Între plajă și oraș, linia ferată, care blochează privirea spre orizont, a devenit aproape inutilă după anexarea Crimeei, fiindcă trenul nu mai are încotro să meargă, atâta vreme cât granița Ucrainei va rămâne închisă, iar podul peste Kerci nu e gata.
Altădată era o legătură directă cu Moscova și se putea veni pe calea ferată chiar dinspre Polonia sau Belarus, dar acum atât de obositoarele autobuze au luat locul trenurilor și cei care nu-și permit o cursă cu avionul, își petrec o zi sau două, poate și mai mult străbătând Rusia de la nord la sud.
Atmosfera de vacanță, fără zgomote de soldați și de elicoptere militare, ca în Kerci, în schimb cu miros de gogoși, vată de zahăr, vanilie, tot felul de prăjeli și sute de turiști veniți din nordul Rusiei să se încălzească și să admire Marea Neagră, transformă Feodosia într-un oraș vesel. „Dar nu este”, mă asigură Sașa, bucuros, totuși, că tocmai a intrat în posesia diplomei de absolvent al Universității din Simferopol.
„Doar pensionarii mai sunt fericiți de anexare, în numele unei nostalgii care se leagă de tinerețea lor și de tipul de bunăstare soveitică la care aveau acces”, îmi descrie Sașa situația: „cei sub 40 de ani au înțeles aproape imediat situația și nu-l plac pe Putin. Viața noastră s-a schimbat, am fost obligați să ne luăm pașapoarte rusești, fiindcă doar pe baza lor putem să ne plătim utilitățile sau să mergem la spital, însă având reședința în Crimeea nu mai putem călători absolut de loc în statele UE, din cauza sancțiunilor. Mai e și teama tuturor de a vorbi despre neajunsurile acestei așa zise unificări”. Sașa e născut într-o familie rusească din Feodosia, iubește Crimeea și nu-și poate imagina viața fără mare.
Citește continuarea textului pe blogul Sabinei Fati, de pe Europa Liberă.
Sabina Fati – În jurul Mării Negre
De la Constanța la Odesa: de ce n-au vrut sovieticii să facă drumuri (1)
Americanii din rata de Odesa și cum ia mită polițistul român (2)
Când trebuie văzută Crimeea și cum am făcut 24 de ore de la Constanța la Cetatea Albă (3)
A cui e Cetatea Albă? Și de ce nu mai funcționează drumul spre Marea Baltică (4)
Cetatea Albă: în cancelarie se vorbește limba rusă (5)
Cum poate fi întors cursul Nistrului (6)
Denumirea feminină a Odesei sau despre (im)posibila decomunizare (7)
Odesa: un oraș „între succes și sinucidere” (8)
La Odesa „nu contează dacă vorbești rusa sau ucraineana, oricum ai accent evreiesc” (10)
Mykolaiv=Nikolaev: orașul unde Barbie și-a cumpărat țigări pe banii mei (12)
Nikolaev: între Bug și Marea Neagră „te simți mai aproape de Rusia decât de Europa” (13)
Nikolaev și Herson: Orașele mireselor: de ce vin americanii după fete până la Marea Neagră? (14)
Un american la Herson: comandant al flotei de la Marea Neagră (15)
Melitopol: poarta de intrare în Ucraina este blocată pe termen lung (16)
Berdiansk: „Vodca este inamicul nostru așa că trebuie să-l terminăm cât mai repede” (17)
Berdiansk: omul sovietic și patriotismul ucrainean (18)
Mariupol. Astrograma unui oraș care depinde de puterea Armatei (19)
Mariupol-Harkov: lucrurile subversive pe care le am în rucsac (20)
Harkov-Rostov pe Don: interogatoriul polițistului rus (22)
Rostov-pe-Don: încă 5 ani de sancțiuni te pot face milionar (23)