„Existฤ un val de interes pentru orice destinaลฃie accesibilฤ ca distanลฃฤ ลi ca preลฃ. Bulgaria a început în mare forลฃฤ, dar ca orice destinaลฃie care atinge maximum de cerere a început sฤ scadฤ. Românii au gustat din moda Bulgaria, dar moda trece”. Declaraลฃia aparลฃine Corinei Martin, preลedintele Asociaลฃiei Litoral Delta Dunฤrii ลi fost ลef al ANAT, ลi exprimฤ o tendinลฃฤ care se manifestฤ de anul trecut: Bulgaria nu mai exercitฤ asupra turistului român mirajul de altฤdatฤ.
Cum s-a ajuns aici? În primul rând, de la apariลฃia Bulgariei pe harta turisticฤ, aceasta a avut un atu aproape perfect: preลฃurile. Diferenลฃele pentru serviciile de cazare ลi masฤ faลฃฤ de staลฃiunile româneลti erau enorme. Lucrurile nu mai stau aลa. ”Cei cinci ani de contract cu tour-operatorii germani s-au încheiat. Au construit prea mult, au contractat credite, dar a venit criza. Gradul de ocupare a început sฤ scadฤ ลi hotelierii au început sฤ aibฤ probleme mari. Nu mai pot ลฃine preลฃurile mici. Nu mai este mirajul celor cinci sau zece euro pe noapte”, spune Corina Martin.
Un alt lucru care a stopat exodul turiลtilor români spre Bulgaria este, în opinia sa, faptul cฤ litoralul românesc atrage prin evenimentele pe care le organizeazฤ. ”Noi am continuat sฤ mizฤm pe evenimente, ceea ce nu se întâlneลte în Bulgaria. Nu avem resorturi all-inclusive, construite în ultimii ani, dar câลtigฤm la capitolul evenimente. Staลฃiunile sunt animate zi ลi noapte”, a explicat Corina Martin.
Un al treilea motiv este cฤ litoralul românesc are acum o imagine mult mai bunฤ în rândul turiลtilor, dupฤ ani întregi de promovare.
Turiลtii români, mai înclinaลฃi cฤtre concediile în ลฃarฤ
Datele Institutului Naลฃional de Statisticฤ aratฤ cฤ dacฤ în iunie 2012 ponderea sosirilor turiลtilor români în staลฃiunile de pe litoral era de 16% din total, un an mai târziu crescuse la 17,5% (Bucureลtiul ลi capitalele de judeลฃ au însฤ o pondere de 39!). Creลtere reiese ลi din buletinul lunar al INS, care a prins luna mai. De la un numฤr de înnoptฤri pe staลฃiunile de pe litoral de 79.000 în mai 2012, s-a ajuns la 103.500 în mai 2013. De unde vine acest surplus? Sฤ fie o reorientare a turiลtilor care plecau în alลฃi ani peste hotare, mulลฃi în Bulgaria? O creลtere a interesului ลi bugetelor românilor care nu mai plecau de ceva vreme în concediu (sฤ nu uitฤm cฤ în ultimele 12 luni a existat o suplimentare de venituri pentru bugetari)?
Mai degrabฤ o combinaลฃie a celor douฤ: o reorientare a turiลtilor “pe cont propriu” dinspre Bulgaria spre România ลi o creลtere a numฤrului turiลtilor români care revin la mare dupฤ o perioadฤ de pauzฤ. Asta pentru cฤ agenลฃiile chestionate de noi (printre cele mai bine indexate de motoarele de cฤutare) vorbesc încฤ de uลoare creลteri ale încasฤrilor pe Bulgaria, iar la nivelul lunii mai numฤrul plecฤrilor vizitatorilor români în strฤinฤtate a fost mai mare decât în mai 2012 (numฤrul celor care au folosit transportul rutier a crescut de pildฤ de la 694.000 la 743.000, potrivit INS).
