21.2 C
București
duminică, 6 octombrie 2024
AcasăSpecialVIDEO. PERCHEZIŢII DNA la firmele regelui asfaltului. Nelu Iordache, dus la AUDIERI...

VIDEO. PERCHEZIŢII DNA la firmele regelui asfaltului. Nelu Iordache, dus la AUDIERI la DNA

UPDATE: Omul de afaceri Nelu Iordache a fost dus la audieri la Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA) în cazul lucrărilor la autostrada Arad-Nădlac.

De asemenea, au fost duşi la Parchet şi alţi doi făptuitori din acest dosar, intre care ar fi si Gheorghe Cruceru, asociatul lui Iordache, spun surse judiciare neconfimate oficial.

De asemenea, sursele România liberă mai spun că au fost ridicate : documente de la Blue Air, între care şi contracte cu aeroporturi, pe lângă contractele de prestări servicii dintre Blue Air şi Romstrade;  au fost ridicate şi documente cu privire la achiziţii de avioane. Se suspecteaza ca au fost achizitionate avioane cu banii europeni deturnati din avansul de peste 6 milioane de euro, primit pentru lucrarile la tronsonul de autostrada Arad-Nadlac. Perchezitiile nu erau  finalizate pana la ora 17.00.

Descarcă AICI raportul DLAF asupra afacerilor lui Iordache.

De asemenea, au fost ridicate astazi documente  si de la Ministerul Transporturilor si de la CNADR, pe care NU le-au primit pana acum. Procurorii au gasit insa dublurile la firmele lui Nelu Iordache. Daca documentele de la Ministerul Transporturilor au fost ascunse intentionat, atunci putem asista si la invinuiri ale functionarilor de la Transporturi si CNADR, spun specialistii.
 

_ _ _ _

Procurorii DNA au facut, joi dimineaţă, percheziţii la firmele omului de afaceri Nelu Iordache, supranumit şi „regele asfaltului” pentru deturnarea de fonduri europene cu sume cuprinse intre 6 si 10 milioane de euro. El este suspectat, alaturi de alte persoane, de deturnare de fonduri, de falsuri , de spalari de bani si de asociere in vederea savarsirii de infractiuni.

 Sesizarea DNA s-a facut , la inceput, din oficiu, apoi a venit si o sesizare de la DLAF-Romania, la solicitarea OLAF – Comisia Europeana. Reclamatia a fost facuta la Comisia Europena de partenerii portughezi ai Romstrade de la  „Monteadriano Engenharia e Construcao” SA  – care lucra la tronsonul autostrada Arad -Nadlac. 

 Partenerii portughezi nu au primit banii cuveniti din avans de la Iordache, motiv pentru care au sesizat Comisia Europeana, care a trimis sesizarea la OLAF ( Oficiul de Luptat Antifrauda a Uniunii Europene).


Iordache a incasat ca avans  banii europeni, fara sa faca lucrarile potrivit programarilor din contract

 Percheziţiile la firmele ROMSTRADE si BLUE AIR ale omului de afaceri Nelu Iordache vizează, intre altele, fondurile  europene deturnate – între 6 şi 10 milioane de euro – care au fost alocate pentru portiunea de autostrada Nadlac-Arad, ce reprezintă lotul 1 din Coridorul IV Paneuropean şi avea termen de finalizare luna aprilie a anului 2013. Fondurile erau alocate din cele de coeziune a UE.

 Pana in luna noiembrie, anul acesta, din acest tronson  trebuiau realizate circa 70% din lucrari. La aceasta data lucrarile realizate NU ating 10%.

____

Azi dimineata, Nelu Iordache, in prima faza, nu a fost ridicat de DNA, dar a fost citat la firma Romstrade, unde a fost  prezent la percheziţii. Dupa care a fost dus la DNA cu mandat. pentru audieri, alaturi de alti faptuitori. Astazi,  el nu a raspuns la telefon.

 DNA a început deja urmărirea penală a lui Nelu Iordache şi a altor complici, participanti la  deturnarea de fonduri, printre care ar fi si asociatul sau Gheorghe Cruceru..

 In afara de deturnare de fonduri, ei  mai sunt cercetati si sub aspectul savarsirii de falsuri, de spalari de bani si de asociere in vederea savarsirii de infractiuni, ceea ce poate atrage RETINEREA, chiar astazi, a invinuitilor, inclusiv a lui Nelu Iordache.

