Consiliul Municipal (CLM) Galaţi a aprobat cheltuirea a 10 milioane de euro pe studiul de fezabilitate al unui proiect fantezist: construirea unui tunel rutier pe sub Dunăre, care să asigure legătura cu Tulcea.
Inepţia constă în faptul că subsolul Galaţiului este format din loess şi din această cauză nivelul pânzei freatice este foarte ridicat, iar efectul este că peste treizeci de blocuri de locuinţe sunt afectate de tasare iar în mai multe zone ale taluzului falezei Dunării s-au produs alunecări de teren şi surpări. Sunt semnele evidente ale instabilităţii solului şi Galaţiul nu ar putea avea nici măcar metrou, cu atât mai puţin tunel rutier pe sub Dunăre.
Tunelul CFR a fost timp de 17 ani în lucrări de consolidare. Varianta optimă din punct de vedere tehnic şi economic este construirea unui pod peste Dunăre în zona Galaţi-Brăila. E un proiect despre care se discută din 1995 şi a fost speculat electoral de politicienii din cele două oraşe. Pentru că la Galaţi albia fluviului este de trei ori mai lată decât la Brăila, proiectul podului costă mai puţin la Brăila şi în luna mai premierul Victor Ponta a anunţat acordarea unei garanţii guvernamentale de 140 milioane de euro pentru proiectul construirii podului la Brăila.
Edilii Galaţiului vor ca traversarea Dunării să fie la Galaţi şi la rivalitate cu cei din Brăila, au lansat ideea construirii tunelului. Primarul Marius Stan (PNL) a preluat din zbor iniţiativa consilierilor municipali PPDD Victor Malinovici şi Alexandru Mihai şi CLM a aprobat hotărârea nr 238/20.12.2012 prin care CLM şi-a dat acordul de principiu pentru construirea „subtraversării Dunării”, cu un buget estimat la 977.303.278 lei, adică 217 milioane euro. Fără TVA.
Un tunel de 400 milioane euro
În baza hotărârii nr 238/2012, a fost comandat studiul de prefezabilitate, realizat de firma elveţiană Basler & Hofmann AG. Lungimea tunelului este de 2,06 km, din care 1,56 km galeria propriu-zisă, săpată cu utilaje speciale, iar 0,5 km ar realizaţi prin săpătură deschisă. Lungimea totală a şoselei ce va lega malul gălăţean de cel tulcean este 8,96 km. Tunelul va avea două benzi de circulaţie şi o bandă de urgenţă. La fiecare 500 de metri ar trebui să fie ieşiri de urgenţă către galeriile de salvare. Potrivit studiului tunelul va costa mai mult decât se credea iniţial. Noul preţ este de 229.355.000 de euro fără TVA, plus până la 40%. Cu TVA preţul minim va fi de 284.400.000 euro. Cu majorarea de 40%, se va ajunge la o valoare de 398.160.000 de euro.
10 milioane de euro „tocaţi” pe un studiu
Consiliul Municipal a aprobat studiul de prefezabilitate şi astfel a dat undă verde primarului Marius Stan să aloce din bugetul pe anul 2014 banii pentru realizarea studiului de fezabilitate, care va costa între 6 şi 10 milioane de euro. Unii dintre aleşi au încercat să îi sugereze primarului impunerea unor garanţii, pentru ca de aceşti bani să se aleagă cu ceva. Firma care va face studiul va încasa 30% din contract la începerea lucrării şi la sfârşitul primei etape va trebui să spună dacă proiectul e fezabil sau nu. Viceprimarul Florin Popa (PSD) a cerut ca firma să constituie în favoarea CLM Galaţi o garanţie bancară la nivelul avansului primit, pentru a se evita situaţia în care ar realiza studiul parţial, însuşindu-şi avansul, pe sistemul „atât am putut face, vedeţi voi ce faceţi în continuare!”.
Nu se ştie dacă Galaţiul va putea avea sau nu tunel, dar e sigur că edilii vor cheltui 10 milioane euro ca să afle asta. Ar fi fost mai utilă şi mai ieftină comandarea unui studiu al IPTANA, care să spună dacă solul permite construirea tunelului. Potrivit anexei hotărârii CLM nr 117/28.03.2013, studiul de fezabilitate va fi plătit cu cele 10 milioane de euro de la bugetul Galaţiului, dar tunelul va fi construit în parteneriat public-privat. Investitorul strategic va fi interesat de recuperarea investiţiei şi bineînţeles că pentru a-şi clarifica situaţia îşi va face propriul studiu de fezabilitate. Aşa că banii cheltuiţi de primărie sunt o cheltuială inutilă. Singura utilitate ar putea fi una electorală. La alegerile locale din 2016, cu studiul de fezabilitate finalizat şi vizitele la Galaţi a reprezentanţilor unor firme care ar părea interesate de construirea tunelului, Marius Stan va putea spera la obţinerea unui nou mandat de primar.