Bancherii au ratat la mustaţă a treia victorie în faţa clienţilor “abuzaţi”. Prevederea din Codul de Procedură Civilă ce dă dreptul asociaţiilor de protecţie a consumatorilor să dea în judecată băncile cu clauze abuzive în contractele de credit cerând anularea tuturor contractelor-tip pornind de la o singură decizie favorabilă în justiţie urma să sufere o nouă amânare, până la 1 februarie anul viitor.
Deşi clienţii aşteptau o astfel de ocazie de la începutul anului, lobby-ul bancherilor cu sprijinul BNR şi FMI reuşise să mute iniţial intrarea în vigoare la 1 iulie, iar ulterior pentru 1 octombrie. În primă instanţă a fost vorba de o ordonanţă de urgenţă la cererea FMI care a motivat că nu se cunoaşte impactul asupra sistemului bancar, apoi de un amendament depus în Parlament în dezbaterile privind Codul de Procedură Civilă pe fondul unui studiu realizat de BNR care arăta pagube de aproape 5 miliarde lei pentru bănci în cazul în care acestea nu ar mai încasa dobânzile şi comisioanele umflate de la clienţi.
Între timp, BNR a recunoscut voalat că celebrul studiu nu prea există, ci doar nişte estimări scăpate presei de Ministerul Justiţiei, iar soliditatea sistemului bancar n-ar fi pusă în pericol dacă procesele colective împotriva băncilor devin posibile.
Cu toate astea, pe masa Guvernului în şedinţa de azi s-a aflat un nou proiect de ordonanţă de urgenţă care viza o nouă amânare, pentru 1 februarie anul viitor. Guvernul nu l-a aprobat, iar din octombrie băncile pot fi date în judecată pentru orice prevedere ne-negociată inclusă în contractele de credit, incluzând comisioanele umflate cu pompa şi dobânzile stabilite după ureche, fără o referinţă.
“Nu am încă un punct de vedere, ne vom întâlni luni în cadrul Asociaţiei şi vom elabora unul”, ne-a spus Radu Graţian Gheţea, preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor.
Deşi băncile au monopolizat disputa pe seama clauzelor abuzive, procesele în justiţie pot viza şi alte categorii de furnizori de servicii – companii telecom, de electricitate,
gaz, apă etc. – care au sărit peste cal în relaţia cu clienţii captivi.