Maşinile parcate ilegal nu vor mai putea fi ridicate, a decis, luni, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie prin completul care judecă recursuri în interesul legii. Potrivit instanţei supreme, ridicarea mașinilor în baza unor hotărâri ale unor consilii locale afectează dreptul de proprietate al cetățeanului. Decizia instanței se aplică pentru viitor. Cu alte cuvinte, NU este valabilă retroactiv.
Sesizarea a fost făcută de Avocatul Poporului, Victor Ciorbea. El a reclamat interpretarea dispoziţiilor unor OUG privind circulaţia pe drumurile publice, coroborate cu Legea Administraţiei Locale.
Completul care a judecat recursul în interesul legii a decis : "Admite recursul în interesul legii formulat de Avocatul Poporului şi, în consecinţă, stabileşte că: În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art.128 alin.(1) lit.d), art.134 alin.(2) şi art.135 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, raportate la dispoziţiile art.3 alin.(1), art.5, art.36 alin.(1), alin.(2) lit.d) şi alin.(6) lit.a) pct.13 din Legea administraţiei publice locale nr.215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, art.21 lit.b) şi art.24 lit.d) din Legea-cadru a descentralizării nr.195/2006, procedura de aplicare a măsurii tehnico-administrative constând în ridicarea vehiculelor staţionate/oprite neregulamentar pe partea carosabilă, prevăzută de art.64 şi art.97 alin.(1) lit.d) şi alin.(6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002, nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale. Obligatorie, potrivit art.517 alin.(4) din Codul de procedură civilă. Pronunţată în şedinţă publică, astăzi, 25 mai 2015".
În limbaj comun, decizia instanței supreme stabilește că administrațiile locale, respectiv consiliile locale, NU mai pot hotărî ridicare mașinilor pentru staționări sau parcări ilegale și nici încasarea unor sume de bani (consistente) pentru recuperarea autovehiculelor.
O ordonanță de urgență a Guvernului Năstase, dată în 2002, coroborată cu prevederi din Legea Administrației Locale ofereau posibilitatea consiliilor locale de a desemna firme pentru ridicarea mașinilor staționate sau parcate nelegal. Desemnarea se făcea prin licitație sau încredințare directă, iar cea mai mare parte a sumelor încasate de la proprietarii mașinilor rămânea ca profit la dirma prestatoare a serviciilor de ridicare a mașinilor. Suma totală, încasată de astfel de firme până acum, ar fi depășit 2.000.000 de euro.
Instanța supremă a decis că reglementarea parcărilor ilegale trebuie făcută prin lege organică ( Codul Rutier) , de către Parlament, NU, de consiliile locale, așa cum a stabilit Guvernul Năstase prin ordonanță de urgență. De asemenea, legea organică va stabili modul în care vor fi ridicate de pe străzi mașinile parcate ilegal.