Tribunalul Bucureşti a aprobat cererea de intrare în insolvenţă a Carrefour România la sfârşitul anului trecut. Firma GSL Logistic a cerut instanţei insolvenţa lanţului de magazine pentru neplata unei facturi în valoare de circa 800.000 de lei, emisă la finele lui 2012.
„Aveam contract de exclusivitate pentru marca proprie Nr. 1. Timp de doi ani Carrefour a încercat să ne scoată din această afacere. Ne-am trezit că nu au mai vrut să ne primească marfa. În cele din urmă, au acceptat factura, dar nu au plătit-o. Apoi, la sfârşitul lunii octombrie 2013 ne-au anunţat că, din 2014, marca proprie Nr. 1 va fi livrată de un producător din Franţa.
Aceasta este drama producătorilor români”, spune Viorel Gug, administratorul GSL Logistic. Acesta a afirmat că, treptat, a renunţat la colaborările pe care le-a avut cu Metro şi Cora. Gug a precizat că firma pe care o administrează este singura din România care deţine o instalaţie pentru producerea de pampers.
GSL Logistic a încheiat 2012 cu o cifră de afaceri de 1,7 milioane de lei (circa 380.000 euro), în scădere cu 15% faţă de anul precedent, şi un profit de 12.800 de lei, potrivit datelor publicate de Ministerul de Finanţe. Compania are 8 angajaţi. Cu peste 9.900 de magazine în 33 de ţări, grupul francez Carrefour este al doilea retailer mondial şi numărul 1 în Europa. În România, Grupul Carrefour are 160 magazine, dintre care 25 hipermarket-uri “Carrefour”, 78 supermarket-uri „Market”, 56 magazine de proximitate “Express” şi un magazin online. Compania a avut anul trecut pe piaţa românească vânzări de 986 milioane euro, fără TVA, în creştere cu 3% faţă de 2011, şi un profit de 23 milioane euro. La cererea avocaţilor, Carrefour a achitat datoria şi a cerut suspendarea hotărârii de intrare în insolvenţă, solicitare ce va fi analizată pe 15 ianuarie de Tribunalul Bucureşti. Până la închiderea ediţiei, reprezentanţii Carrefour România nu ne-au transmis punctul de vedere al companiei.
Românii au cheltuit 2,6 miliarde de euro pentru marca proprie
Marca proprie este marca creată de un detailist, distribuită în cadrul reţelelor proprii de magazine, care se află în concurenţă directă cu mărcile producătorilor. De regulă, produsele din gama mărcii proprii provin de la un producător autohton, care are un contract de exclusivitate cu detailistul. Preţul acestor produse este, de regulă, mai mic decât al altor mărfuri similare comercializate de către detailist.
De aceea, produsele marcă proprie ale hipermarketurilor câştigă din ce în ce mai mult teren în faţa brandurilor consacrate. Preţul mai mic cu până la o treime faţă de cel al mărcilor cunoscute îi determină pe cumpărători să aleagă astfel de produse. Într-un singur an, românii au cheltuit în jur de 2,6 miliarde de euro anual pentru alimente sau produse de curăţenie care au eticheta magazinului.
Un studiu Mednet realizat online în perioada 17 – 24 septembrie 2013 arată că marea majoritate a locuitorilor din mediul urban (94,2%) au consumat în ultimul an produse comercializate sub marca proprie a unui magazin. Rezultatele studiului indică o creştere de aproximativ 20% a numărului celor care au cumpărat acest gen de produse comparativ cu luna septembrie a anului trecut. Potrivit unui raport al Consiliului Concurenţei, în 2012 vânzările de produse marcă privată ale retailerilor au crescut, faţă de 2011, cu 34% pe categoria alimentelor şi cu 36% pe segmentul produselor nealimentare.
În reţeaua Carrefour, ponderea mărcilor proprii este de 13% din totalul produselor comercializate.