Un protest pornit ieri dimineaţă în mai multe regionale CFR din ţară, atât ale CFR Călători cât şi la administratorul infrastructurii feroviare – CFR SA a dus la blocarea traficului feroviar.
Până la orele amiezii ceferiştii reluaseră lucrul, ultimii ce au reluat activitatea fiind cei de la depoul de locomotive Braşov. Salariul întârziat este de fapt chenzina lunii decembrie care ar fi trebuit primită marţi, 15 ianuarie.
Un număr de 138 de trenuri care nu au mai plecat din staţii sau au fost oprite în staţii intermediare între orele 7.00 şi 9.00, în timpul protestului spontan, au întârzieri totale de 10.468 de minute şi vor ajunge la destinaţii cu întârzieri foarte mari, a anunţat, miercuri, CFR SA. Trenurile au fost oprite în staţiile intermediare.
Intr-o conferinţă de presă ţinută ieri dimineaţă, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat că au fost afectate 42 de trenuri pe Regionala Cluj, 21 pe Regionala Craiova, 47 pe Regionala Bucureşti, 16 pe Regionala Constanţa, opt pe Regionala Galaţi şi trei pe Regionala Iaşi.
Ministrul Transporturilor a promis că plata salariilor restante va avea loc în cursul zilei de miercuri (n.r. – ieri).
Salariile, adevăratul motiv?
Intr-o Românie în care sute de mii de angajaţi din sectorul privat îşi primesc constant salariile cu întârziere, gestul sindicaliştilor CFR, nemulţumiţi de întârzierea de o zi a plăţilor, nu pare firesc.
„Sindicaliştii vor să dea un semnal proaspătului ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, că nu sunt dispuşi să înghită orice”, ne-a declarat un director din Ministerul Transporturilor. Potrivit programului de guvernare urmează o perioadă grea petru angajaţii CFR, iar greva de ieri a fost un semnal că nu se va accepta orice. Programul de guvernare menţionează menţinerea a doar 60% din actuala reţea feroviară, restul urmând să fie închisă sau închiriată la privaţi. Sindicaliştii au acuzat permanent că Ministerul Transporturilor favorizează cele 5-6 firme private de transport de persoane, care primesc subvenţii nemeritat de mari. Concomitent MT obligă CFR Călători să se retragă, în favoarea privaţilor, de pe rutele comerciale. Dacă subvenţiile primite de CFR Călători sunt sub lupa FMI, nu acelaşi lucru se întâmplă şi cu cele date în mod similar privaţilor, mai spun ei.
Greva poate fi şi un îndemn adresat ministrului Fenechiu de a adopta o poziţie mai fermă în negocierile cu FMI privind soarta căii ferate din România.
Ce cere FMI?
-Reducerea lungimii căii ferate administrate de stat la 15.500 km
-Reevaluarea (adică tăierea) asigurării de subvenţii şi diminuarea obligaţiilor de servicii publice (OSP) la societatea feroviară de pasageri (de observat că despre operatorii privaţi, şi ei subvenţionaţi de stat, Acordul nu spune un cuvânt).
-Privatizarea CFR Marfă.
-Manageri privaţi la CFR Călători şi CFR SA.
-Impunerea unor criterii trimestriale de profitabilitate minimă pentru companiile feroviare (alături de alte firme ale statului).
-Închirierea a 50% din locaţiile rentabile ale CFR
-Economii de 300 de milioane lei la CFR Călători în 2012.
-Vânzarea a 200 de vagoane amortizate
-Absorbţia CFR Telecomunicaţii în CFR SA
-Eliminarea tuturor arieratelor deţinute de CFR SA la Electrica până la finele lui 2012.