Imaginile cu drumurile blocate de primele ninsori şi viscole ale acestei ierni s-ar putea repeta şi la Galaţi, pentru că, în special în ceea ce priveşte deszăpezirea drumurilor, situaţia ar putea fi scăpată de sub control din cauza numărului mic de utilaje pentru intervenţii.
În total, în judeţul Galaţi sunt pregătite pentru intervenţii 377 de utilaje, dintre care 150 în municipiul Galaţi, 15 în municipiul Tecuci, 5 în oraşul Târgu Bujor şi 155 de utilaje în comunele judeţului, dar numai 52 din cele 377 de utilaje vor lucra la partea mai dificilă, deszăpezirea drumurilor. Pe cele trei tronsoane de drumuri naţionale care străbat judeţul, DN 25 (Galaţi – Tecuci), DN 26 (Galaţi–Oancea-Bârlad) şi DN 24D (Galaţi– Cuca-Bârlad), de 80-90 km fiecare, vor lucra 12 utilaje.
De deszăpezirea celor 286 kilometri de drumuri naţionale se va ocupa Florconstruct SRL Suceava, firma care a câştigat licitaţia organizată de CNADR. Conform contractului nr 147/19.11.2013, firma din Suceava va trebui să deszăpezească cei aproape trei sute de kilometri de drumuri naţionale cu 12 utilaje: şase utilaje ATB, trei de tip Unimog şi trei încărcătoare.
Necesarul de nisip pentru combaterea poleiului pe cele trei tronsoane este de 1.246 tone, dar în depozitul Secţiei Drumuri Naţionale Galaţi erau săptămâna trecută numai 46 de tone. Din necesarul de sare, de 5.190 tone, sunt asigurate 1.614 tone. La capitolul parazăpezi, din necesarul de 6.475 de metri de parazăpezi au fost asigurate panouri pe o lungime de 1.475 metri. Deszăpezirea pe drumurile judeţene e asigurată până la data de 31 decembrie.
După ce regia Drumuri şi Poduri SA Galaţi din subordinea Consiliului Judeţului (CJ) Galaţi a fost adusă la faliment şi fost numit un administrator special care să încerce să plătească salariile restante celor câteva zeci de angajaţi, de deszăpezirea drumurilor judeţene se va ocupa Vega 93 SRL Galaţi. Este o colaborare provizorie.
Conducerea CJ a încheiat cu Vega 93 contractul pentru lucrările de deszăpezire şi combatere a poleiului pe drumurile judeţene, pentru perioada 1 noiembrie –31 decembrie. Contractul este în valoare de 1,2 milioane lei, firma asigurând deszăpezirea cu 40 de utilaje. Despre ce se va întâmpla cu deszăpezirea celor 790 kilometri de drumuri judeţene după 1 ianuarie e greu de preuspus. În raportul prezentat în cadrul recentei şedinţe a colegiului prefectural de directorul Prefecturii Galaţi, Vasile Pârlog, se spune că „prin grija Consiliului Judeţean Galaţi se va proceda la identificarea unei soluţii pentru asigurarea în continuare a unui contractant în legătură cu această acţiune”.
La Galaţi, deszăpezire cu utilaje de împrumut
Pentru deszăpezirea străzilor Galaţiului se va lucra cu 150 de utilaje, dar două treimi dintre acestea sunt închiriate. Primăria nu a mai investit de mulţi ani în dotarea Serviciului Ecosal, aşa că în dotarea municipalităţii sunt numai 45 de utilaje, unele vechi, din anii 70-80. Ecosal va acţiona cu 6 autoturisme de teren, 3 autocamioane, 12 tractoare cu lamă şi perie, un buldoexcavator, 4 autoîncărcătoare frontale, 5 autosărăriţe, 10 sărăriţe pentru trotuare, 4 freze pentru zăpadă, 3 tractoare cu remorcă şi 3 cisterne pentru împrăştiat clorură de calciu. Vor fi pe străzile înzăpezite şi 350 de angajaţi ai Ecosal. La cele 45 de utilaje ale Ecosal se adaugă 105 utilaje închiriate: 20 autocamioane, 4 tractoare cu lamã şi perie, 36 buldoexcavatoare, 12 autogredere, 30 încărcătoare frontale şi 3 autosărăriţe. Primăria are în stoc 1.200 de tone de sare şi 70 de tone de clorură de calciu, a contractat 6.000 de tone de sare şi 180 de tone de clorură şi a mai lansat comenzi pentru 3.500 de tone de sare şi 40 de tone de clorură.