UPDATE miercuri, 12.40: Cererea federaţiilor transportatorilor de a protesta joi, la sediul Guvernului, a fost respinsă de primarul general interimar al Capitalei, Răzvan Sava, pe motiv că o acţiune cu 10.000 de persoane şi 10.000 de autovehicule ar bloca oraşul, informează Mediafax.
Potrivit unor surse oficiale, primarul s-a întâlnit cu reprezentanţii transportatorilor, miercuri dimineaţă, pentru a-i informa că nu poate aproba un protest de o asemenea amploare în centrul Bucureştiului, cei din urmă fiind extrem de nemulţumiţi, mai ales că obţinuseră deja un aviz de principiu din partea municipalităţii.
–––
Șase organizații din domeniul transporturilor vor organiza, joi, în faţa sediului Guvernului, un protest la care vor fi mobilizate în jur de 9.000 de autobuze, autocare și taxiuri, cât şi aproximativ 1.000 de camioane.
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), Federația Operatorilor Români de Transport (FORT), Asociația Patronală a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002), Asociația Română pentru Transporturi Rutiere Internaționale (ARTRI), Asociația Națională a Transportatorilor și Taximetriștilor Independenți (ANTTI) și Asociația Operatorilor de Transport (APULUM) cer autorităţilor să intervină pentru un cost al primei RCA suportabil de către transporatori, întrucât tariful RCA pentru activitatea de transport persoane și transport marfă, inclusiv taxi a crescut cu peste 300%, în ultimele 6 luni.
Mai mult, organizaţiile solicită sprijin pentru modificarea Legii nr. 8/1996 cu privire la dreptul de autor şi drepturile conexe, astfel încât operatorii de transport să fie exoneraţi de obligaţia de a plăti, lunar, drepturile de autor „numai pentru simplu fapt că autovehiculul este dotat cu un aparat de radio”. Astfel, cele şase organizaţii doresc să se aplice normele UE, astfel ca taxa să fie plătită o singură dată, atunci când autovehiculul care va fi folosit pentru transport este înmatriculat.
Mai mult, organizaţiile de transport cer Ministerului Transporturilor să urgenteze parcursul legislativ pentru proiectele actelor normative discutate şi aprobate în Comisiile de dialog social (modificarea HG 69) şi precizează că documentele ar trebui înaintate la Guvern sau în Monitorul Oficial, pentru publicare.
Potrivit președintelui COTAR, Vasile Ștefănescu, o poliță RCA pentru un autobuz nou cu 30 de locuri si fără să fi înregistrat daune a ajuns să fie ofertată la 88.806 lei (aproximativ 20.000 de euro), iar activitatea de taxi este în pericol din cauza prețului RCA scăpat de sub orice control.
„Cu cât cresc costurile cu RCA, cu atât scade numărul asiguraților, situație care creează o presiune tot mai mare pe sistemul de asigurări din România, ajungându-se ca sistemul RCA să devină inoperabil.Mai mult, întreaga economie ar putea avea de suferit, ar scădea impozitele încasate, consumul de combustibil, încasarea de accize, am avea costuri mai mari in general cu transportul marfurilor in Romania ceea ce ar duce la creșterea prețurilor tuturor mărfurilor”, a declarat Vasile Ştefănescu.