13.5 C
București
sâmbătă, 21 septembrie 2024
AcasăSpecialLecția de la Bogotá pentru Gabriela Firea

Lecția de la Bogotá pentru Gabriela Firea

Nu are nici măcar o lună de când a fost aleasă primar general al Bucureștiului, cu voturile a doar 15% din locuitori, că Gabriela Firea ne uimește din zi în zi cu declarații care de care mai abracadabrante.

Întâi a promis că va face transportul public un serviciu gratuit, apoi a revenit asupra declarației – va fi gratuit doar între anumite ore și în niciun caz nu acum. Apoi, ce a urmat depășește orice limită a bunului simț față de locuitorii Capitalei: pur și simplu, Gabriela Firea vrea să facă din București un oraș al mașinilor. S-a enervat la maximum că într-o duminică, venind din afara orașului, de la Voluntari, unde locuiește, nu a putut să o ia cu mașina pe Bulevardul Kiseleff, care era închis pentru activități în aer liber.

„Chiar în acest weekend circulația din Capitală a fost blocată, și asta nu pentru că erau foarte multe mașini în trafic – lumea era pe la mare, pe la munte, au plecat mulți în concediu –, ci pentru că se aprobă foarte multe evenimente stradale în centrul Capitalei, fie că sunt culturale, de divertisment sau sportive, ceea ce nu se întâmplă în nicio capitală europeană. Acolo este respect pentru cetățeni, pentru turiști și, în general, respect pentru faptul că nu trebuie să ștrangulezi (sic! – n.red.) circulația cu evenimente – care este foarte bine că se organizează, dar nu trebuie să fie organizate în centru, în punctul zero al Capitalei“, a răbufnit noul primar la televiziunea sa de suflet, Antena 3.

De duminica trecută, văzând că sunt tot mai multe voci care îi combat punctul de vedere, doamna Gabriela Firea tot încearcă să ne convingă că nu a spus chiar așa, că a fost prost înțeleasă ș.a.m.d. Nu convinge pe nimeni. Dincolo de faptul că în capitalele europene chiar se închide circulația pe unele mari artere în weekend (vezi Champs-Élysées de la Paris), doamna primar ar avea multe de învățat și din celălalt capăt al lumii, mai exact de la Bogotá, capitala Columbiei.

În 1997, noul primar al orașului columbian, un independent școlit în Statele Unite, pe numele său Enrique Peñalosa, se confrunta cu o problemă similară cu cea a Bucureștiului anului 2016, și anume traficul sufocant.

A apelat mai întâi la specialiștii japonezi de la JICA. Niponii au venit cu o soluție extrem de costisitoare: construirea unei rețele de autostrăzi suspendate în oraș. Sună cunoscut, nu-i așa? Parcă și „independentul“ Sorin Oprescu, susținut la acea vreme de Gabriela Firea și de Antenele lui Dan Voiculescu, repudiat acum de primăriță, promitea același lucru.

Revenind la Bogotá, Enrique Peñalosa îi trimite pe japonezi la plimbare și își pune în aplicare propriul plan, bazat pe deviza „un oraș poate fi prietenos fie cu oamenii, fie cu mașinile, dar niciodată cu amândouă“ și care viza reducerea dependenței de mașina personală.

Primul pas a constat în introducerea unui sistem de vignete care interziceau circulația la orele de vârf, în anumite zile ale săptămânii, pentru numerele de înmatriculare care se termină cu anumite cifre. Simultan, primăria condusă de Peñalosa începe construcția unui vast sistem de piste de bicicletă, „ciclorutas“, care ajunge să totalizeze 300 de kilometri după doar trei ani de mandat.

În paralel, primarul încurajează locuitorii orașului să utilizeze cât mai mult transportul în comun. Și pentru ca transportul public să devină atractiv, „mușcă“ din bulevarde pentru a crea o rețea de autobuze rapide cu benzi dedicate – Transmilenio.

Izbucnește o revoltă a transportatorilor privați, care blochează Bogotá zile întregi, iar popularitatea lui Peñalosa scade la 18%. Primarul nu se dă însă bătut, iar în final sistemul pus la punct de el funcționează și popularitatea sa reatinge cote maxime. Se retrage în plină glorie, după doar un mandat.

La București, în 2016, Gabriela Firea uită că este social-democrată și că nu au votat-o corporatiștii care se duc cu mașina în Pipera, ci oamenii simpli care iau tramvaiul 36 până la Bucur Obor. Primărița a uitat de oameni și vrea să facă din București un oraș prietenos cu mașinile.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă