Efectele crizei menţin la un nivel foarte scăzut traficul de mărfuri prin porturile de la Dunărea Maritimă, după ce în urmă cu doi ani se părea că impasul va fi depăşit. Potrivit datelor Administraţiei Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi, în primele trei trimestre ale lui 2012, traficul de mărfuri prin porturile din Brăila, Galaţi şi Tulcea a fost cu 1,7 milioane tone mai scăzut în raport cu aceeaşi perioadă a anului trecut.
Potrivit purtătorului de cuvânt al APDM, Gina Mirea, în perioada ianuarie-septembrie, în porturile de la Dunărea Maritimă au fost operate aproximativ 6,1 milioane tone mărfuri, faţă de circa 7,8 milioane tone în aceeaşi perioadă a anului trecut. Numărul navelor care au acostat pentru operare în porturile dunărene a fost de 3.266, cu mult mai puţine decât în primele nouă luni ale anului trecut, când au fost operate 4.044 nave. Asistăm la evoluţii diferite între traficul fluvial şi traficul maritim de pe Dunăre, dar ambele sunt în scădere. În cele trei porturi a fost înregistrat un trafic fluvial de mărfuri de aproape 4,7 milioane tone, corespunzător unui număr de 2.837 nave, mult mai redus decât cel din primele nouă luni din 2011, când au fost operate portuar 3.525 de nave, respectiv un volum de 5,9 milioane tone de mărfuri.
Traficul maritim de la Dunăre a fost în perioada ianuarie-septembrie 2012 de peste 1,4 milioane tone marfă, corespunzător unui număr de 429 nave, mai redus faţă de 1,8 milioane tone marfă, pentru 519 nave operate portuar în primele trei trimestre din 2011. În luna septembrie, comparativ cu aceeaşi lună a anului trecut, traficul general de mărfuri a fost de 600.000 tone marfă, corespunzător unui număr de 416 nave, faţă de aproximativ un milion tone marfă la 579 nave operate portuar în septembrie 2011. În septembrie traficul fluvial a fost de 471.880 tone marfă la 376 nave, faţă 683.644 tone la 491 nave în septembrie 2011. Traficul maritim a fost de 129.302 tone la 40 nave, faţă de 305.495 tone la 88 nave în septembrie 2011.
Reviriment urmat de revenirea crizei
Criza cea mai acută din exploatarea portuară de la Dunărea Maritimă a fost înregistrată în 2009. Atunci, porturile dunărene au trecut printr-o situaţie mai dificilă decât aceea din 2001, când unul din efectele războiului din fosta Iugoslavie a fost scăderea navigaţiei şi a operării portuare la Dunăre. În 2001, în porturile Brăila, Galaţi şi Tulcea au fost operate 9,9 milioane tone de marfă şi 5.657 nave. Au urmat câţiva ani de creştere, „vârful” fiind înregistrat în 2006, când au fost operate 15,2 milioane tone de marfă şi 8.563 de nave. În 2009, efectele crizei au determinat o scădere mai drastică decât aceea din 2001, la 50% faţă de indicatorii economici din 2006, adică la 7,7 milioane tone de mărfuri şi 4.353 de nave operate. Potrivit statisticilor APDM Galaţi, în 2010 a fost înregistrat un reviriment, respectiv o creştere a traficului portuar la 5.905 nave operate şi un volum de 11,7 milioane tone marfă, cu aproximativ 4 milioane de tone peste estimări. Dar în 2011 a fost înregistrată o nouă scădere, la 10,5 milioane tone marfă şi 5.788 de nave operate. În 2012, scăderea continuă.
Pe primul loc, transporturile de minerale
În ierarhia mărfurilor transportate pe Dunăre, pe primul loc se menţin transporturile de minereuri şi laminate pentru combinatele de la Galaţi şi Tulcea, dar surprinde volumul redus al transporturilor de cereale. Din punctul de vedere al mărfurilor operate în septembrie, pe primul loc s-au situat produsele minerale brute (300.000 tone), minereurile feroase şi neferoase (107.000 tone), laminatele (74.000 tone), seminţe, uleiuri, grăsimi (35.000 tone), combustibili solizi (24.000 tone) şi cereale (13.000 tone).