Ediţia din acest an a Galei Tânărului Actor Hop, prima sub directoratul regizorului Radu Afrim, s-a dovedit a fi cea mai bună din ultimii ani, iar unii au mers până acolo încât au considerat-o cea mai bună ediţie din toată istoria pre şi post decembristă a acestui eveniment.
Înclinăm să le dăm dreptate acestora pentru că niciodată nu s-au prezentat la preselecţie peste 200 de tineri absolvenţi ai şcolilor de teatru din care juriile de preselecţie să poată aleagă pe sprânceană. În concursul individual s-au aliniat la start 10 fete şi 10 băieţi, iar în cel de grup s-au prezentat patru spectacole. Recordul de participare şi interesul pentru această competiţie dovedeşte încă o dată, dacă mai era nevoie, cât de mult lipici are Radu Afrim la tineri.
Noul director al Galei Hop a schimmbat din temelii şi concursul. Ideea lui Radu Afrim de a schimba proba impusă, care până anul acesta consta în spunerea, mai bine sau mai rău, a aceluiaşi text, probă care devenise un chin în special pentru spectatorii nevoiţi să audă iar şi iar aceleaşi vorbe, s-a dovedit câştigătoare, iar găselniţa sa numită ”Proba Idolului”, o mutare de geniu. El le-a cerut concurenţilor să aleagă un personaj sau o personalitate pe care să o personifice. Această probă a devenit repede favorita publicului în faţa căruia au defilat, în cele patru seri ale galei tot felul de celebrităţi, care de care mai haioase printre care s-au numărat Marilyn Monroe, Marlene Dietrich, Elvis Presley, Nicole Kidman, Răţoiul Donald, Frida Kahlo, Catherine Zeta-Jones, Liza Minelli, Mister Bean, dar şi autohtonii Dorel Vişan, Dan Puric sau Toma Caragiu. Preşedintele UNITER, Ion Caramitru, s-a arătat chiar dezamăgit că pe el nu s-a gândit să-l imite nimeni, dar, cine ştie, la anul, poate se va încumeta cineva.
Pe lângă „Proba Idolului“, concurenţii au mai avut de prezentat şi un monolog la alegere. Toate minirecitalurile au fost primite cu ropote de aplauze, chiote, râsete sau lacrimi şterse pe furiş, după caz. Primii care râdeau la poante şi încurajau concurenţii cu aplauze erau chiar membrii juriului. Astfel, s-a creat o atmosferă prietenească, rupându-se barierele dintre juriu şi concurenţi. Actriţa Oana Pellea, preşedinta juriului, a propus chiar şi discuţii amicale între ”juraţi” şi concurenţi, în care actorii în devenire să poată primi câteva sfaturi utile de la nişte colegi de breaslă un pic mai mari.
Dacă Oana Pellea, Ada Milea şi Radu Macrinici i-au ”consiliat” pe participanţi pe holurile şi pe terasa discotecii Vox Maris din Costineşti, devenită cu prilejul acestei gale sală de spectacol, alţi doi juraţi, actorii Marius Manole şi Ion Rizea nu s-au sfiit să le dea mai tinerilor lor colegi sfaturi la bere, pînă târziu în noapte, pe terasa ”La Ştefan”, acolo unde chelner era un domn extrem de interesat de fenomenul artistic. Pe ecusonul lui scria ”Nicu”, fusese cândva copil al străzii şi viaţa lui a fost schimbată de regizorul Radu Apostol, care a făcut un spectacol în care au jucat copii fără adăpost. Teatrul l-a schimbat pe Nicu, aşa că asculta cu mare atenţie discuţiile actorilor.
Părerea (în)juratului Manole
Fiind deja de câteva ediţii bune membru al juriului la Gala Hop, iar cândva, chiar participant, bun cunoscător, prin urmare, al fenomenului, l-am întrebat şi noi pe Marius Manole cum i s-a părut ediţia din acest an. ”Mi se pare îngrozitor ce s-a întâmplat. Inadmisibil! Cum să laşi liberi nişte tineri actori şi să le dai voie chiar aşa să se desfăşoare şi să facă tot ce le trece lor prin cap? Pe banii cui? Pe banii statului? Nu e frumos aşa ceva. Nu ştiu dacă la anul se va mai repeta acest lucru. Probabil că nu pentru că vor lua atitudine nişte oameni ”de bine”, care nu vor tolera ca talentul să se exprime liber. Bănuiesc că se vor opune mulţi tovarăşi care au fost marcaţi de entuziasmul tinerilor. Acum, lăsând gluma la o parte, eu spun, cu mâna pe inimă, că am avut norocul să particip la un eveniment istoric. Iar acest lucru i se datorează lui Radu Afrim. El a preluat ştafeta de la domnul Cornel Todea, Dumnezeu să-l ierte, care a făcut atât de mult bine acestei competiţii, la timpul lui. Numai că Radu a dus Gala pe un alt făgaş şi spre un alt nivel, mai spectaculos şi, cred eu, mai profesionist.”
