În domeniul construcțiilor navale a fost depășită criza. În numai două săptămâni, la Șantierul Naval „Damen“ din Galați au fost lansate la apă două nave, altele sunt la danele de armare pentru instalarea echipamentelor și finalizarea instalațiilor, iar alte nave sunt în diferite faze de montaj.
Joi a fost lansată „Maersk Connector“, o navă specializată pentru instalarea cablurilor submarine pentru transportul energiei electrice. Are o capacitate de 9.300 tdw, fiind cea mai mare construită în ultimii ani la șantierul din Galați. Este clasificată de Lloyd’s Register of Shipping, are lungimea de
138 m, lățimea de 27 m și un pescaj de 6,25 m. Poate lua la bord 90 de persoane, membri ai echipajului și specialiști în instalarea cablurilor subacvatice. „Maersk Connector“ este construită pentru Maersk Supply Services din Danemarca și va opera în cadrul unui acord tip charter încheiat între firma daneză şi clientul final, compania Deep Ocean Group din Marea Britanie.
Potrivit lui Florin Spătaru, directorul de Resurse Umane şi Afaceri Corporatiste al Şantierului Naval „Damen“, anul trecut a mai fost construită la Galați o navă specializată pentru instalarea cablurilor subacvatice, însă construirea „Maersk Connector“ este o provocare pentru navaliștii gălățeni, pentru că este o navă mai mare și mai complexă, oferind capacitatea de a putea fi instalate simultan două cabluri subacvatice.
Cu nava de la Galați,
o nouă strategie energetică
Cu „Maersk Connector“, compania Deep Ocean Group din Marea Britanie va aplica o nouă strategie în domeniul producerii și transportului energiei electrice. „Cei de la Deep Ocean vor utiliza această navă pentru a conecta o fermă de mori eoliene din zona Belgiei. Prin acest proiect, este inaugurată o strategie care ar putea deveni importantă pentru sectorul energetic din Europa. Practic, ceea ce se dorește este să se descentralizeze în mod constant sistemul energetic, astfel încât să poată fi furnizată energie în diferite zone și costurile de transport al energiei să fie din ce în ce mai mici“, a explicat directorul Florin Spătaru. Directorul comercial al Deep Ocean Group, Pierre Boyd, a explicat că prin instalarea unor noi cabluri subacvatice compania va extinde rețeaua, mărind capacitatea de transport a energiei electrice în nord-vestul Europei. „Viitorul constă în energie curată. Noi, în Marea Britanie, ne bazăm încă foarte mult pe energia eoliană și e foarte important să realizăm transferul acestei energii în locurile în care ne desfășurăm activitatea. În momentul de față, avem un plan de investiții prin care încercăm să îmbunătățim rețeaua noastră de cabluri pentru a putea transfera această cantitate de energie electrică între Danemarca, Norvegia, Marea Britanie și Olanda. Iar nava aceasta minunată pe care am construit-o la Galați joacă un rol foarte important în planul nostru“, ne-a declarat Pierre Boyd.
Pentru Canada, feriboturile
„Veteran“ și „Legionnaire“
În urmă cu două săptămâni, la Șantierul Naval „Damen“ a avut loc lansarea la apă a feribotului „Legionnaire“, construit pentru Guvernul Provinciei
Newfoundland şi Labrador din Canada și care va naviga în Golful Conception, din zona coastei de est a Canadei, asigurând transportul localnicilor şi turiştilor între Insula Bell și orașul Portugal Cove. La lansare au participat David Brazil, ministrul Transporturilor din Provincia Newfoundland şi Labrador, și adjuncta acestuia, Lori Anne Companion, care a botezat nava. „Legionnaire“ este a doua din seria de nave tip ROPAX 8017 construite la Galați pentru Guvernul Provinciei Newfoundland și Labrador. Primul feribot din serie, „Veteran“, a fost lansat pe 27 martie, în prezent fiind în faza punerii în funcțiune a instalațiilor. Navele „Veteran“ și „Legionnaire“ pot lua la bord câte 64 de autoturisme și 200 de pasageri, având o capacitate dublă de transport față de feriboturile care efectuează în prezent cursele între Insula Bell și Portugal Cove.
Nava aceasta minunată pe care am construit-o la Galați joacă un rol foarte important în planul nostru.“
Pierre Boyd, director comercial al Deep Ocean Group, Marea Britanie
EXPORT
În acest an vor fi livrate 27 de nave
Potrivit directorului de Resurse Umane și Afaceri Corporatiste al șantierului naval din Galați, activitatea este acoperită cu comenzi și este menținut ritmul de livrare. „În acest an vom livra cam același număr de nave ca și anul trecut, 27 de nave“, a spus Florin Spătaru, care a mai adăugat: „Sperăm ca până la sfârșitul anului să mai concretizăm încă un contract“. Evident, toate aceste nave sunt livrate la export.