Este vorba de un studi realizat pe un eşantion reprezentativ pentru Bucureşti şi oraşele cu peste 100.000 locuitori de compania de cercetare de piaţă Mednet. Sumele pe care familiile participanţilor la sondaj intenţionează să le cheltuie în 2012 (1255 lei) s-au majorat faţă de anii trecuţii, deşi rămân sub cei 1523 de lei alocaţi pentru bugetul de Crăciun şi Revelion în 2009. O explicaţie este că în 2009 exista o anumită inerţie consumistă din anii de boom economic iar odată cu tăierile brutale de venituri din 2010 multe bugete s-au ajustat dramatic. Din acest an însă avem reîntregirea salariilor bugetarilor şi, într-o oarecare măsură, criza a intrat în cotidian după mai bine de 4 ani de la debutul său oficial în România („e greu dar nu e totuşi sfârşitul lumii”). În plus, alocările suplimentare din bugetul pentru acest an (1255 lei faţă de 1046 lei în 2011 şi 1052 în 2010) pot fi puse şi pe seama majorării preţurilor la anumite articole, în special alimentare, după un an agricol prost. Vestea bună este că 86% dintre respondenţi intenţionează să ofere cadouri de Crăciun şi Revelion, cu 2% mai mult decât anul trecut (să remarcăm că moşul Nicolae este mai sărac, doar 77% vor oferi daruri cu această ocazie).
Lista moşului Nicolae
Suma medie estimată pentru a fi cheltuită pentru cadourile din ghete este în acest an de 208 lei. Majoritatea au ales dulciurile (52%), jucăriile (30%), articolele de îmbrăcăminte / încălţăminte (28%). Din bugetul său mai mic, deducem că moşul Nicolae are în agendă mai mult adresele copiilor, adulţii resemnându-se cu ghetuţele neumplute până la Crăciun.
Lista renului Rudolf
Pentru „de-ale gurii” (produse alimentare), sunt puşi de-o parte, în medie, 501 lei în acest an (faţă de 422 în 2011, 491 în 2010 sau 556 lei in 2009. Pentru haine, încălţăminte, cosmetice, etc („produse nealimentare) orăşenii au păstrat 414 lei (faţă de 397 în 2011, 302 în anul 2010 şi 321 lei în 2009). Pentru ieşiri romantice la restaurant cu perechea (sau stresante, cu copii) s-au pus de-o parte 372 lei (cel mai mare buget din ultimii 4 ani) iar călătoriile/excursiile, prizate de numai 12% dintre participanţii la studiu, au alocate 1.384 lei (din nou, cel mai mare buget din perioada de criză).
Am devenit ecologişti?
Doar 35% dintre subiecţii studiului intenţionau să cumpere brad natural, 45,7% îl vor folosi pe cel artificial din anii trecuţi, iar 9,3% au declarat că nu vor avea un brad de Crăciun. Peste o treime dintre respondenţi se vor uita lung la anumite produse neputând să şi le permită: 19% la ..carne (porc, curcan, etc), 15% la ultimele gadgeturi din IT, 12% la electronice şi 8,6% la electrocasnice.
Cabana „Plăpumioara”
88% vor petrece Revelionul acasă, în ţară, în timp ce numai 3,8% vor pleca în străinătate, 2,3% dintre orăşeni lucrând de Revelion. Dintre cei care vor petrece Revelionul în ţară, marea majoritate (78%) vor sărbători acasă, în propria locuinţă sau în locuinţa prietenilor/rudelor. Numai 12,3% dintre aceştia vor merge la un restaurant/club, în timp ce 7,5% vor petrece într-o staţiune montană/balneară iar 9% vor tremura în aer liber (petrecerea din Piaţa Universităţii etc). Studiul a fost realizat telefonic, în perioada 23-29 noiemebrie, pe un eşantion reprezentativ de 800 de persoane, cu vârsta cuprinsă între 18-65 de ani şi are o marjă de eroare de +/-3,46%.