22.8 C
București
marți, 8 octombrie 2024
AcasăSpecialPortul Constanţa, la un pas de privatizare

Portul Constanţa, la un pas de privatizare

PSD Constanţa vrea mai  multe acţiuni ale Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime, pentru Consiliul Local, iar noul ministru al Transporturilor este pe punctul de a-i satisface dorinţa. Operatorii din port atrag însă atenţia unui pericol ascuns: privatizarea de facto a CNAPMC. ”În acest moment, Ministerul Transporturilor are 60% în administraţia Portului Maritim Constanţa, Primăria Constanţa are 20% şi Fondul Proprietatea are 20%. Intenţia noastră este de a mai da acţiuni către Primăria Constanţei pentru a ajunge la un procent de 33%, din ceea ce rămâne să scoatem pe bursă 14%, în aşa fel încât să avem: Ministerul Transporturilor – 33%, Primăria Constanţa – 33%, 14% scos pe bursă şi 20% Fondul Proprietatea”, a explicat ministrul Transporturilor, Dan Şova, sâmbătă seară, la Antena 3.  Practic, o recunoaşte demintarul, prin scoaterea la bursă Portul Constanţa devine companie publică. Acesta a mai spus că „Portul Constanţa este beneficiar de fonduri europene, nu are legătură cu administratorul. Programul operaţional sectorial de transport este derulat prin Autoritatea de Management, care este Ministerul Transporturilor”.

Listarea, periculoasă

Operatorii portuari spun că Dan Şova vorbeşte cu siguranţa omului care nu se pricepe şi că listarea la bursă este mai periculoasă decât atribuirea de acţiuni Consiliului Local. ”Listarea la bursă este periculoasă pentru că, practic, privatizezi o instituţie a statului. CNAPMC este autoritate în ceea ce priveşte securitatea navelor şi a facilităţilor portuare, fizează taxem acţionează în numele statului. Numai porturile din Africa de est se privatizează”, spune unul dintre cei mai importanţi operatori portuari. Acesta mai subliniază un aspect: investitorii se pot ascunde în spatele acţiunilor, aşa că se poate întâmpla să nu ştim cine controlează, de fapt, compania. Cu 20% în proprietatea Fondului Proprietatea şi cu alte 14% pe bursă, CNAPMC ar putea fi controlată, teoretic, de o entitate privată.

Gigacaloria constănţenilor, miza oficială

Primarul Radu Mazăre a declarat în mai multe rânduri că doreşte 51% din acţiunile CNPAMC pentru a ajuta, din dividendele obţinute, săracii Constanţei. Astfel, cu banii obţinuţi ar urma să fie acordate mai multe ajutoare de încălzire. Municipiul a adoptat un sistem unic în România: nu se subvenţionează gigacaloria, dar se acordă ajutoare persoanelor sărace. Mazăre mai are un argument: faptul că acum CNPAMC nu face un profit pe măsură. Primarul spune că vrea să controleze portul pentru că acesta nu este bine administrat. ”Eu cred că acest port timp de 20 de ani nu a fost suficient de bine administrat. Portul nu a adus oraşului Constanţa şi României ceea ce ar fi putut să aducă, la valoarea pe care o are. La grandoarea şi mărimea sa, să scoţi în zilele tale bune profit anual de 8 milioane de euro e caca maca. Gândiţi-vă că numai investiţia care se face în prelungirea digului este de 150 de milioane şi el scoate 8 milioane pe an. E caraghios. Opt milioane de euro pe an, nici mai mult, nici mai puţin. Dacă am fi discutat despre o entitate care scoate 200 de milioane, atunci înţelegeam să fie multe discuţii şi multă vâlvă dacă este bine condus; la ora actuală scoate 8 milioane. Nimic. Cel mai mare port al României, ne lăudăm că e unul din primele porturi din Europa… Scoate un port privat mic din Brazilia banii ăştia. Şi noi avem un port de dimensiunile astea, prost administrat, pentru că cei de la Bucureşti s-au schimbat, au avut interese, nu au fost în stare, vorbea unul, venea celălalt, ş.a.m.d.”, spunea el în noiembrie 2013. În replică, operatorii spun că administraţia nici măcar nu ar trebui să facă profit, pentru că acest lucru înseamnă că fie a impus taxe prea mari, fie nu a investit în infrastructură.

