Nivelul scăzut al Dunării începe să le creeze probleme navigatorilor pe Dunărea Fluvială, pe sectorul Giurgiu – Călăraşi fiind înregistrate două cazuri de eşuări ale unor nave. Potrivit directorului Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi, Mircea Cristea, un cargou sub pavilion german şi un convoi de barje sub pavilionul Republicii Moldova au eşuat pe praguri de nisip, din cauza nivelului scăzut al apelor Dunării, dar şi din cauza semnalizării necorespunzătoare, de către partea bulgară, a şenalului navigabil.
„Cele două incidente s-au petrecut din cauza apelor mici. Vorbim de sectorul care este întreţinut de colegii bulgari şi care nu şi-au făcut treaba. Atunci când semnalizarea are de suferit, navele eşuează. Când nivelul Dunării este mic, trebuie măsurate adâncimile şi trasat un nou canal pentru navigaţie, canal care apoi trebuie semnalizat corespunzător. Astfel de lucrări trebuie făcute zilnic. Din păcate, zilnic, de la sfârşitul lui decembrie tot înregistrăm incidente şi noi am notificat colegilor bulgari care au promis că vor aranja geamandurile”, a declarat Mircea Cristea.
Din cauza nivelului scăzut, în zona Belene, în aval de Giurgiu, este o zonă n care şenalul navigabil are lăţimea de maximum 100 m şi prin care navele trec în două-trei zile, una câte una. Pe sectorul bulgăresc sunt cam 12 puncte critice şi navigaţia cu viteză redusă le produce pierderi foarte mari armatorilor. Cu cele două eşuări de nave produse ieri, numărul incidentelor provocate de nivelul scăzut al Dunării a ajuns la 12, cel mai grav dintre acestea fiind înregistrat în primele zile ale anului, când un împingător aflat sub pavilion românesc s-a lovit de o epavă aflată pe fundul Dunării. Pe Dunărea Fluvială sunt creşteri mici ale nivelului Dunării pe sectorul Hârşova – Zimnicea, creşteri de 14-16 cm pe sectorul Turnu Măgurele – Rast, dar pe sectorul Calafat – Moldova Nouă nivelul Dunării este în scădere cu până la 10 cm.
La Bara Sulina se fac dragaje
Deocamdată, pe Dunărea Maritimă, de la Bara Sulina la Brăila se navigă în condiţii bune, fiind asigurate pe şenalul navigabil adâncimile necesare pentru circulaţia navelor maritime. „Pe Dunărea Martitimă, până la Brăila, navigaţia se desfăşoară în condiţii bune. La Galaţi cota este de 138 cm peste nivelul mării, ceea ce este foarte puţin. Asta înseamnă că ne aflăm cu 5 metri sub cota de atenţie şi cu 2,5 metri sub media multianuală. Din acest motiv, AFDJ Galaţi face lucrări de dragaj la Bara Sulina, lucrări specifice perioadei 15 iulie-15 august, când apa este de obicei foarte mică. Din păcate, nu sunt perspective de creştere în următoarea perioadă”, a mai adăugat directorul AFDJ Galaţi.