Adriana, Cluj, instructor personal de fitness: Mi-am făcut un site nou pentru promovarea serviciilor mele de instructor personal, un blog pe platforma WordPress. Cum trebuie să pregătesc site-ul pentru SEO și cum măsor rezultatele obținute?
Ozana Giușcă: Adriana, alegerea făcută de tine este una potrivită, întrucât WordPress este una dintre platformele cele mai bune pentru construirea unui site. În privința optimizării pentru motoarele de căutare (SEO), ar fi fost indicat să faci această muncă în etapa de proiectare a site-ului, decât la sfârșit, pentru că este indicat ca structura site-ului să reflecte așteptările potențialilor clienți. Îți recomand să apelezi la un specialist pentru a-ți optimiza site-ul pentru SEO. Asigură-te că site-ul a fost setat pentru SEO și ai grijă să faci o evaluare și optimizare periodice. A avea un site este o muncă continuă, nu un proiect limitat în timp.
De asemenea, atunci când îți alegi un furnizor de servicii privind optimizarea SEO, e bine să te asiguri că acest furnizor știe că trebuie să includă în lista cuvintelor-cheie (SEO Keywords) mai multe tipuri de cuvinte-cheie: cuvinte care sunt relevante pentru fiecare etapă din procesul cumpărării – keywords care să atragă cumpărătorii care doar se informează despre anumite produse; keywords pentru cei care deja compară două soluții și keywords pentru cei care sunt deja pregătiți să achiziționeze. Este indicată folosirea unor cuvinte-cheie generice, dar și a unor cuvinte specifice, care sunt relevante pentru clienții pregătiți să cumpere (denumite „long tail keywords“). De exemplu, „beneficii fitness“ este un cuvânt-cheie care atrage pe site cumpărătorii cu un interes vag pentru fitness – sunt cei aflați în etapa de conștientizare. „Reducere abonament fitness“ reprezintă o sintagmă care trebuie inclusă ca parametru de SEO pentru cumpărătorii care sunt în etapa de evaluare a alternativelor, în timp ce sintagma „sala fitness Dorobanți București“ reprezintă o expresie de tip longtail, care atrage o persoană care e pregătită să înceapă antrenamentele acum. Cuvintele cheie folosite trebuie să reflecte vocea clienților tăi, adica felul în care vorbesc ei despre serviciile tale, nu felul în care le descrii tu, ca profesionist. Asadar, evită termenii tehnici și folosește cuvinte simple.
Clientele tale vor să slăbească, nu să „își reducă țesutul adipos“ sau să „își îmbunătățească indicele masei corporale“! Pentru urmărirea rezultatelor, poți folosi tabloul de comandă nativ, oferit de WordPress (Dashboard-ul). Acesta este suficient, dacă ai o strategie pasivă în online. Dacă te promovezi activ, vei avea nevoie de ceva mai mult. Pentru o analiză clară, îți recomand să folosești Google Analytics, principala platformă de analiză web, oferită de compania Google. Vei avea nevoie de ajutorul unui specialist pentru setarea platformei și de generarea unor șabloane pentru a obține rapoarte relevante pentru serviciile tale. O altă soluție utilă, pe care o poți folosi complementar, este CrazyEgg, care îți permite să vezi care sunt cele mai vizionate și accesate zone din site-ul tău (“heatmaps“).