13.4 C
București
luni, 7 octombrie 2024
AcasăSpecialRadu Stroe cere urgentarea adoptării Noului Cod Rutier: Morţii nu mai permit...

Radu Stroe cere urgentarea adoptării Noului Cod Rutier: Morţii nu mai permit amânarea cu încă cinci ani

Radu Stroe, ministrul de Interne a declarat, luni, că intrarea în vigoare a Noului Cod Rutier ar trebui urgentată, deoarece pe drumurile României numărul accidentelor este încă foarte mare, iar şoferii sunt indisciplinaţi şi conduc agresiv.

Noul Cod Rutier, care prevede amenzi usturătoaee pentru depăşirea încălcarea regulilor de circulaţie, se află în dezbatere în Parlament, din 16 octombrie.

Citeşte şi: Noul Cod rutier a fost aprobat de Guvern şi trimis Parlamentului

Tot pe masa parlamentarilor stă, din anul 2008, o altă propunere de modificare a Codului Rutier, care prevedea amenzi drastice pentru şoferii indisciplinaţi. Au trecut cinci ani de atunci, iar Parlamentul nu dă semne că ar avea în intenţie să adopte aceste amendamente.

Din acest motiv, reprezentanţii MAI vor să pună presiune, inclusiv prin filiera politică, pentru ca ultimele modificări să nu rămână îngropate în sertare, deoarece, ”numărul mare de morţi pe şosele nu mai permit amânarea cu încă cinci ani”.

Citeşte şi: Udrea: Noul Cod Rutier îi JUPOAIE pe şoferi

Numărul impresionant de accidente produse în perioada sărbătorilor de iarnă, i-a determinat pe reprezentanţii MAI să afirme că este nevoie urgentă de acest cod. 44 de persoane au murit, iar alte 200 au ajuns la spital, în perioada amintită.

Deşi poliţiştii au încercat să-i sperie pe vitezomani, ieşind pe străzi cu toate cele 500 de radare, şoferii nu s-au arătat impresionaţi şi au apăsat pedala de acceleraţie, au trecut pe roşu şi nu au acordat prioritate. Astfel că, de sărbători, 2.351 de conducători auto au rămas fără permisede conducere şi au fost aplicate amenzi în cunatum de 9,6 milioanede lei, conform rapoartelor poliţiei.

Citeşte şi: Ce vom păţi dacă nu ne plătim amenda de circulaţie

Ministrul Radu Stroe a subliniat, luni, în cadrul unei conferinţe de presă, că la nivelul MAI se au în vedere oportunităţile reluării discuţiilor referitoare la Codul rutier, pentru găsirea unor soluţii de urgentare a intrării în vigoare a proiectului.

CITEŞTE ŞI: Noile modificări propuse pentru Codul rutier: Amenzi de până la 7.500 de lei, permis suspendat pentru şoferii băuţi sau examen auto filmat

„Evident, legea este în Parlament, Parlamentul este suveran, dar realităţile vieţii curente ne obligă să reluăm această discuţie la nivel de Guvern, cu domnul prim-ministru şi să găsim o formulă de urgentare a proiectului în Parlament, fără a da sarcini Parlamentului, sau vom găsi o altă soluţie. Vom vedea”, a  declarat Radu Stroe.

CITEŞTE ŞI: Cele mai importante ZECE modificări ale noului Codului Rutier. Ce vor risca şoferii indisciplinaţi, dacă proiectul va fi adoptat

La câteva ore după ce Radu Stroe a anunţat că vrea urgentarea adoptării Codului Rutier, Victor Ponta, a declarat la o emisiune transmisă de România TV căeste convins că Parlamentul va aproba Noul Cod Rutier. ”Evident că îmi doresc un cod rutier mai dur, mai clar, şi mai ales care să ne dea posibilitatea să-i urmărim pe cei care încalcă legea. Acum poliţia dă amenzi şi nu le încasează
Sunt convins că Parlamentul îl va aproba.  Eu am explicat foarte clar că practica internaţională este o limită de infracţiune de 0,5 la alcoolemie dar până în 0,2 nu e nici măcar contravenţie. Dacă îi combatem foarte dur pe cei peste 0,5, s-ar putea să fie mai eficient. E părerea mea şi eu în acest sens voi vota. Dacă începem cu populismele că lăsăm oamenii să bea…dacă scăpam de populism cred că aşa va trece”, a declarat Voctor Ponta.

Codul lui Stroe şi al lui Ponta, în Parlament din 16 octombrie

În 16 octombrie, premierul Victor Ponta anunţa că proiectul noului Cod rutier este transmis spre dezbatere Parlamentului, pentru a face parte dintr-o „asumare comună”.

„Astăzi, Codul rutier îl trimitem spre Parlament. Vreau să văd foarte clar o implicare a tuturor celor – nu vreau să fie, dom’ne, «Codul lui Stroe şi al lui Ponta» şi toată lumea contra. Eu vreau să fie vorba despre o asumare comună a lucrurilor esenţiale pe care trebuie să le rezolvăm cât mai rapid, şi anume siguranţă mai mare pe drumuri, sancţiuni mai dure pentru cei care încalcă legea, aplicarea sancţiunilor, că degeaba dăm sancţiuni dacă nu le aplicăm. Eu sunt convins că această asumare comună va avea loc foarte repede, dacă nu, am discutat cu domnul Stroe şi o să ne asumăm doar noi doi, o să fim doar noi doi cei răi şi toţi ceilalţi, buni, dar eu cred că interesul de a avea străzi mai sigure şi pedepse care se aplică este un interes comun şi vreau să cred că Parlamentul ne va sprijini în acest sens”, declara atunci Ponta, conform Mediafax.

