Șeful Comisiei de privatizare a CFR Marfă și un alt secretar de stat și-au dat demisia exact înainte de a fi obligați să transfere către DIICOT garanția de 10 milioane euro depusă de compania controlată de Stoica, inculpat in două dosare penale pentru fapte grave de evaziune fiscală ( peste 30 de milioane de euro) și constituire de grup de criminalitate infractională ( dosarul DIICOT), precum și pentru dare de mită ( 3 milioane de euro) în vederea adjudecării unui contract cu statul de 100 de milioane de euro ( dosar DNA).
Până la termenul-limită de 21 martie 2014 la care expira valabilitatea scrisorii de garanție bancară depusă pentru privatizarea CFR Marfă, cei doi foști înalți responsabili din Ministerul Transporturilor au tergiversat cât au putut procedurile birocratice pentru a întârzia transferul celor 10 milioane euro în contul DIICOT.
Ministrul Transporturilor, Dan Șova, încearcă acum să arunce vinovăția pe o bancă pentru că banii (sub formă de scrisoare de garanție bancară) nu au ajuns la DIICOT, ci au fost recuperați de către Gruia Stoica.
Citește și: Cum a fost protejat Stoica de executarea a 10 milioane de euro
„În data de 20 martie, Ministerul Transporturilor a transmis prin EximBank solicitarea de executare a scrisorii de garanție, însoțită de adresa oficială către Raiffeisen Austria în ceea ce privește executarea garanției”, a informat ieri Ministerul Transporturilor.
Adică, ministerul a trimis solicitarea exact cu o zi înainte de expirarea scrisorii de garanție (expira la data de 21 martie!), știut fiind și că mai erau necesare vreo trei zile pentru corespondența dintre cele două bănci și punerea în executare a scrisorii, spun specialiștii.
Din documentele deținute de RL rezultă că Ministerul Tranporturilor avea timp suficient, între 28 februarie și 20 martie, să pună în executare solicitarea DIICOT.
Cronologic, primul document este solicitarea DIICOT de executare a scrisorii de garanție bancară în sumă de 10 milioane euro, făcută la 28 ianuarie 2014, adresată ministrului Transporturilor de atunci, Ramona Mănescu și “în atenția președintelui comisiei de privatizare”, Cristian Ghibu.
Următoarele documente reflectă tergiversarea punerii în aplicare a solicitării DIICOT.
La 3 februarie 2014, solicitarea DIICOT a fost îndreptată către președintele Comisiei de privatizare, Cristian Ghibu.
Acesta ne-a declarat ieri că “decizia aparținea ministrului” și că la 5 februarie el a cerut opinii de la specialiștii din minister pentru că – susținea Ghibu – nu este “jurist” și nu se pricepea, iar după aceea ar fi plecat din minister și nu mai știe ce s-a întâmplat.
Însă, un document deținut de RL, semnat chiar de către GHIBU spune contrariul. Este procesul verbal al Comisiei de privatizare a CFR, condusă chiar de Ghibu, din data de 4 februarie în care se concluzionează: ”Soluționarea solicitării DIICOT excede competențelor și atribuțiilor Comisiei de privatizare…”.
Cu alte cuvinte, Ghibu nu a așteptat opiniile “juriștilor”.
Un alt argument care îl contrazice pe Ghibu este punctul de vedere al Direcției generale, juridice și de resurse umane care, la 6 februarie, spunea exact contrariul celor decise de comisia lui Ghibu și anume: ”(…) obligația de a formula răspuns aparține în exclusivitate Comisiei de privatizare”.
Existența acestui punct de vedere oficial, din partea singurei direcții care avea competența de a interpreta solicitarea legală a DIICOT și a-i desemna pe cei responsabili să avizeze cererea procurorilor, demonstrează clar că nu a existat nici un argument legal sau procedural care să împiedice Comisia de privatizare a CFR Marfă să avizeze favorabil cererea de transfer a garanției de 10 milioane de euro spre DIICOT.
Al patrulea document, emis în data de 12 februarie, de aceeași Direcție generală, juridică și de resurse umane clarifică și motivul demisiei lui Cristian Ghibu: refuzul de a da curs solicitării DIICOT și de a transfera garanția de 10 milioane de euro depusă de Gruia Stoica.
”Ulterior purtării unei corespondențe interne între cabinetul ministrului, direcțiile relevante din Ministerul Transporturilor și Comisia de privatizare, ministrul Transporturilor a dispus Comisiei de privatizare să întreprindă toate diligențele și să răspundă adresei DIICOT până la data de 12.02.2014 (….) Imediat după ce a luat cunoștință de această însărcinare, domnul secretar de stat Cristian Ghibu și-a dat în mod INTEMPESTIV și fără notificare prealabilă demisia din funcția de președinte al Comisiei de privatizare..”
Tot ce s-a întâmplat între 12 februarie și 20 martie a fost doar un lung șir de tergiversări menite să ducă la expirarea termenului până la care Ministerul putea dispune de garanția lui Gruia Stoica.
Cristian Ghibu nu este singurul secretar de stat la Transporturi care a preferat să-și dea demisia decât să transfere la DIICOT cele 10 milioane de euro ale lui Gruia Stoica.
Același lucru l-a făcut și Marian Nicușor Buică, care a demisionat din funcție chiar în ultima zi când solicitarea de transfer a garanției mai putea ajunge în timp util la Raiffeisen Bank.
Fostul secretar general al Ministerului Transporturilor, Tiberiu Bărbulețiu, de pe funcția celui care știe care sunt atribuțiile demnitarilor din ministere, ne-a precizat că astfel de decizii de executare de scrisori de garanție le puteau lua doar ministrul Transporturilor și cei doi secretari de stat de atunci, Cristian Ghibu și Marian Nicușor Buică.
Nici Buică nu a vrut să pună în executare scrisorea în valoare de 10 milioane a lui Gruia Stoica.
Se pune întrebarea legitimă: de ce secretarii de stat au preferat să-și dea demisia decât să-l lase pe Gruia Stoica fără 10 milioane de euro.
Răspunsurile le putem găsi în biografiile lor. Ambii sunt conectați politic la vârful PSD și PNL.