Cheltuie din ce în ce mai puลฃin
Deลi pare paradoxal, turiลtii români nu mai aleg Bulgaria în numฤr atât de mare tocmai din cauza crizei. Oriunde îลi petrece vacanลฃa, turistul cheltuie din ce în ce mai puลฃin. Hotelierii ลi patronii de restaurante de pe litoral spun cฤ unii dintre turiลti vin cu mâncarea de acasฤ, de exemplu, ลi nu mai consumฤ decât strictul necesar. Aลa, costurile totale sunt evident mai mici decât la celebrul all-inclusive bulgฤresc. ”Nu numฤrul de turiลti ne deranjeazฤ, ci puterea de cumpฤrare mai micฤ. La încasฤri se stฤ mai slab decât anul trecut. Avem încasฤri mai mici inclusiv în cluburi, care în anii trecuลฃi nu s-au plâns de aceastฤ problemฤ, ลi la restaurante”, spune Corina Martin.
Chiar ลi o parte din multele evenimente organizate pe litoral sunt gratuite, deci cu atât mai atractive pentru un turist cu din ce în ce mai puลฃini bani. Un exemplu în acest sens: Festivalul Antic Tomis, care are loc în Mamaia, din 16 august, ลi la care participฤ inclusiv bulgari ลi polonezi. Multe astfel de evenimente sunt gratuite, deci cu atât mai atractive pentru un turist din ce în ce mai sฤrac.
Ce spun operatorii de turism
Principalii operatori de turism care vând Bulgaria nu au cunoscut o scฤdere a vânzฤrilor. “La capitolul schimbฤri pe relaลฃia cu Bulgaria menลฃionez tarifele mai mari cu 5-10% ลi o reorientare pe staลฃiuni: au rฤmas în top Albena ลi Constantin ลi Elena, a scฤzut Nessebar, a crescut Sunny Beach”, ne-a spus Teodor Cฤlimฤnescu de la Europa Travel. “Schimbฤrile faลฃฤ de anul trecut: flexibilitate mai mare a hotelierilor faลฃฤ de numฤrul de nopลฃi rezervat, creลterea hotelurilor cu servicii all-inclusive”, declarฤ Roxana Bฤlcescu, director general-adjunct CMB Travel. Tot despre creลterea afacerilor (cu 20-30%) ne-a vorbit si directorul general de la Genius Travel, Bogdan ลtefan. “ Cat priveste tarifele, au fost mai ridicate la începutul sezonului faลฃฤ de anul trecut, dar pe parcurs, au revenit la nivelul de anul trecut”, subliniazฤ ลtefan.
Majoritatea agenลฃiilor nu au rฤspuns întrebฤrilor referitoare la numฤrul de vacanลฃe vândute în Bulgaria, ceea ce ridicฤ semne de întrebare asupra optimismului operatorilor de turism care lucreazฤ cu Bulgaria pentru anii viitori. ”Noi nu vindem bilete în Bulgaria. Constฤnลฃenii care ajung acolo stau de obicei o singurฤ zi”, spune patronul unei agenลฃii din Constanลฃa.
Bulgaria, în statistici ลi estimฤri
Potrivit Institutului de Statisticฤ al Bulgariei, în luna mai – prima lunฤ de sezon estival – au sosit în Bulgaria 66.911 de turiลti români, marea majoritate alegând, evident, litoralul. Românii conduc topul turiลtilor, aceลtia fiind urmaลฃi de turiลti din Grecia (40.360), Fosta Republicฤ Iugoslavฤ a Macedoniei (28.170), Federaลฃia Rusฤ (25.593), Serbia (20.804), Germania (14.702), Turcia (13.887), Marea Britanie (10.714), Ucraina (7.731), SUA (5.543), Israel (5.289), Austria (3.819) ลi Franลฃa (3.287). Oficialii bulgari estimeazฤ cฤ în acest an se va înregistra o creลtere de 3% a numฤrului de turiลti strฤini. În 2012, Bulgaria a înregistrat 8,87 de milioane de sosiri, cu 1,8% mai mult decât anul precedent. Cei mai mulลฃi turiลti au provenit din Rusia (1,47 milioane) ลi Grecia (1,09 milioane). La ora actualฤ, turismul generazฤ 15% din Produsul Intern Brut al Bulgariei.
Gradul de ocupare a început sฤ scadฤ în Bulgaria ลi hotelierii au probleme. Nu mai pot ลฃine preลฃurile mici. Nu mai este mirajul celor cinci sau zece euro pe noapte“- Corina Martin, preลedintele Asociaลฃiei Litoral Delta Dunฤrii