11 C
București
sâmbătă, 4 mai 2024
AcasăSpecialBătaie între CFR și GFR pe contractul CE Oltenia

Bătaie între CFR și GFR pe contractul CE Oltenia

Un contract în valoare de peste o sută de milioane de euro (473 mil. lei – n.r.) pe trei ani pentru transportul cărbunelui face să iasă scântei între CFR Marfă și o asociere de trei companii private condusă de Grupul Feroviar Român (GFR), societatea care a încercat anul trecut să cumpere compania de stat.

Deși licitația era programată inițial pentru luna ianuarie și contractul trebuia să intre în vigoare la 1 aprilie 2014, acest lucru nu s-a întâmplat. CE Oltenia a trimis la începutul anului invitațiile de participare către CFR Marfă, GFR și alte trei societăți. De atunci însă, licitația a decurs cu numeroase probleme, începând cu reținerea lui Gruia Stoica, patronul GFR – urmărit penal pentru cumpărare de influență – pentru că ar fi oferit 3 milioane de euro avocatului Doru Boştină pentru a afla preţul cerut de CFR Marfă la licitaţia pentru transportul cărbunelui.

În urma acestui incident, CE Oltenia a anunțat că va prelungi contractul existent anterior cu CFR Marfă.

Surse din Complexul Energetic Oltenia au declarat la 23 mai pentru Mediafax că o asociere din care face parte Grup Feroviar Român (GFR) a solicitat suma de 255 milioane lei la această licitaţie, iar CFR Marfă a cerut 256 milioane lei. Ofertele depuse de CFR Marfă şi asocierea de firme condusă de GFR au fost acceptate pentru faza finală a procedurii de selecţie.

Ulterior, CFR Marfă a solicitat anularea licitaţiei, iar Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a suspendat procesul de achiziţie. În plus, ministrul Transporturilor, Dan Șova, a depus plângere penală pentru licitaţia de transport al cărbunelui organizată de CE Oltenia. Ministrul spune că diferenţa între preţurile solicitate a fost minimă, şi afirmă că procedura trebuie reluată întrucât au fost depuse doar două oferte.

"Nu se poate declara un câştigător, condiţia din caietul de sarcini era să fie trei oferte, ori au existat numai două. Va trebui s-o reia", a declarat ministrul Transporturilor, potrivit Mediafax.

Pe de altă parte, Grupul Feroviar Român a precizat într-un comunicat remis redacției România liberă, că nu există motive de anulare a licitației organizate de CE Oltenia întrucât aceasta a fost organizată în mod transparent și ăn cadrul legal iar întârzierea atribuirii contractului nu face altceva decât să producă pagube Complexului Energetic.

”… Contestațiile venite abia dupădeschiderea ofertelor financiare nu doresc decât sămențină condițiile contractuale actuale. … Nu putem privideclarațiile ministrului Transporturilor, dan Șova, decât ca pe o tentativă de a influența decizia autorităților competente în analiza procesului de licitație. Participarea mai multor companii la licitație a fost limitată chiar de condițiile acesteia”, se arată în documentul citat.

GFR, parte a grupului Grampet, este al doilea mare transportator de marfă din România, după CFR Marfă. Compania a câştigat în iunie 2013 licitaţia de privatizare a CFR Marfă, însă vânzarea pachetului majoritar de acţiuni nu a putut fi finalizată până la termenul limită pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei.

Cele mai citite

Mihai Viteazul a fugit ca Vijelie de pe cortul de AUR, ca să-i facă loc lui Uraganul să împartă Salam pentru adepții partidului

Ilustra'ieȘ Marian Avramescu Pentru a elimina orice urmă de revoltă ale fanilor marilor domnitori ai principatelor române, istoria se poate modifica, de dragul adepților...

Mihai Viteazul a fugit ca Vijelie de pe cortul de AUR, ca să-i facă loc lui Uraganul să împartă Salam pentru adepții partidului

Ilustra'ieȘ Marian Avramescu Pentru a elimina orice urmă de revoltă ale fanilor marilor domnitori ai principatelor române, istoria se poate modifica, de dragul adepților...
Ultima oră
Pe aceeași temă