Marius Manole consideră că cea mai grea parte a ”jobului” de ”jurat” în acest an a fost dificultatea de a alege câştigătorii. ”Dacă în alţi ani era greu să alegi un câştigător pentru că de multe ori nu aveai din ce să alegi, de data aceasta nu mai ştiam ce să facem pentru că erau prea mulţi concurenţi buni. Şi chiar nu o spun de complezenţă. Am avut şapte nominalizări la fete şi patru la băieţi. La grup, din păcate, nu am avut nici o problemă, fiind un singur spectacol cu adevărat bun. Asta dovedeşte că tinerii actori încă nu pricep că actoria este o meserie de echipă, că, de cele mai multe ori, nu te afli singur pe scenă şi nu eşti doar tu vedetă. Eu îi sfătuiesc pe tinerii care se vor înscrie la anul să concureze şi la grup pentru că e cel mai frumos lucru din lume să vii la concurs cu clasa ta, să te bucuri sau să plângi cu colegii tăi. Eu când am candidat, am venit cu clasa mea. Tot cu clasa mea am fost şi eliminaţi. Tot cu clasa mea am făcut faţă unor presiuni teribile, dar aşa era pe atunci. La Gala Hop trona un sistem plin de teroare, plin de norme, cu membrii juriului care nu ştiau să fie vii, să râdă, să fie calzi şi prietenoşi cu concurenţii. Stăteau în scaunele lor ca împăiaţi şi-ţi contabilizau greşelile. Ei, uite, asta s-a schimbat definiv. Noi acum am râs cu ei, ne-am bucurat cu ei. Şi de ce nu, la urma urmei? Aceşti tineri sunt viitorii mei parteneri de scenă şi cu cei mai mulţi dintre ei, nu cu toţi, trebuie să fiu totuşi şi sincer, îmi doresc să joc cândva.”
Tineretul încotro?
Nu doar latura artistică a fenomenului teatral s-a discutat la Gala Hop, ci şi cea mai puţin atrăgătoare, dar cât se poate de reală, a supravieţuirii unui tânăr actor în România zilelor noastre. ”Pe de o parte, sunt multe facultăţi de teatru, cu locuri multe, pentru ca profesorii să-şi facă norma şi să-şi ia salariile, iar pe de altă parte, copiii ăştia, când termină şcoala sunt şomeri cu diplomă. Păi nu-i corect”, este de părere Marius Manole. ”Ar trebui să fie păstrate doar câteva şcoli de teatru, 4-5, care sunt mai bune şi atât. Chiar nu e frumos ca să ne folosim de aceşti copii, făcându-i studenţi în funcţie de norma profesorului şi apoi să-i lăsăm de izbelişte.”
De altfel, Radu Afrim a făcut în fiecare seară un apel disperat: ”Îi rog pe directorii de teatre aflaţi în sală, pe producătorii de spectacole, pe impresari, pe amantele de impresari, faceţi ceva pentru aceşti copii.”
Mobilizat de apelul boss-ului Galei, actorul Ion Rizea, director artistic la Teatrul Naţional din Timişoara, a ales un concurent (Cristian Iorga) căruia i-a propus un contract de colaborare într-un viitor proiect. El s-a alăturat astfel lui George Mihăiţă, directorul Teatrului de Comedie, care, încă de anul trecut a întins o mână tinerilor concurenţi de la Gala Hop, tot cu o promisiune de colaborare. Dacă anul trecut, Mihăiţă a ales o fată, acum a pus ochii pe un băiat (Anghel Damian) potrivit pentru rolurile de june prim comic. La rândul lui, George Ivaşcu va include în repertoriul teatrului pe care-l conduce, Metropolis, spectacolul care a câştigat premiul la secţiunea ”grup”, ”Pisica verde”. ”Sper ca la anul, directorii de teatre să stea la coadă pentru a propune colaborări tinerilor actori”, a declarat, optimist, Ion Rizea.
Nu doar artiştii au ajuns sub lumina reflectoarelor. Într-un superb gest de recunoaştere a performanţei sale ca profesor de teatru, a fost aplaudat în picioare Miklos Bacs, de la Universitatea „Babes-Bolyai“ din Cluj, unul dintre cei mai mari şlefuitori de talente din România. ”Proful” cel atât de iubit de studenţii lui din toate generaţiile a câştigat şi Premiul „Amza Pellea“ pentru excelenţa în educaţie oferit de actriţa Oana Pellea, care a instituit anul acesta premiile ce poartă numele celebrului său tată. îte un premiu ”Amza Pellea” le-a revenit actorilor Amalia Huţan şi Octavian Costin, în timp ce premiul de excelenţă i-a revenit directorului Galei Hop, regizorului Radu Afrim.
