Potrivit surselor neoficiale din cadrul proiectului, asocierea spaniolă Constructora San Jose/Sevicon Obras e Infraestructuras a fost descalificată din motive neprecizate încă de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR). Oferta acestor firme a prevăzut un preţ de 86,2 milioane euro, fără TVA, cu 2,8 milioane euro mai puţin decât al doilea clasat, asocierea firmelor Spedition UMB/Tehnostrade, ambele deţinute de unul din importanţii regi români ai asfaltului, Dorinel Umbrărescu. Criteriul de atribuire a acestui contract a fost preţul cel mai scăzut. Folosirea acestui criteriu face ca acordarea contractului unor firme de pe locurile inferioare să fie posibilă doar dacă ofertele primilor clasaţi sunt apreciate drept necorespunzătoare.
Sursele indicate afirmă că spaniolii nu au contestat licitaţia la CNADNR sau la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), ci s-au adresat direct cu o plângere Comisiei Europene. Reamintim că a finele anului trecut a fost declanşat un scandal privitor la primul tronson de autostradă dintre Nădlac şi Arad ce a pornit tot de la o plângere adresată de către o firmă străină Comisiei Europene. Constructorul portughez Monteadriano câştigase anterior contractul împreună cu firma parteneră Romstrade în pofida faptului că avusese al şaselea preţ în licitaţie.
CNADNR refuză să confirme excluderea spaniolilor
Solicitată să informeze dacă a catalogat ca necorespunzătoare oferta constructorilor spanioli, conducerea CNADNR a refuzat să ofere această informaţie. Procedura a fost finalizată, la 4 ianuarie s-a transmis participanţilor rezultatul acesteia şi nu există informaţii privitoare la depunerea unei contestaţii la CNSC sau la alte instanţe de judecată, se mărgineşte să informeze compania.
De-a lungul timpului mai mulţi constructori s-au plâns, în discuţii private purtate cu jurnaliştii, că s-au făcut asupra lor presiuni din partea conducerii CNADNR pentru retragerea contestaţiilor. Ei au fost fie ameninţaţi că vor fi excluşi din alte licitaţii, fie li s-au promis diferite alte contracte, dacă şi-ar retrage plângerile.
Oficialii spanioli ai firmei Contructora San Jose au refuzat să comenteze depunerea unei plângeri la Comisia Europeană referitoare la respingerea ofertei lor pentru Timişoara-Lugoj, afirmând că le lipseşte specialistul în comunicare, în timp ce reprezentanţii de presă ai DG Regio (Directoratul CE ce gestionează fondurile UE din care se va realiza tronsonul) ne-au declarat, zilele trecute, că nu ar avea cunoştinţă de o astfel de plângere.
Umbrărescu, preţuri chilipir
Ca urmare a faptului că firmele lui execută şi primul tronson al autostrăzii Timişoara-Lugoj (de fapt o centură a primei localităţi menţionate), Dorinel Umbrărescu are realizată organizarea de şantier în zonă, avantaj ce îi permite să îşi micşoreze costurile necesare realizării autostrăzii.
El a depus oferte şi pentru construirea altor trei tronsoane de autostradă dintre Lugoj şi Deva, licitaţii în cazul cărora CNADNR nu a desemnat deocamdată niciun câştigător. Spedition UMB şi Tehnostrade au prezentat cele mai mici preţuri petru execuţia tronsoanelor (aproximativ 40-45% din valoarea estimată), situându-se pe primul loc, cel puţin la criteriul financiar al ofertelor.