3 C
București
marți, 19 noiembrie 2024
AcasăSpecialComprimarea distribuției taxează clienții farmaciilor

Comprimarea distribuției taxează clienții farmaciilor

Decizia unor producători de a utiliza un sistem restrâns de distribuţie a afectat discounturile transferate farmaciilor, potrivit unei anchete a Consiliului Concurenţei. Efectul? Farmaciile își vor reface marja de profit pe spatele clienților.

Consiliul Concurenţei a declanşat în 2013 o nouă anchetă sectorială privind piaţa farmaceutică, în cadrul acesteia analizându-se, printre altele, schimbarea sistemului de distribuţie a medicamentelor. Această analiză se desfăşoară în contextul în care mai mulţi producători şi-au exprimat intenţia de a trece de la modelul clasic de distribuţie (prin mai mulţi distribuitori) la un model de distribuţie realizat direct de către producători sau printr-un număr redus de distribuitori. Concluziile preliminare ale studiului arată că, în situaţia în care există un singur distribuitor, acesta nu mai transferă către farmacii discounturile pe care le primeşte de la producător. În cazul în care numărul distribuitorilor s-a diminuat foarte mult (de la 10 la 3), aceştia continuă să ofere farmaciilor discounturi, dar mai mici decât înainte de schimbarea sistemului. „Concluziile anchetei ar putea fi utile pentru noile măsuri luate de guvern în proiectul de lege a sănătăţii”, spune preşedintele autorităţii, Bogdan Chiriţoiu.

Consiliul Concurenţei a analizat două cazuri de schimbare a sistemului de distribuţie. GSK a decis ca trei medicamente, Avodart (hiperplazie benignă de prostată), Seretide (astm) şi Tyverb (cancer de sân), să fie distribuite doar prin Europharm, distribuitorul propriu. Înainte, cele 3 medicamente erau distribuite de 10 distribuitori, din care 3 transferau o parte din discountul acordat de către GSK către farmacii, unul nu oferea nici un discount farmaciilor pentru nici unul dintre produse, doi ofereau discounturi farmaciilor doar cu titlu excepţional, unul transfera o mică parte din discountul primit către farmacii şi exista un distribuitor wildcard, care transfera cea mai mare parte din discounturile primite către farmacii. După implementarea sistemului Direct-to-Pharmacy, Europharm primeşte discounturi similare cu cele din anii anteriori, dar nu le mai transferă către farmacii. Prin urmare, fiind eliminată concurenţa cu alţi distribuitori, nu mai există nici un stimulent pentru transferul măcar parţial al discountului primit de la producător la nivelul farmaciilor, menţionează Consiliul Concurenţei.

Pfizer a apelat la distribuţia restrânsă, cu distribuitorii Farmexpert, Mediplus şi Romastru, pentru trei medicamente: Diflucan (infecţii invazive), Ecalta (candidoza invazivă) şi Vfend (antifungic).

Înainte, cele trei medicamente erau distribuite de zece distribuitori, care nu erau obligaţi să depună garanţii bancare şi beneficiau de discounturi diferite din partea companiei. Distribuitorii transferau către farmacii discounturile primite de la Pfizer şi, în majoritatea cazurilor, şi o parte din marja proprie de distribuţie.

„După implementarea sistemului de distribuţie restransă, cei trei distribuitori selectaţi în urma unei licitaţii trebuie să depună garanţii bancare şi au obligaţia de a livra medicamentele în 24 de ore de la efectuarea comenzii şi de a a livra către spitale, chiar dacă acestea se află în întârziere de plată. În condiţiile în care distribuitorii au aceleaşi discounturi din partea producătorului, discounturile medii pe care aceştia le-au transmis către farmacii, după implementarea noului sistem, au fost mai mici decât în anul anterior, în majoritatea cazurilor”, precizează Consiliul Concurenţei.

Impactul asupra clienților

Reducerea numărului de distribuitori și implicit a concurenței pe acest segment a dus la comprimarea marjei de profit a farmaciilor, acestea primind discounturi mai mici de la distribuitori. În lipsa acestor discounturi, farmaciile își pot reface marja de profit vizată doar prin creșterea adaosurilor comerciale. Până la urmă, banii care rămân în buzunarele companiilor farmaceutice prin comprimarea rețelelor de distribuție sunt scoși din buzunarele clienților farmaciilor, care vor cumpăra medicamente mai scumpe.    

Cele mai citite

Gisele Pelicot condamnă lașitatea celor acuzați de abuz

Procesul care a șocat o lume întreagă, având-o în centru pe Gisele Pelicot, o femeie de 71 de ani abuzată timp de peste un...

Microsoft Teams introduce o funcție inovatoare de interpretare în timp real

Microsoft Teams introduce o funcție inovatoare de interpretare în timp real, care va transforma modul în care oamenii comunică în întâlnirile online. Această funcție...

Klaus Iohannis a semnat patru decrete care vizează modificări legislative și o eliberare din funcție

Unul dintre decrete vizează accesul echitabil la educație și dezvoltarea competențelor digitale în instituțiile de învățământ superior Președintele României, Klaus Iohannis, a semnat marți, 19...
Ultima oră
Pe aceeași temă