DNA a ridicat documente şi de la CNADNR şi de la DLAF, iar acum aduna, prin perchezitii, documente de la Romstrade, Blue Air, de la Ministerul Transporturilor, de la CNADR ( se pare ca aceste institutii n-au trimis toate documentele la DNA).

DNA s-a sesizat la inceput din oficiu, dar a primit ulterior si o sesizare de la DLAF-Directia de Lupta Antifrauda de la Guvern. Însă, surse judiciare spun că DLAF trebuia să facă această sesizare mai demult, deoarece lucrările au întârziat foarte mult „si se putea vedea cu ochiul liber ca lucrarile cu bani europeni NU au fost realizate, desi avansurile au fost incasate”, spun  surse judiciare. A facut-o abia dupa sesizarea venita de la institutiile europene.

De asemenea, CNADR ( Compania Nationala de Autostrazi si  Drumuri din Romania), trebuia sa faca verificari periodice, spun specialistii, si sa sesizeze DNA. CNADR a anulat constractul cu Romstrade abia dupa ce DNA a cerut documente de la aceasta institutie.

 

Ce a descoperit DLAF

 

Potrivit DLAF, Romstrade a primit suma totală de 97.833.470,22 RON fără TVA, reprezentând avans şi plăţi aferente unor lucrari pana in iunie 2012″, din care peste 70 de milioane de lei erau bani europeni, potrivit paginii turcescu.ro, care a publicat raportul DLAF. In rapportt sunt prezentate circulatiile avansuirilor/platilor incasate de Romstrade de la CNADR si de la UE.

Cea mai ciudata plata a fost facuta de CNADR  la data de 1 noiembrie 2012, cand Romstarde a primit   ( prin certificate de plata speciale) suma de  22.140.381,85 RON fără TVA, desi firma nu facuse lucrari. Aceasta ultima transa este foarte suspecta, nu trebuia transmisa, spun specialistii.

La data de 07.09.2012, cand a inceput DLAF controlul, Romstrade rrealizase doar  7,56%, din lucrari  faţă de progresul fizic programat de 47,90%.

Prin diverse inginerii financiare, Nelu Iordache a plimbat banii prin firmele sale si a facut plati ce nu aveau legatura cu lucrarile de la autostrada. Circa  doua milioane de euro au ajuns si in conturile Blue Air cu care s-ar fi cumparat un avion.  De asemenea, cu alti bani s-ar fi cumparat un teren pentru constructia unui aeroprt.

 In raport se mai precizeaza „Sub sancţiunea solicitării de daune interese, beneficiarul de avans nu are dreptul de a utiliza avansul în alt scop decât cel pentru care a fost destinat, potrivit contractului încheiat.”

 

 

 

 Fostul adjunct de sef DGIPI- serviciu secret la Interne- , Remus Span, a lucrat pentru firmele lui Iordache , facilitand incheierea unor contracte- surse. Span neaga. 

Surse bine informate spun ca Nelu Iordache a obtinut multe contracte si cu ajutorul lui REMUS SPAN, fost adjunct al serviciului secret de la Interne , DGIPI, unde a adunat informatii in special despre politicieni si relatiilor lor cu oamenii de afaceri, spun surse RL.

Reamintim ca ascensiunea lui Remus Span a inceput pe vremea premierului Nastase, cand a fost numit sef al Politiei Judiciare la DNA ( pe atunci PNA). A mai lucrat, in 2005-006 cateva luni ca adjunct la Directia Generala Anticoruptie a Ministerului de Interne, de unde a fost expulzat. Apoi, a ajuns chiar adjunct la DGIPI, de unde  a plecat in septembrie 2009, dupa ce PSD a iesit de la guvernare. Apoi a lucrat pentru firmele lui Nelu Iordache, in probleme de „security”.

Remus Span apare si in interceptarile din dosarul penal al procurorilor CSM George Balan si Marcel Sampetru, care vizau, prin trafic de influenta, obtinerea functiilor de procuror general al Romaniei si de sef al DNA. De asemenea, din interceptari rezulta ca pentru postul de sef de cabinet al ministrului Transporturilor Ovidiu Silaghi  ar fi fost vizat Remus Span, apropiat lui Marcel Sampetru. Din interceptari rezulta ca prin Span, ca sef de cabinet de ministru al Transporturilor, Sampetru si Balan puteau controla   contracte de zeci de milioane de euro. Tot din interceptari rezulta ca Sampetru si Balan cereau informatii compromitatoare despre ministrul Silaghi.

