5.3 C
București
joi, 14 noiembrie 2024
AcasăSpecialMarinarii români, rătăciți în oceanul birocrației

Marinarii români, rătăciți în oceanul birocrației

Ziua Internaţională a Navigatorilor a fost sărbătorită, în întreaga lume, pe 25 iunie. Sindicatul Liber al Navigatorilor (SLN) a organizat, cu această ocazie, la Constanța, o conferință de presă în care a prezentat problemele cu care se confruntă marinarii, dar și o parte din aspectele frumoase ale meseriei.

În România există circa 25.000 de marinari activi, a precizat președintele SLN, Adrian Mihălcioiu. Din aceștia, 19.000 reprezintă personal navigant propriu-zis, care contribuie la siguranța navei, iar restul de 6.000 nu au brevet. Mai există un număr de circa 10.000 de persoane care au brevet și certificate de capacitate, dar care nu navighează.

S.O.S. locurile de muncă

Principala problemă cu care se confruntă marinarii este că ar putea să-și piardă oportunitățile de angajare pe care le au în prezent. Și asta nu din cauza lor, ci a statului român. Lucrurile sunt simple. La nivel internațional există o convenție numită MLC (Maritime Labour Convention) și adoptată în 2006, care reglementează relațiile de muncă dintre marinari și angajatori la nivel internațional.

Convenția a fost ratificată de Parlamentul României în iunie 2015. Ea trebuie să fie implementată în legislația națională până în luna noiembrie a acestui an, dar, spune Mihălcioiu, autoritățile care ar trebui să facă acest lucru nu au făcut nici un progres. Aceste autorități sunt Ministerul Transporturilor, Ministerul Muncii și Autoritatea Navală Română.

„Convenţia maritimă internaţională privind munca şi viaţa pe mare, MLC 2006, a fost ratificată în ultimul moment, dar nu a intrat în vigoare nici până în prezent. Se aşteaptă luna noiembrie, dar până atunci nimeni nu mişcă un deget pentru a o transpune în legislaţia naţională, fapt ce ne îngrijorează. Avem nevoie de o legislație specifică pentru navigatori, care trebuie să fie modernă, actuală, simplă și care să satisfacă condițiile MLC 2006, altfel vom ieși de pe piață”, a precizat Mihălcioiu. Dacă nu va fi adoptată, forța de muncă românească din domeniu riscă să nu mai fie atractivă pentru armatori.

Marea rușinii

Un alt lucru pozitiv al convenției MLC 2006 este că permite îndepărtarea de pe mările şi oceanele lumii a navelor sub standardele internaționale și eliminarea de pe piață a companiilor incapabile să respecte regulile navigației moderne. După implementare, SLN va efectua controale în Marea Neagră, în care intră multe nave neconforme.

O altă problemă ridicată de marinari se referă la o inițiativă a Ministerului Transporturilor, care dorește ca marinarii români de peste 45 de ani să își facă vizita medicală anual, nu la doi ani, cum era până acum. „Ministrul Transporturilor a semnat acest ordin. Probabil erau în colaps financiar și voiau să se mai întregească un pic pe banii navigatorilor. Părerea mea este că este un ordin abuziv”, a spus Adrian Mihălcioiu.

Cadeții, o problemă de viitor

O a treia problemă, foarte importantă pentru viitorul acestui domeniu, este cea a cadeților. Tinerii care termină studii superioare în domeniu trebuie să facă o perioadă de practică la bordul navelor, dar armatorii nu se înghesuie deloc să îi primească. Fără această perioadă de cadeție nu pot deveni ofițeri. SLN spune că este în căutarea de soluții și că vrea să implementeze un program special pentru a-i sprijini pe cadeți, dar că nu a găsit susținere financiară la autorități. În lipsa unui sprijin concret pentru tineri, viitorul acestei industrii va avea de suferit.   

Verificări în Marea Neagră

În noiembrie 2016, după ce convenția MLC 2016 se va aplica în Marea Neagră, vor începe și controalele. „Marea Neagră este încă o mare a ruşinii şi trebuie să facem curăţenie. Avem semnale bune din Rusia, care a început să fie mai strictă în ceea ce priveşte condiţiile de muncă şi viaţă la bordul navelor care vin în porturile sale. Toate celelalte state din zonă trebuie să ni se alăture şi să schimbăm starea de lucruri. În Bulgaria, există, în sfârşit, un inspector ITF. Deja se fac inspecţii la bordul navelor, se recuperează sume mari de bani pentru echipaje şi se semnează contracte de muncă”, a declarat Adrian Mihălcioiu.

De ziua lor, doi marinari români au probleme. Nicolae Epuran este reținut în Siria, iar Marian Neagu este dispărut de o lună, în Marea Celtă.

Cele mai citite

China este în căutarea creșterii economice pierdute. Cât de fondată este teama de un război economic cu Trump?

China a intrat în centrul atenției investitorilor datorită pachetelor de stimulare gândite de Partidul Comunist Chinez, care au impulsionat piețele globale, însă, deși indicii...

Marcel Ciolacu îi cere demisia lui Ioan Chirteș, președintele Comisiei pentru controlul SRI

Premierul Marcel Ciolacu îi cere miercuri demisia preşedintelui Comisiei pentru controlul SRI, Ioan Chirteş, după afirmaţiile sale privindu-l pe George Simion, el arătând că...

China este în căutarea creșterii economice pierdute. Cât de fondată este teama de un război economic cu Trump?

China a intrat în centrul atenției investitorilor datorită pachetelor de stimulare gândite de Partidul Comunist Chinez, care au impulsionat piețele globale, însă, deși indicii...
Ultima oră
Pe aceeași temă