Unele modele de avioane au intrat in istorie de-a lungul timpului, chiar dacă au efectuat doar câteva zeci de zboruri şi au fost considerate nişte proiecte eşuate.
Un astfel de model este Tupolev Tu-144, un avion supersonic de pasageri, precedat de celebrul model franco-britanic Concorde.
Singurul avion Tu-144 care se află, încă, în funcţiune, este Tu-144 USSR-77115.
Design-ul a fost făcut public în ianuarie 1962 şi a fost conceput în URSS, de către biroul de design Tupolev, condus de Alexei Tupolev.
Primul zbor al noului model a avut loc la data de 31 decembrie 1968, lângă Moscova, cu două luni înaintea primului zbor al unui avion Concorde. Primul zbor supersonic a avut loc pe 5 iunie 1969, iar pe 26 mai 1970, Tu-144 a devenit primul avion comercial care a atins o viteză de două ori mai mare decât cea a sunetului.
Unul dintre avioanele Tu-144 construite până atunci s-a prăbuşit la Spectacolul Aviatic de la Paris, în 1973. Cu toate acestea, avioanele Tupolev 144 au fost introduse, oficial, în serviciul de transport de pasageri pe 1 noiembrie 1977, după aproximativ doi ani de la debutul similar al avionului Concorde.
În mai 1978, un alt avion Tu-144 s-a prăbuşit în timpul unui zbor test, iar toate aparatele Tupolev-144 au fost retrase din cadrul flotei de transport de persoane a URSS, după un total de doar 55 de zboruri efectuate.
Citește și: FOTO: Elevele rusoaice știu să se distreze. Cum arată o petrecere MONSTRU de absolvire în RUSIA
Tu-144 a continuat să fie folosit ca avion cargo până în 1983, după un număr de 102 zboruri comerciale.
Ulterior, Tu-144 a fost folosit de în cadrul programului spaţial sovietic pentru a antrena piloţii navetei spaţiale Buran, precum şi de către NASA, pentru studierea zborurilor supersonice.
Aflaţi, din GALERIA FOTO de mai sus, cum arată singurul avion Tupolev Tu-144 care se află, încă, în funcţiune.