Dacă duminica viitoare ar fi alegerile parlamentare, PNL ar obține cele mai multe voturi. În acest clasament, ar fi urmate de PSD și UDMR, conform unui sondaj INSCOP, citat de Agerpres.
PNL conduce în intenția de vot a românilor cu 40,1% (față de 42% în septembrie), pe locul al doilea se situează PSD cu 36,3% (față de 35% în septembrie), iar pe poziția a treia se clasează UDMR cu 5,2% (față de 5% în septembrie), relevă sondajul.
Formațiunea maghiară este urmată de PMP cu 4,4% (față de 2,5% în septembrie) și ALDE cu 4% (față de 2,6% în septembrie). Clasamentul este încheiat de UNPR cu 2,6% (față de 5,1%), M10 cu 2,4% (față de 2% în septembrie), PSRO cu 2,1%, (față de 2% în septembrie), PRM cu 1,1% (față de 1,3% în septembrie) și PNȚCD cu 1% (față de 1% în septembrie), relevă rezultatele aceleiași cercetări.
Procentul celor care nu au indicat o opțiune de vot este de 44,1% — 27,6% nehotărâți, 10,5% nu merg la vot, 6% non-răspunsuri, indică sondajul INSCOP.
41,6% dintre respondenții bărbați cu o opțiune de vot își exprimă preferința pentru PNL, respectiv 34% pentru PSD, iar 38,1% dintre respondenții de sex feminin ar alege PNL și 39,2% PSD.
Pe categorii de vârstă, 50,7% dintre respondenții cu o opțiune de vot care au vârsta între 18 și 34 de ani ar alege PNL, în timp ce 26,3% din aceeași categorie de vârstă optează pentru PSD.
La același capitol, 43,5% dintre respondenții cu o opțiune de vot care au vârsta între 35 și 49 de ani ar alege PNL, respectiv 26,3% PSD, în timp ce 7,3% dintre respondenții cu o opțiune de vot care au vârsta între 50 și 64 de ani ar alege PNL, iar 36,7% PSD.
27,1% dintre respondenții cu o opțiune de vot care au vârsta de peste 65 de ani ar alege PNL, iar 55,6% PSD, mai relevă sondajul.
Ca grad de pregătire, 34,8% dintre respondenții cu studii primare care exprimă o opțiune de vot ar alege PNL, iar 50,4% PSD, 43,2% dintre respondenții cu studii medii care exprimă o opțiune de vot ar alege PNL, iar 34, % PSD, în vreme ce 35,7% dintre respondenții cu studii superioare care exprimă o opțiune de vot ar alege PNL, iar 29,5% PSD.
Pe de altă parte, 43,6% dintre respondenții care exprimă o opțiune de vot și locuiesc în mediul urban ar alege PNL, iar 31,2% PSD, în timp ce 35,8% dintre respondenții care exprimă o opțiune de vot și locuiesc în mediul rural ar alege PNL, iar 42,6% PSD.
Pe regiuni geografice, electorii care locuiesc în Moldova, Bucovina ar alege PNL în procent de 37,4%, iar 46,6% PSD, în vreme ce 41,5% dintre votanții care locuiesc în Muntenia, Oltenia, Dobrogea optează pentru PNL, iar 38,9% PSD. Alegătorii care locuiesc în Banat, Crișana, Maramureș ar alege PNL într-un procent de 45,3%, iar 24% dintre aceștia PSD. 37% dintre respondenții care exprimă o opțiune de vot și locuiesc în Transilvania ar alege PNL, iar 28,3% PSD.
Întrebați dacă ar vota un partid nou înființat, 36,2% dintre români răspund pozitiv, 33,7% — nu, în timp ce 30,1% declară că nu sunt hotărâți (21,4%) sau aleg varianta NS/NR (8,7%).
„Dintre cei 30,1% dintre respondenți care nu sunt hotărâți sau nu răspund la întrebarea privind disponibilitatea de a vota un partid nou înființat, 28,7% ar fi dispuși să acorde votul unei astfel de formațiuni dacă ar promova persoane care nu au mai fost până acum afiliate politic. 7,9% nu ar vota un asemenea partid, 44,4% nu sunt hotărâți, iar 19% aleg varianta NS/NR”, relevă sondajul INSCOP.
Pe aceeași serie de întrebări, 47,2% din populație consideră că este nevoie de partide noi în România deși apreciază că acestea au șanse reduse să supraviețuiască.
Totodată, 40,7% dintre votanți susțin apariția unor noi formațiuni deși cele înființate în ultima perioadă au dezamăgit, iar 41,6% dintre români consideră că toate partidele existente ar trebui să dispară și să fie înlocuite cu unele noi, mai relevă sondajul INSCOP.
Barometrul INSCOP — ADEVĂRUL despre România a fost realizat de INSCOP Research la comanda Adevărul în perioada 26 noiembrie — 2 decembrie 2015. Volumul eșantionului a fost de 1.071 persoane și este reprezentativ pentru populația României de 18 ani și peste 18 ani. Eroarea maximă admisă a datelor este de ą 3%, la un grad de încredere de 95%. Metoda folosită a fost cea a sondajului de opinie pe baza unui chestionar aplicat de operatorii de interviu la domiciliul respondenților.