Omagiu Mariei Tănase
Concurenţii au participat pe parcursul celor patru zile de concurs şi la un workshop condus de muzicianul Vlaicu Golcea. Intitulat ”Hai iu, iu, nu hey, you, you”, atelierul i-a ”împretenit” pe tineri cu muzica Mariei Tănase. Workshopul s-a finalizat cu un excepţional spectacol în care actorii şi-au divedit din plin şi talentele muzicale. Alături de concurenţi, în acel show incendiar au apărut, ca special guest stars actriţele Dorina Chiriac, Maia Morgenstern şi Ada Milea.
În ultima seară s-au împărţit şi coroniţele. Ca dovadă că juriului i-a fost din cale afară de greu să decisă, au fost acrodate premii ex aequo la categoria cel mai bun actor şi cea mai bună actriţă. Astfel, cei mai talentaţi băieţi au fost declaraţi Dumitru Georgescu, Absolvent al Universităţii de Arte ”George Enescu” din Iaşi, şi Ioan Paraschiv, absolvent al Universităţii ”Lucian Blaga” din Sibiu, în timp ce la fete au câştigat Aida Avieriţei, absolventă a UNATC Bucureşti, şi Emöké Pál, care a terminat la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj. Marele Premiu i-a revenit unei splendide actriţe care a studiat la Universitatea Hyperion din Bucureşti: Ruxandra Maniu. S-au mai împărţit o serie de alte premii găzduite de Gală şi veselia s-a înstăpânit peste Vox Maris Grand Resort din Costineşti până la ivirea zorilor.
Premiile Galei Tânărului Actor Hop
Premiul „ŞTEFAN IORDACHE” – Marele Premiu al Galei Tânărului Actor HOP a fost acordat actriţei RUXANDRA MANIU pentru rolul din „Râs nervos” de Christopher Durang şi personificarea Lianei Mărgineanu în rolul Kastrabanca din spectacolul „Câtă speranţă”.
Premiul se acordă în memoria marelui artist Ştefan Iordache, cel care a fost membru al juriului la mai multe ediţii ale Galei HOP, un mare apropiat al acestui eveniment şi al susţinerii tinerilor la început de carieră. Începând de anul trecut, organizatorii Galei au decis ca Premiul „Ştefan Iordache” să devină MARELE PREMIU AL GALEI. Acesta a fost acordat, începând cu ediţia din 2009, pentru cel mai bun actor la secţiunea individual.
Premiul pentru cea mai bună actriţă, secţiunea individual, a fost acordat ex aequo actriţelor:
EMŐKE PÁL pentru rolul din propria sa compoziţie „A dragon in my mind”, precum şi pentru întruchiparea actriţei Nicole Kidman.
AIDA AVIERIŢEI pentru rolul din „De ce fierbe copilul în mămăligă”, după Aglaja Veteranyi, precum şi pentru întruchiparea Lizei Minnelli.
Premiul pentru cel mai bun actor, secţiunea individual, a fost acordat ex aequo actorilor:
DUMITRU GEORGESCU pentru rolul din propria sa compoziţie, „Gabriel”, precum şi pentru întruchiparea lui Elvis Presley.
IOAN PARASCHIV pentru „A fi sau a nu fi bufon”, colaj de texte după Matei Vişniec, F.M Dostoievski, A.P. Cehov şi William Shakespeare, precum şi pentru întruchiparea lui Dorel Vişan în rolul „Gardianul Dumnezeu” din filmul „Cel mai iubit dintre pământeni”
Premiul „Cornel Todea” – Premiul pentru cea mai bună trupă de actori a fost acordat spectacolului „Pisica verde” de Elise Wilk, cu: Rareş Andrici, Irina Antonie, Andrei Cătălin, Anghel Damian, Diana Roman, Georgiana Vişan.
Premiul „SICĂ ALEXANDRESCU“ (începând cu a V-a ediţie), premiul special al juriului a fost acordat actriţei ALEXANDRA CARAS pentru „Salome”, după o idee de Charles M.Lee, precum şi pentru întruchiparea actriţei Marlene Dietrich.
Premiul publicului
Cea mai bună actriţă: RUXANDRA MANIU pentru rolul din „Râs nervos” de Christopher Durang şi personificarea Lianei Mărgineanu în rolul Kastrabanca din spectacolul „Câtă speranţă”.
Cel mai bun actor: IONUŢ TOADER pentru rolul Kalosin din „O anecdotă provincială” de Alexander Vampilov, precum şi pentru întruchiparea lui Rowan Atkinson.
Cel mai bun spectacol: „Pisica verde” de Elise Wilk, cu Rareş Andrici, Irina Antonie, Andrei Cătălin, Anghel Damian, Diana Roman, Georgiana Vişan.