Au fost făcute publice nominalizările la Premiile UNITER, care anul acesta vor fi acordate pe 13 mai, în cadrul unei gale ce va fi ţinută în premieră la Iaşi, în Sala Mare a Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri“. Două teatre, Naţionalul din Bucureşti şi cel din Sibiu, îşi împart aproape în mod egal nominalizările.
Anul acesta nominalizările făcute de juriul de preselecţie format din criticii Mircea Morariu, Ion Parhon şi Maria Zărnescu sunt cu mult mai echilibrate decât cele din anul precedent, care au stârnit un val de nemulţumire. Sigur că nici de această dată nu vor lipsi discuţiile pro şi contra. Cele mai multe nominalizări le au Teatrul Naţional din Bucureşti (8), Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu (6) şi Teatrul Maghiar de Stat din Cluj (3).
Debutanţi, cronicari,scenografi
Nominalizările sunt absolut lăudabile începând chiar de la categoria debut, unde se regăsesc foarte tinerii actori Vlad Bîrzanu (care şi-a început cariera încă de pe când era elev de liceu la Baia Mare, jucând sub bagheta lui Victor Ioan Frunză şi apoi a lui Radu Afrim şi care acum este nominalizat pentru primul lui rol de când a trecut la „profesionişti“, rolul Flaut, cârpaci de foale din spectacolul „Visul unei nopţi de vară“ la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea), Silvia Torok (care face un rol absolut senzaţional în „Fetiţa din bolul peştişorului auriu“, montat de Radu Afrim la Teatrul German de Stat din Timişoara) şi Rareş Florin Stoica pentru rolul Claudio din spectacolul „Băiatul din ultima bancă“, montat de Tudor Cristian Popescu la Teatrul Naţional Bucureşti.
Un alt candidat pe această listă ar fi putut fi Andrei Grigore Sava, de la Teatrul Naţional din Iaşi pentru rolul Elena din „Visul unei nopţi de vară“, dar probabil că nu a fost luat în considerare pentru că el este încă student.
Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic va fi ales dintre: „Cei din urmă vor fi cei din urmă“, scenariul şi regia artistică Gavriil Pinte, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune, „D’ale carnavalului“, adaptarea radiofonică şi regia artistică: Alexandru Darie, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune, şi „Suzana“, scenariul şi regia artistică: Ilinca Stihi, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune.
La premiul pentru critică teatrală sunt nominalizaţi colegii noştri Oltiţa Cîntec, Cristina Rusiecki şi Octavian Saiu.
La cea mai bună scenografie se înfruntă multipremiatul (unii i-ar zice „eternul“) Dragoş Buhagiar pentru scenografia spectacolului „Călătoriile lui Gulliver“ la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu (la fel de bine Buhagiar putea fi nominalizat şi pentru fabulosul decor din „Fetiţa din bolul peştişorului auriu“),Adrian Damian pentru scenografia spectacolului „Viaţa e vis“ la Teatrul Naţional din Timişoara, şi Helmut Stürmer pentru scenografia spectacolului „Două loturi“ la Teatrul Naţional din Bucureşti.
Printre cei care ar mai fi meritat să fie nominalizaţi la această categorie se numără Adriana Grand, cu scenografia de la „Îngeri în America“ (Teatrul Metropolis), Cristina Milea, cu decorul de la „În curând vine timpul“ (Teatrul „Regina Maria“ din Oradea) şi Wanda Maria Sturdza pentru cel de la „Năpasta“ (Teatrul Naţional Bucureşti).
Actori, actriţe, regizori,spectacole
La categoria cel mai bun actor în rol secundar se înfruntă doi actori maghiari, celebrul András Hatházi pentru rolul Judecătorul Brack din spectacolul „Hedda Gabler“ la Teatrul Maghiar de Stat Cluj, Bányai Kelemen Barna pentru rolul Florin din spectacolul „Beznă de mină“ la Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklós” şi Marius Manole pentru rolul Povestitorul din spectacolul „Două loturi“ la Teatrul Naţional Bucureşti. Manole, credem noi, ar fi putut fi nominalizat la această categorie şi pentru rolul lui Ion Nebunul din „Năpasta“.
