Noul an a adus finalizarea fuziunii istorice dintre Fiat ลi Chrysler, grupul sindical UAW urmând sฤ primeascฤ pentru ultimele 41,5 procente nu mai puลฃin de 4,35 miliarde de dolari. Evenimentul este cel mai important din industria auto de la fuziunea Volkswagen cu Porsche, din 2009.
Sergio Marchionne, CEO Fiat – Chrysler, a avut o întâlnire decisivฤ pe data de 28 decembrie cu reprezentanลฃii fondului de pensionare american VEBA, pentru preluarea ultimelor 41,5 procente. Operaลฃiunea, începutฤ în urmฤ cu mai bine de cinci ani de zile, a fost încheiatฤ în cele din urmฤ prin achitarea, cฤtre UAW, a unei sume de 3,65 miliarde dolari, plus o contribuลฃie suplimentarฤ de 700 de milioane dolari, pe care Chrysler o va achitatฤ în tranลe în urmฤtorii patru ani. Din total Fiat va plฤti doar 1,75 miliarde, restul banilor urmând a fi achitaลฃi de partea americanฤ a grupului, Chrysler.
„În viaลฃa fiecฤrei organizaลฃii mari ลi a angajaลฃilor sฤi existฤ momente importante care intrฤ în cฤrลฃile de istorie. Pentru Fiat ลi Chrysler, înลฃelegerea la care am ajuns cu VEBA este unul dintre acele momente”, a declarat Sergio Marchionne, CEO al ambelor companii.
De la faliment la motorul gigantului international Fiat
Chrysler, care de-a lungul timpului a mai fost controlatฤ ลi de Mercedes-Benz, a iniลฃiat procedurile de declarare a falimentului în 2009, urmând ca la câteva luni sฤ fie salvatฤ prin contribuลฃia Fiat, a organizaลฃiei VEBA (UAW) ลi a guvernelor american ลi canadian. Marchionne, care în ultimii ani a condus ambele companii auto, dupฤ modelul Ghosn la Renault-Nissan, a accelerat fuziunea dintre Chrysler ลi Fiat.
În 2013 Chrysler a fost motorul grupului, peste 50% din veniturile realizate de Fiat-Chrysler în prima jumฤtate a anului fiind realizate de producฤtorul auto american. În condiลฃiile în care Fiat a înregistrat în aceeaลi perioadฤ pierderi de 501 milioane euro, grupul, dupฤ contribuลฃia Chrysler a raportat un profit de 435 milioane euro.
Un prim efect pozitiv al fuziunii a fost creลterea acลฃiunilor Fiat la bursa din Milano cu 16,4%. Fuziunea ลi situaลฃia financiarฤ favorabilฤ a Chrysler va duce cel mai probabil la mutarea centrului de greutate, în interiorul grupului, din Italia în SUA, mai ales cฤ producลฃia auto italianฤ a ajuns la cel mai jos nivel din 1970 pânฤ în prezent.
ลeful grupului, Marchionne, nu anunลฃฤ alte închideri de fabrici, el începând anul 2014 optimist, mai ales cฤ fuziunea ar urma sฤ ducฤ la consolidarea operaลฃiunilor Fiat. Italienii au anunลฃat deja construirea unor modele Jeep, ale Chrysler, la uzinele sale din Italia.
Fiat, împreunฤ cu Chrysler, va putea ataca în anii care vor urma poziลฃii de top în industria auto, ลฃintind deja ลa locurile ocupate de Toyota, GM, Volkswagen sau Ford. Odatฤ ce noua compania va fi listatฤ la bursa din New York, specialiลtii estimeazฤ cฤ gigantul auto va cฤpฤta o stabilitate fฤrฤ precedent în istoria celor douฤ companii.