CITEŞTE ŞI: Ce pot păţi şoferii care nu-şi plătesc amenzile în 30 de zile

Pe agenda şedinţei de Guvern din 16 octombrie, proiectul noului Cod rutier a fost înscris sub forma unei ordonanţe de urgenţă. Ordonanţa de urgenţă este de asemenea transmisă spre dezbatere Parlamentului, dar este şi aplicată până la momentul avizului parlamentar, când poate fi completată cu eventuale modificări ulterioare, spre deosebire de un proiect de lege, care poate fi aplicat doar după ce este aprobat de Parlament şi promulgat de preşedinte.

Anterior, Guvernul a amânat de două ori adoptarea noului Cod rutier, pentru a clarifica detaliile tehnice de constituire a contului unic în care să fie vărsate toate sumele încasate din amenzile percepute pentru contravenţii şi infracţiuni.

Amenda maximă pentru şoferi ajunge la 9.600 de lei, iar cea mai lungă perioadă de suspendare a permisului de conducere este de doi ani, potrivit proiectului noului Cod rutier.

Depăşirea limitei de viteză cu 51 până la 60 de kilometri pe oră se sancţionează cu amenzi din clasa a IV-a, cuprinse între 9 şi 20 de puncte amendă, adică între 720 şi 1.600 de lei. În plus, se ridică şi permisul de conducere pentru 90 de zile.

În cazul depăşirii limitei de viteză cu peste 60 de kilometri pe oră, se aplică amenzi din clasa a V-a, care implică sancţiuni cuprinse între 21 şi 50 de puncte amendă (între 1.680 şi 4.000 de lei), plus suspendarea permisului de conducere pentru 180 zile.

În cazul în care depăşirea vitezei legale cu mai mult de 60 de kilometri pe oră se soldează cu un accident rutier urmat exclusiv de paguime materiale, se aplică sancţiuni din clasa VI-a, care implică de la 51 până la 120 de puncte de amendă (între 4.080 şi 9.600 de lei), la care se adaugă suspendarea permisului pentru un an. În cazul în care accidentul se soldează cu victime, perioada de suspendare a permisului se dublează la doi ani, însă amenda rămâne aceeaşi, potrivit proiectului citat.

Pe anumite sectoare de drum din interiorul localităţilor, unde circulaţia se desfăşoară pe o singură bandă pe sens, ţinând seama de împrejurări şi de cât de intensă este circulaţia, administratorul drumului poate stabili şi limite de viteză inferioare, dar nu mai puţin de 10 kilometri pe oră pentru tramvaie şi de 30 kilometri pe oră pentru toate autovehiculele, dar numai cu avizul Poliţiei.

Potrivit proiectului de lege, conducerea unui autovehicul sau tramvai pe drumurile publice de către o persoană care a consumat droguri, a luat medicamente cu efecte similare stupefiantelor sau are o îmbibaţie de 0,15 mg/l alcool pur în aerul expirat, respectiv 0,2 g/l alcool pur în sânge, este interzisă.

În acest sens, conform proiectului de lege, „conducerea unui autovehicul sau tramvai de către o persoană aflată sub influenţa băuturilor alcoolice, care are o îmbibaţie alcoolică cuprinsă între 0,2 -0,5 g/l alcool pur în sânge, respectiv 0,15 – 0,25 mg/l alcool pur în aerul expirat se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a V-a de sancţiuni (21 la 50 puncte-amendă) şi cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 180 de zile”.

În cazul în care îmbibaţia alcoolică este de peste 0,5 g/l alcool pur în sânge, fapta constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la unu la cinci ani.

Proiectul noului Cod rutier sancţionează nerespectarea regulilor la trecerea la nivel cu calea ferată, conducerea pe contrasens pe autostradă, depăşirea unui autoturism cu mai mult de 60 kilometri pe oră a vitezei maxime admise şi conducerea unei maşini neînmatriculată cu amendă cuprinsă între 21 şi 50 de puncte, plus suspendarea permisului pentru 180 de zile.

În cazul în care aceste abateri sunt urmate de un accident, se vor aplica amenzi între 51 şi 120 puncte şi suspendarea dreptului de a conduce pentru o perioadă de un an, dacă accidentul este soldat doar cu pagube materiale, iar în cazul în care sunt persoane rănite, perioada de suspendare a permisului se dublează.

Potrivit proiectului de lege, vor fi sancţionaţi cu 9 până la 20 de puncte-amendă şi suspendarea permisului până la trei luni numai şoferii care nu acordă prioritate, depăşesc sau trec pe roşu şi provoacă un accident rutier soldat exclusiv cu pagube materiale.

În cazul în care un şofer nu îşi achită amenda în termen de 30 de zile, permisul de conducere îi este suspendat. Concret, Poliţia Rutieră întocmeşte dispoziţia de suspendare în termen de 5 zile de la expirarea termenului de plată a amenzii şi o comunică persoanei vizate. Suspendarea efectivă a permisului are loc, însă, după alte 15 zile de la comunicarea dispoziţiei de suspendare.

Sumele aferente amenzilor percepute pentru contravenţii rutiere vor fi vărsate într-un cont unic deschis la Trezorerie, din care vor fi transferate ulterior către primării şi care va fi verificat de către Poliţie.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă