-0.2 C
București
luni, 18 noiembrie 2024
AcasăSpecialŞantierul naval din Galaţi se orientează spre piaţa navelor off-shore

Şantierul naval din Galaţi se orientează spre piaţa navelor off-shore

Recent a fost lansată o navă de aprovizionare a platformelor de foraj marin, a patra dintr-o serie de şase.

Deşi criza din domeniul construcţiilor navale este încă destul de puternică, prin adaptarea strategiei la construirea de nave speciale, cu tehnologii de ultimă generaţie, administraţia Şantierului Naval „Damen” Galaţi a depăşit perioada dificilă, reuşind astfel să aibă acoperită cu comenzi activitatea din acest an şi anul viitor.

La Cala „Dunăre”, a fost lansată recent nava „World Emerald”, care este cea de-a ­patra dintr-o serie de şase nave de aprovizionare a platformelor de foraj marin, construite pentru compania norvegiană World Wide Supply. Nava are lungimea de peste 80 de metri, lăţimea de 16,2 metri şi un pescaj de 16,5 metri, atingând o viteză de croazieră de 13,7 noduri. La bord pot urca 32 de persoane. Nava poate transporta peste 1.400 de tone de mărfuri diverse, de la carburanţi, apă potabilă, saramură, ciment la barită, noroi de foraj, prăjini de foraj etc. Mărfurile pot fi transportate şi containerizat. Aceste nave sunt utilizate şi pentru schimbul de tură al echipajelor platformelor de foraj marin.

Primele trei nave din serie se numesc „World Pearl”, „World Diamond” şi „World Peridot”. Primele două nave sunt în faza punerii în funcţiune a echipamentelor şi demarării probelor de cheu, foarte curând urmând ca „World Pearl” să plece în probele de mare. „Dacă ar fi să vorbesc în numele întregului grup Damen, construcţia acestor şase nave reprezintă un efort constant pe care îl facem ca să intrăm mai mult pe piaţa navelor off-shore şi de transport. Ca să promovăm aceste nave, noi, şantierul, am depus foarte multe eforturi în ceea ce priveşte calitatea, dar şi preţul, modul în care colaborăm cu clientul, felul în care facem livrarea şi respectarea termenelor. Ştiţi cât de grea este astăzi situaţia din construcţiile navale, dar această piaţă de ­off-shore este, totuşi, în creştere. E dificil să intri pe ea, dar noi ne ­străduim. Şi avem speranţe mari şi ­pentru alte comenzi viitoare”, a declarat Flemming Soerensen, directorul general al Şantierului Naval „Damen”.

„Navă amiral” pentru Marina Regală Olandeză

Printre navele speciale construite la „Damen” se află şi „HNLMS Karel Doorman”, cu un deplasament de 28.000 tone dead weight, destinată Marinei Regale Olandeze. Nava are lungimea de 205 metri şi o înălţime de 50 metri, fiind cea mai lungă navă construită vreodată la şantierele de la Dunăre. Este o navă de tip Joint Logistic Support Ship (JSS), în a cărei structură se află un heliport cu două posturi de aterizare la bord şi un hangar pentru şase elicoptere, o magazie şi rampe de urcare la bord a amfibiilor şi un spital cu 20 de săli de operaţii şi tratament. Nava este dotată cu două sisteme antirachetă, două tunuri cu calibrul de 30 mm şi patru mitraliere cu calibrul 12,7 mm. În dotările navei se află şi un punct de comandă pentru coordonarea acţiunilor tactice ale altor nave în caz de război, ceea ce i-ar conferi rolul de „navă amiral” în coordonarea unor operaţiuni militare pe mare. Nava poate lua la bord 180 de membri ai echipajului şi 120 de militari.

Un foarte divers portofoliu de nave speciale

În portofoliul recent al „Damen” se află şi tancul nuclear „Sigrid”, care costă 40 de milioane euro, clientul fiind compania suedeză Swedish Nuclear Fuel and Waste Management Company (SKB), care se ocupă de transportul deşeurilor radioactive de la centralele nucleare suedeze. Nava are o lungime de 99,5 metri, lăţimea de 18,6 metri şi are în dotare 12 containere pentru transportul deşeurilor nucleare. Printre comenzile recente se mai află şi trei nave construite pentru Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Rurale şi Pescuitului din Angola, destinate combaterii braconajului în zona coastelor Atlanticului. Navele sunt doate cu sisteme ­Monicap pentru inspecţia activităţilor de pescuit şi se conectează la VMS, sistemul de supraveghere a vaselor prin satelit. Navele pot atinge viteza de 17 noduri, având lungimea de 62 de metri şi lăţimea de aproape zece metri. Echipajul unei astfel de nave e format din 45 de persoane.

Cele mai citite

Mircea Geoană, sprijinit de Sir George Iacobescu în cursa pentru președinția României

Sir George Iacobescu este singurul român înnobilat de Regina Marii Britanii pentru contribuțiile sale excepționale în domeniul caritabil, comunitar și al serviciilor financiare Mircea Geoană,...

Rezidențiat: Un sistem medical care strigă după ajutor

În timp ce peste 10.000 de candidați au susținut examenul de rezidențiat, România se confruntă cu un paradox cutremurător: avem un număr mare de...
Ultima oră
Pe aceeași temă