Echilibrul etnic este perfect la nominalizările pentru cea mai bună actriţă în rol secundar, pe listă fiind o unguroaică (Enikő Györgyjakab pentru rolul Doamna Elvsted din spectacolul „Hedda Gabler“ la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj), o româncă (Ofelia Popii pentru rolul Sofia Egorovna din spectacolul „Platonov“ la Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu) şi o nemţoiacă (Olga Török pentru rolul Sylvia din spectacolul „Fetiţa din bolul peştelui auriu“ la Teatrul German de Stat din Timişoara)
În ceea ce priveşte cel mai bun actor în rol principal, pe această listă îi putem găsi pe George Costin pentru rolul „Maiorul“ din spectacolul „Familia Tót“ la Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu” Bucureşti (acelaşi George Costin meritând însă din plin să fie nominalizat şi pentru turul de forţă pe care-l face în „Îngeri în America“), Lari Giorgescu pentru rolurile din spectacolul „D’ale noastre“ la Teatrul Naţional Bucureşti (spectacol în care el face un Caţavencu de neuitat) şi Nicu Mihoc pentru rolul titular din spectacolul „Platonov“ la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu.
Dacă tot este să ne luăm în serios rolul de chibiţi de pe margine, am putea spune că pe această listă ar fi putut fi şi Andi Vasluianu pentrul rolul Lupului din „Capra cu trei iezi“, montat de Alexandru Dabija la Teatrul Act, dar şi George Ivaşcu pentru rolul din „Îngeri în America“, pus în scenă de Victor Ioan Frunză la Metropolis.
Pentru titlul de Cea mai bună actriţă în rol principal se vor lupta Emilia Dobrin pentru rolul Capra din spectacolul „Capra cu trei iezi“ la Teatrul ACT Bucureşti, Imola Kézdi pentru rolul titular din spectacolul „Hedda Gabler“ la Teatrul Maghiar de Stat Cluj şi Tania Popa pentru rolul Fata din spectacolul Fata din curcubeu la Teatrul Naţional Bucureşti.
Potenţiale candidate ar fi fost Liliana Ghiţă pentru rolul din „În curând vine timpul“, Virginia Mirea („Îngeri în America“) şi Crina Semciuc (pentru Anca din „Năpasta“).
Cel mai bun regizor se va alege dintre Radu Afrim pentru regia spectacolului „Năpasta“ la Teatrul Naţional Bucureşti, Alexandru Dabija pentru regia spectacolului „Două loturi“ la Teatrul Naţional Bucureşti şi Silviu Purcărete pentru regia spectacolului „Călătoriile lui Gulliver“ la Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu.
Iar cel mai bun spectacol se va decide dintre montările „Călătoriile lui Gulliver, exerciţii scenice inspirate din opera lui Jonathan Swift“ la Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, „D’ale noastre“ de Gigi Căciuleanu la Teatrul Naţional Bucureşti şi „Platonov“ de A.P. Cehov la Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu.
Marele nedreptăţit al acestei categorii este, după părerea noastră, spectacolul „Năpasta“, pus în scenă de Radu Afrim la TNB.
Zarurile au fost aruncate aşadar astfel că nu ne mai rămâne decât să facem pariuri şi să aşteptăm Gala Premiilor UNITER. Dat fiind faptul că aceasta va avea loc la Iaşi, spaţiu de înaltă spiritualitate, nu putem decât să sperăm că zeii teatrului le vor da gândul cel bun „juraţilor“ ce vor alege câştigătorii.
Premiul de excelenţă: Teatrului Naţional Bucureşti pentru conceperea şi realizarea excepţională a programului „Caragiale 2012“
Premiul pentru întreaga activitate:
Actor: Matei Alexandru
Actriţă: Leni Pinţea-Homeag
Regizor: Alexandru Colpacci
Scenografie: Axenti Marfa
Critică şi istorie teatrală:
Constantin Paiu
Premiul special pentru teatru de păpuşi şi marionete: Liviu Berehoi.
Premiul special pentru muzică de teatru: Tibor Cari.
Premiul special pentru o viaţă dedicată poeziei autentice: Tudor Gheorghe.