6 C
București
miercuri, 18 decembrie 2024
AcasăSpecialDe ce vrea Mazăre portul Constanța

De ce vrea Mazăre portul Constanța

Preşedintele Traian Băsescu a declarat duminică seară că portul Constanţa este un obiectiv de importanţă strategică, care trebuie să rămână în controlul administraţiei centrale. Băsescu a fost întrebat, într-o emisiune la Realitatea TV, dacă portul Constanţa trebuie să rămână în controlul administraţiei centrale. „Sigur, nu se poate mişca. Şi aşa, şi aşa s-a făcut o greşeală formidabilă că i s-a dat 30% lui Mazăre (n.r. de fapt, Consiliul Local Constanța deține 20% din acțiuni), că el nu vrea decât să mulgă din port. Importanţa acestui port care e legat şi cu Canalul Dunăre – Marea Neagră (…) acest port este poarta de intrare pe Dunăre, dar acest port este portul de distribuţie în Marea Neagră", a declarat şeful statului.

Care este de fapt miza?

Radu Mazăre a declarat în mai multe rânduri că dorește controlul majoritar al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța pentru a-l administra mai bine. ”Eu cred că acest port, timp de 20 de ani, nu a fost suficient de bine administrat. Nu a adus oraşului Constanţa ceea ce ar fi putut să aducă. La valoarea pe care o are, la grandoarea lui, ca să scoţi în zilele sale bune profit anual de opt milioane de euro, e caca-maca”, spunea el. Cele opt milioane de euro reprezintă profitul CNPAMC.

Cum Consiliul Local Constanța deține 20% din acțiunile companiei, îi revin dividende de circa 1,6 milioane euro. Mazăre le-a promis săracilor Constanței că dacă obține mai mulți bani le va acorda ajutoare de încălzire mai mari. Asta în condițiile în care Constanța este singurul oraș din România unde nu se acordă subvenție pentru gigacalorie, ci numai ajutoare de încălzire pentru persoanele cu venituri mici.

Profitul operatorilor portuari

Firmele din port, în ciuda crizei economice, reușesc în continuare să realizeze cifre de afaceri mari și profituri importante. Una dintre societățile care se ocupă cu operațiuni de fier vechi, în principal, Tomini Trading, a raportat pentru 2012 o cifră de afaceri de 276 milioane de lei. Chiar și o mică firmă cu două împingătoare atinge o cifră de afaceri de peste patru milioane de lei, deci un milion de euro.

„Rulajul este foarte mare, dar riscurile sunt enorme și profitul este relativ mic”, spune un operator portuar. Cu toate acestea, primele zece firme din port au raportat un profit total de peste 160 de milioane de lei. Practic, acestea fac, împreună, peste 90% din profitul tuturor operatorilor portuari. Operatorii tem că administrația Mazăre va mări chiriile pentru a crește profitul administrației, lucru care ar duce, în final, la pierderea traficului. ”Dacă mă mut în Bulgaria, de unde mai are bani la primărie?”, a pus punctul pe i, pentru România liberă, unul dintre cei mai bogați oameni cu afaceri în port, Gabriel Comănescu.

Eroarea lui Mazăre

„Cifra de afaceri a portului nu stă îm chiriile pe care le percepe operatorilor. Chiriile trebuie reduse, pentru că trebuie atrasă marfă. Cifra cea mai mare vine din taxe portuare, de la nave”, spune un reprezentant al Federației Naționale a Operatorilor Portuari. Din păcate, Constanța stă din ce în ce mai prost la acest capitol. Principalul argument pentru care mărfurile mai vin aici este Dunărea, dar aceasta este departe de a fi o autostradă fluvială, traficul fiind îngreunat de diferite probleme, cum ar fi lipsa dragajului.

Raporturile cu NATO

Traian Băsescu a precizat și faptul că portul este un obiectiv strategic, inclusiv în raport cu NATO. ”Lumea asta din port şi administraţia portului mai are şi misiunea de a-şi face datoria element de infrastructură strategică, şi asta o face la comanda Guvernului, şi o face cu maximă prioritate. Vreţi să vă imaginaţi comandantul trupelor NATO din Europa căutându-l bezmetic pe Mazăre prin Mamaia ca să discute despre mărirea capacităţii de tranzit pe anumite dane pentru tehnică de luptă americană? (…) Mai facem tranzit pentru vecini de utilaje speciale, de echipamente speciale care se anunţă de la guvern la guvern, şi noi ce să facem? Vedeţi că avem acolo unul care dacă nu e pe carul alegoric, se numeşte Mazăre, trataţi cu el să vă aprobe să faceţi acest tranzit prin portul Constanţa”, a spus Traian Băsescu.

Cele mai citite

2024, anul negru pentru producătorii de tractoare și utilaje agricole

România a ajuns să-și asigure necesarul de mașini și utilaje agricole preponderent din import, deși a fost un producător important de tractoare la nivel...

Marcel Ciolacu: România trece prin turbulențe politice, dar poate reveni pe un drum stabil, prin solidaritate

Declarațiile vin în contextul în care agenția de rating Fitch a revizuit perspectiva economică a României de la stabil la negativ Premierul Marcel Ciolacu a...

Asasinarea generalului rus Igor Kirillov: un suspect uzbec arestat pentru atentatul cu bombă

Autoritățile ruse au anunțat miercuri arestarea unui cetățean uzbec, născut în 1995, considerat principalul suspect în cazul asasinării generalului Igor Kirillov, comandantul forțelor ruse...
Ultima oră
Pe aceeași temă