În ultimii ani, băncile se confruntă cu o presiune din ce în ce mai crescută de a-şi reduce costurile şi a-şi conserva marjele de profit. Presiunile sunt datorate, în parte, numărului mare de măsuri legislative adoptate în contextul unei crizei economice severe. Drept urmare, cele mai multe bănci au început să-şi reducă expunerea prin vânzarea activelor şi a activităţilor auxiliare activităţii bancare sau prin diminuarea acestora pentru a reduce costurile prin orice metodă. În acest context, externalizarea bazată fie pe soluţii interne, fie pe soluţii externe, a fost percepută ca o măsură total justificată de a atinge aceste obiective din moment ce permite grupurilor bancare reducerea costurilor şi concentrarea pe activităţile de bază, lăsând sarcinile auxiliare în gestiunea specialiştilor în domeniu.
Studiul „Externalizarea în industria bancară”, realizat de Ensight Management Consulting, indică cele mai importante motive pentru a utiliza externalizarea de activităţi în cadrul sectorului bancar, subliniind că, mai mult decât a reduce costuri şi a se concentra pe activităţile de bază, externalizarea oferă acces la tehnologii noi şi permite o gestionare mai bună a acestora, poate fi un răspuns bun la nevoia de a degreva resursele de activităţi auxiliare, reprezentând de asemenea o soluţie pentru a reduce timpul investit în implementarea schimbărilor tehnologice.
Comparativ cu externalizarea, best sourcing cuprinde mai degrabă o viziune completă a impactului înregistrat asupra unei entităţii, reprezentând mai mult decât un element legat de contul de profit şi pierdere sau un element de centralizare a proceselor. Aspecte precum resursele umane, mediul, piaţa, sau reglementările trebuie luate în calcul atunci când se evaluează riscurile şi contextul externalizării.
Studiul ilustrează, de asemenea, cum sfera activităţilor bancare de bază a fost restrânsă, determinând băncile să se concentreze pe zone în care pot să ofere valoare adăugată prin relaţia directă cu clientul. De fapt, cu cât interacţiunea bancă – client este mai strânsă, cu atât activitatea respectivă este considerată mai critică, esenţială. În acest mod, funcţii suport precum IT, RU, Financiar şi Administrarea Clădirilor sunt zonele cele mai predispuse la externalizare, însă nu sunt singurele.
Pe lângă beneficiile externalizării şi zonele în care se aplică, un aspect foarte important este reprezentat de riscurile acestui proces. Dacă pierderea controlului este principalul risc menţionat de respondenţii tuturor studiilor relevante privind externalizarea, riscurile operaţionale precum problemele de comunicare între clienţi şi furnizori, sau problemele de standardizare demonstrează de ce externalizarea poate fi un proces dificil. Alte motive pot fi: pierderea expertizei şi a flexibilităţii din cadrul organizaţiei, dificultatea de a menţine costurile sub control, riscurile de neconformitate, aspectele sociale precum rezistentă la schimbare, riscurile tehnice sau de confidenţialitate.
Având în vedere aceste dimensiuni, pentru o implementare reuşită, fiecare bancă trebuie să acţioneze conform experienţei sale în externalizarea de activităţi (experienţă este determinată de anii de experienţă, tipul activităţilor externalizate şi modelul de management).
Cu toate acestea, pe lângă procedura standard a viziunii progresive, beneficiul real poate fi obţinut prin îmbunătăţirea continuă a tiparelor existenţe, luând în calcul aspectele care ţin de: tehnologie, mărime, cultură şi maturitate, noi furnizori sau noi posibilităţi de offshore. Această analiză poate duce la o regândire a unor elemente precum: numărul de furnizori, modelul de lucru sau chiar la luarea în calcul a posibilităţii unui consorţiu (de exemplu, fuziune). Doar o revizuire constanţa a politicii de externalizare poate conduce la best sourcing.
În acelaşi timp, studiul include exemple de externalizare din diferite medii şi contexte, de la certificări software, la reorganizări şi fuziuni. Folosind anumite tipuri de analize, planuri de migrare, unelte pentru transferul şi diseminarea de cunoştinţe, strategiile de best sourcing vor îmbunătăţi semnificativ rezultatele în ceea ce priveşte reducerea costurilor, nivelul de control şi eficientă, şi vor conduce la gestiunea mai bună a proceselor.