Opoziţia se opune

Senatorul PDL Gigi Chiru a susţinut, ieri, că până acum, Primăria Constanţa a obţinut o sumă destul de importantă din dividendele încasate ca acţionar al Port, dar că nu ştie cum au fost acestea distribuite. Într-un răspuns al fostului ministru al Transportului, Ramona Mănescu, dat unei interpelări adresate de acesta, se precizează clar că „pentru anul 2012, primăria Constanţa a încasat dividendele ce îi revin ca acţionar al Portului Constanţa în luna mai 2013”. Primăria a primit pentru 2011 6.570.224 lei şi pentru 2012 5.355.572 lei. În total 11.925.796 de lei. Cum au beneficiat constănţenii de această sumă?” îl întreba senatorul Christian Gigi Chiru pe primarul Constanţei.

Ce spun sindicaliştii

Sindicaliştii nu sunt de acord cu schimbarea proprietarilor CNAPMC şi au ieşit în stradă. Aproximativ 600 de reprezentanţi ai Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare Constanţa au protestat, miercuri, la Ministerul Transporturilor, faţă de trecerea Portului Constanţa la consiliul local, cerând preşedintelui Traian Băsescu o poziţie oficială faţă de această intenţie a Guvernului. Ei au spus că, dacă Portul Constanţa va fi transferat la consiliul local şi autoritatea portuară va fi listată la bursă, va fi oprită activitatea în port. Cei aproximativ 600 de sindicalişti, aduşi cu mai multe autocare, s-au adunat în parcul din faţa Ministerului Transporturilor cu pancarte pe care aveau scrise mesaje precum: „Portul Constanţa este al ţării, nu al poftelor voastre”, „Privatuizarea autorităţii portuare – marele proiect al marilor proiecte”, „Portul Constanţa nu este un car alegoric”, „Portul Constanţa nu este club de noapte” şi „Portul Constanţa nu este harem”. Preşedintele federaţiei, Mircea Burlacu, a spus că se doreşte convocarea în regim de urgenţă a unei întâlniri între cu premierul Victor Ponta şi ministrul Transporturilor Dan Şova, pentru a le prezenta acestora „argumentele juridice” ale sindicaliştilor pentru renunţarea la transferul Portului Constanţa la autoritatea locală. La protest a venit şi preşedintele Blocului Naţional Sindical (BNS), Dumitru Costin, care a arătat, la rândul său, că Portul Constanţa este o poartă de intrare în UE, precum şi că activitatea acestuia contribuie la PIB cu 8 – 10 la sută pe an. Şi Costin a cerut o poziţie publică din partea preşedintelui Traian Băsescu şi a spus că, dacă nu va fi stopată trecerea Portului Constanţa în subordinea consiliului local, preşedintele să-şi asume ca România să fie expusă unor riscuri suplimentare şi să fie oprit lucrul în port, ceea ce ar însemna ca, numai într-o lună, să se piardă 1 la sută din PIB.

 

CSAT, ultima redută

Mircea Burlacu a făcut un apel la CSAT. ”Facem apel la Consiliul Suprem de Apărare a Ţării şi implicit la preşedintele Traian Băsescu să prezinte o poziţie oficială asupra intenţiei Guvernului de a lista la bursă autoritatea portuară şi de a trece portul la consiliul local”, a mai spus Burlacu, insistând asupra faptului că Portul Constanţa reprezintă un punct strategic pentru România şi că alte porturi din Marea Neagră, precum Odesa, Burgas şi Varna, ar putea să devină mai interesante pentru operatorii economici care acum lucrează cu Portul Constanţa. De menţionat că CNAPMC a transferat 40% din acţiuni, în 2007, către Consiliul Local Constanţa şi Fondul Proprietatea, fără ca CSAT să blocheze tranzacţie.

 

 

Cele mai citite

VIDEO Deputata PSD Laura Vicol și-a depus demisia din funcția de președinte al Comisiei Juridice a Camerei Deputaților în urma unei anchete de presă

Deputata PSD Laura Vicol și-a depus demisia din funcția de președinte al Comisiei Juridice a Camerei Deputaților, marți, motivând în documentul oficial „jocuri nedrepte”....

Netanyahu la un an de la atacul Hamas: „ Vom continua lupta”

Premierul israelian Benjamin Netanyahu le-a promis luni seara compatrioţilor săi că va continua lupta până la atingerea obiectivelor de război stabilite de guvernul său,...

Nordis Group își ia adio de la parteneriatul cu FRF

Nordis Group, sponsor al Comisiei Centrale a Arbitrilor (CCA) și al naționalei U21 a României, este în centrul unei investigații recente realizate de Recorder. Nordis...
Ultima oră
Pe aceeași temă