Contactat telefonic, Remus Span ne-a declarat „NU mai  lucrez pentru Nelu Ioardache de un an si jumatate. Niciodata NU l-am ajutat in contracte. Eu NU m-am implicat pe partea economica pentru ca NU ma  pricep. Eu m-am ocupat de securitatea firmelor sale in  sensul ca ii depistam pe angajatii care furau combustibili”.

Citeşte şi PREMIERĂ. Contractul lui Nelu Iordache pentru execuţia autostrăzii Nădlac – Arad a fost REZILIAT. Cu cât va întârzia construcţia drumului de 60 de milioane de euro

Amintim că, în data, de 22 noiembrie ( dupa ce DNA a cerut primele documente-surse), Compania Naţională de Autostrăzi si Drumuri Naţionale din România (CNADNR) anunţa reziliera contractului „Proiectare si execuţie Autostrada Nădlac – Arad si drum de legătură, Lot 1, km 0+000 – km 22+218″, semnat cu asocierea SC Romstrade SRL – Monteadriano Engenharia e Construcao SA – SC Donrep Construct SRL.

Citeşte comunicatul CNADNR

„Menţionăm că în data de 08.11.2012, CNADNR-SA a transmis Înstiinţarea de reziliere a contractului în conformitate cu prevederile Sub-Clauzei 15.2 din Condiţiile Speciale ale Contractului. Decizia de transmitere a Înstiinţării de reziliere a fost luată ca urmare a neîndeplinirii obligaţiilor contractuale de către antreprenor – în principal în ceea ce priveste progresul înregistrat în derularea lucrărilor – dar si referitor la alte deficienţe constatate. Precizăm că opţiunea beneficiarului de a rezilia contractul nu prejudiciază niciun alt drept al CNADNR SA prevăzut în contract”, potrivit comunicatului CNADNR remis România liberă în data de 22 noiembrie.

Laura Ştefan, expertă Anitcorupţie, a declarat pentru România liberă, ca „CNADNR era obligat să facă periodic controale la astfel de lucrări, şi nu să se trezească la data de 22 noiembrie ca nu s-au facut lucrarile si să sisteze contractele. Era tardiv, în contextul în care cel putin 6 milioane de euro din banii europeni alocaţi au fost cheltuiţi nu se stie cum asta-vara, iar lucrările nu au avansat.

Acestu lucru înseamnă că NU există DOAR unele mici nereguli, cum spune Guvernul, referitor la administrarea banilor europeni, ci că in Romania există motive mult mai PROFUNDE şi mai GRAVE în folosirea cu rea-credinţă sau neglijentţă a banilor europeni.

Uniunea Europeana vrea sa sisteze fondurile europene pentru România nu din cauza unor motive iluzorii, ci din motive grave, clare, profunde , de multe ori din cauza  deturnarilor acestor fonduri, spune Laura Stefan de la Expert Forum.

După cum România liberă a anunţat deja, DLAF a precizat că a fost sesizat de către OLAF – Oficiul European de Luptă Antifraudă în cazul autostrăzii Arad-Nădlac.

Iată ce răspunde DLAF la o solicitare făcută de România liberă: „Departamentul pentru luptă antifraudă – DLAF a fost sesizat de Oficiul European de Luptă Antifraudă – OLAF în data de 03.09.2012, cu privire la posibile fraude în cadrul proiectului ‘Construcţia autostrăzii Nădlac – Arad’, cod SMIS 13847, contract ‘Proiectare şi execuţie autostrada Nădlac – Arad şi deum de legătură, Lot 1: Km 0+000 – km 22+218’, finanţat prin Programul Operaţional Sectorial Transport, beneficiar fiind Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România SA (CNADNR SA)”.

Citeşte răspunsul DLAF la solicitarea România liberă

 

 

 

Cele mai citite

Oglinda uscată a Moldovei: peste jumătate dintre locuitori, nu au apă potabilă

Datele INS arată că 1.800 de şcoli şi grădiniţe nu au acces la reţeaua de apă Cel mai recent raport al Institutului Naţional de Statistică...

Hezbollah: Orice legătură cu Hashem Safieddine s-a pierdut

Contactul cu Hashem Safieddine, potenţial înlocuitor al liderului Hezbollah, Hassan Nasrallah, a fost "pierdut" de la loviturile israeliene de vineri din apropierea Beirutului, care...

PSD condamnă decizia CCR de respingere a candidaturii Dianei Șoșoacă

“Dreptul oricărui cetățean de a alege și de a fi ales. CCR Trebuie să explice rapid decizia de invalidare a candidaturii Dianei Șoșoacă” București, 5...
Ultima oră
Pe aceeași temă