-1 C
București
luni, 18 noiembrie 2024
AcasăSpecialSfârşitul dosarului „Rostock“

Sfârşitul dosarului „Rostock“

La şedinţa de ieri a Guvernului, s-a aflat pe ordinea de zi şi un punct la care membrii cabinetului au luat notă de faptul că în dosarul arbitral ICC nr.1431/AVH/FM/GZ, privind litigiul cu Consorţiul RWRC, referitor la contractul „Ranfluarea epavei Rostok din Canalul Sulina, curăţarea canalului navigabil şi refacerea apărării de maluri”, partea română a pierdut procesul.

În notă se arată că „în urma arbitrajului internaţional a fost emisă o decizie finală în disputa dintre Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi şi consorţiul RWRC, conform căreia, la data de 30.04.2013, suma datorată de AFDJ Galaţi consorţiului RWRC era de 11.925.935,91 euro şi 471.540,30 dolari SUA”.

Faptul că Guvernul Ponta a luat notă de pierderea definitivă a procesului deschide procedurile de stingere a litigiului. Cum Multraship este o companie din Olanda, ţară care s-a opus aderării României la Spaţiul Schengen, probabil că în stingerea litigiului vor conta şi deciziile politice. Un lucru este sigur: banii vor trebui alocaţi din fondurile de rezervă ale guvernului sau de la bugetul Ministerului Transporturilor, întrucât AFDJ nu dispune de fonduri importante. Compania are de susţinut financiar mai multe investiţii pentru asigurarea condiţiilor de navigaţie pe Dunăre, de la asigurarea adâncimilor de navigaţie, la achiziţia unui spărgător de gheaţă şi regularizarea malurilor Canalului Sulina.

După şapte ani de procese, AFDJ a pierdut

AFDJ a fost dată în judecată de Rostok Wreck Removal Consortium (RWRC), format din firmele Multraship BV (Olanda), Titan (SUA) şi Deltacons Tulcea, care au ranfluat epava navei Rostock. Contractul era de 4.999.000 euro. După ranfluarea epavei, RWRC a deschis acţiune la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Paris, solicitând plata sumei de 7.749.996 euro, reprezentând lucrări suplimentare efectuate din cauză că directorii AFDJ nu au pus la dispoziţie toate informaţiile necesare ranfluării şi din această cauză proiectul a fost modificat pe parcursul executării lucrărilor.

AFDJ Galaţi a cheltuit sume importante pe asistenţa juridică. Războiul cu RWRC la Curtea de Arbitraj de la Paris era prea important, aşa că s-a apelat la serviciile unui cabinet de avocatură din Capitală. În 2005, fostul director al AFDJ, Mihai Ochialbescu, a încheiat un contract de asistenţă juridică cu cabinetul de avocatură “Raţiu & Asociaţii” SCA. În timp, procesul a ajuns pe rolul Curţii de Arbitraj de la Zürich. Procesul a fost continuat de liderul consorţiului, Multraship, care a mărit şi pretenţiile, la 12,4 milioane euro. În dosarul arbitral CCI 1443/AVH/FM/GZ, judecat la Arbitrajul de la Zürich, proba decisivă a fost un document prin care conducerea de atunci a AFDJ a transmis executantului schimbarea metodei de ranfluare a epavei, document care a diminuat şansele AFDJ de a nu pierde procesul.

Un contract de pe vremea lui Mitrea

La momentul încheierii contractului de ranfluare, în 2004, au existat unele controverse în legătură cu atribuirea acestuia. A fost organizată o licitaţie internaţională, la care s-au prezentat două consorţii. Primul, consorţiul german Partel-Simas, cerea pentru ranfluarea navei 3.600.000 de euro, iar metoda tehnică era una prin care epava era scoasă la suprafaţă fără să fie nevoie de tăierea ei în bucăţi. Celălalt competitor a fost Rostock Wreck Removal Consortium (RWRC), format din compania americană Titan, firma Multraship BV din Olanda şi societatea Deltacons Tulcea, condusă de controversatul Alexandru Stroe, un apropiat al Miron Mitrea, care pe atunci era ministrul Transporturilor. RWRC a introdus în plicul închis o ofertă de 4.999.000 de euro, cu un euro sub suma de 5 milioane de euro oferită de statul român.

 

Cele mai citite

Rezidențiat: Un sistem medical care strigă după ajutor

În timp ce peste 10.000 de candidați au susținut examenul de rezidențiat, România se confruntă cu un paradox cutremurător: avem un număr mare de...

Rezidențiat: Un sistem medical care strigă după ajutor

În timp ce peste 10.000 de candidați au susținut examenul de rezidențiat, România se confruntă cu un paradox cutremurător: avem un număr mare de...
Ultima oră
Pe aceeași temă