1.1 C
București
luni, 23 decembrie 2024
AcasăSpecialGuvernul încalcă legea: refuză să comunice care sînt instituțiile pe care le...

Guvernul încalcă legea: refuză să comunice care sînt instituțiile pe care le controlează vicepremierul Gabriel Oprea

O decizie a premierului din 10 martie a.c. îi conferă superputeri vicepremierului Gabriel Oprea. Conform acestei decizii, Oprea "va aviza documentele emise de ministerele şi instituţiile cu atribuţii în respectivele domenii". Deși România liberă i-a solicitat oficial Guvernului să comunice care sînt "documentele", dar și "ministerele și instituțiile" cu atribuți în domeniile apărării, ordinii publice și siguranței naționale, Executivul a refuzat să răspundă.  Legea accesului la informații publice (544/2001) prevede un termen maxim de 30 de zile pe care instituțiile publice îl au la dispoziție pentru a răspunde solicitărilor jurnaliștilor și cetățenilor. Guvernul condus de Victor Ponta, însă, a depășit acest termen și păstrează în continuare secretul asupra atribuțiilor și prerogativelor vicepremierului Gabriel Oprea.

Ponta l-a făcut pe Oprea superministru peste siguranța națională

Pe 12 martie a.c., România liberă a publicat un articol intitulat "Ponta s-a predat: i-a cedat și Ministerul Apărării lui Gabriel Oprea". Articolul citat făcea referire la decizia 79 din 10 martie a.c. a premierului, conform căreia vicepremierul "coordonează activităţile din domeniile apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale (…), calitate în care va aviza documentele emise de ministerele şi instituţiile cu atribuţii în respectivele domenii". Decizia lui Victor Ponta din 2014 abroga o decizie din 2013, tot referitoare la atribuțiile vicepremierului Oprea. Decizia din 2013, însă, îi dădea lui Oprea atribuți mai degrabă formale, cîtă vreme, acum un an, vicepremierul nu avea drept de avizare al documentelor, ci doar de coordonare al instituțiilor. Practic, din 10 martie a.c., vicepremierul Gabriel Oprea controlează tot ce mișcă atît la Interne, cît și la Apărare.

România liberă întreabă

România liberă a cerut, însă, precizări atît de la Guvernul României, cît și de la Ministerul de Interne, condus de vicepremierul Gabriel Oprea. Pe 13 martie a.c., două solicitări identice au fost trimise către Executiv: una în atenția Secretariatului General al Guvernului, cealaltă către Ministerul de Interne, în atenția ministrului vicepremier Gabriel Oprea. Întrebările României libere erau concise: 1. care sînt "documentele" la care se referă articolul 1 din decizia 79/10.03.2014 a premierului României? 2. care sînt "ministerele și instituțiile" cu atribuți în domeniile apărării, ordinii publice și siguranței naționale?

Guvernul încalcă legea și nu răspunde

Pe 16 aprilie a.c., la peste 30 de zile de la data trimiterii celor două solicitări către SGG și Interne, nici una din cele două instituții nu a răspuns solicitării. Legea accesului la informații publice, 544 din 2001, prevedere trei termene de răspuns. Cel mai scurt este de o zi, cel mediu este de zece zile și cel maxim de 30 de zile, dar numai în cazul în care volumul de informații solicitat presupune o muncă susținută de documentare din partea instituției căreia i se adresează cererea de informații publice. Or, în acest caz, nu numai că nu a fost respectat nici termenul maxim de 30 de zile, dar este foarte greu de înțeles ce muncă de documentare trebuia să depună atît SGG, cît și Internele, pentru a "descoperi" care sînt documentele pe care trebuie să le avizeze Oprea și căror instituții aparțin aceste documente.
Practic, există doar două variante logice pentru a explica refuzul Guvernului de a răspunde: ori Executivul nu știe care sînt documentele și instituțiile controlate de Oprea (și, în consecință, vicepremierul nu știe ce atribuții are), ori Executivul refuză  cu intenție să comunice informații cu caracter public, pentru a ascunde puterea guvernamentală reală a vicepremierului Oprea.

Poate vicepremierul Oprea influența SRI, STS și SIE?

Marele mister al deciziei premierului prin care Gabriel Oprea devine superministru este dacă vicepremierul poate controla și alte instituții decît cele guvernamentale. Serviciile secrete, de exemplu, adică SRI, SIE şi STS, se ocupă de siguranţă naţională, dar acestea nu au subordonare guvernamentală, fiind supuse controlului parlamentar (SIE şi SRI), respectiv CSAT (STS). Va fi nevoie ca documente ale acestor servicii să fie avizate de vicepremierul Gabriel Oprea? Deocamdată, opacitatea Guvernului nu permite aflarea răspunsului la aceste întrebări.
 

Cele mai citite

Program special la metrou în perioada sărbătorilor de iarnă: Cum se circulă de Revelion

Metrorex a publicat programul de circulație al trenurilor de metrou pentru sărbătorile de iarnă. În perioada 25-27 decembrie, 1-2 ianuarie 2025 și 6-7 ianuarie...

Guvernul Ciolacu 2: Contribuția la Pilonul II va crește la 6% în următorii patru ani

Executivul condus de Marcel Ciolacu își propune să majoreze contribuția la Pilonul II de pensii private de la 4,75% la 6% până în 2028....

Crin Antonescu: Portretul fostului lider PNL susținut pentru președinția României

Crin Antonescu, născut pe 21 septembrie 1959 în Tulcea, și-a început cariera ca profesor de istorie și muzeograf înainte de a intra pe scena...
Ultima oră
Pe aceeași temă