Conferinţa „Noua geografie a CSR-ului şi a sustenabilităţii” este dedicată companiilor interesate de responsabilitatea socială şi de ideea de sustenabilitate.
În cadrul evenimentului vor fi dezbătute provocările legate de CSR şi de sustenabilitate şi vom afla care sunt practicile de sustenabilitate comune asupra teritoriilor, cum se transformă consumul sustenabil dintr-o problemă ce urmează să fie gestionată în însuşi miezul afacerii, cum se regăsesc CSR şi sustenabilitatea în blogosferă, cum poate fi crescut un brand, cum putem integra CSR-ul ca parte a valorii şi a experienţei clientului, precum şi care este situaţia actuală a tehnologiilor de comunicare şi informare.
Speakeri:
Yves Nissim, Deputy Chief CSR Officer of the Orange Group
Jean Istasse, General Manager, Sodexo
Dana Dobrescu, Communications Manager, Unilever
Lavinia Toma, Head of Corporate Communications, Henkel Romania
Lacramioara Botezatu, Owner, CSR Media
Raluca Fisher, Presedinta Asociatiei Green Revolution
Alina Stanciu, Managing Director, Ogilvy Public Relations
Mircea Tomescu, Managing Director, Graffiti PR
Chinezu’ (Cristian China Birta), blogger
Cristian Onetiu, Co – Founder, Life Care
Florina Onetiu, VP Communication, Life Care
Leszek Jakubovski, Consultant Internaţional, Investors in People Romania
Alina Pavel, CSR Coordinator, Orange Romania
Mihai Alexandru Badescu, Marketing & Strategy Manager Romania & Moldova, Erricson Romania
Citeste aici cele mai importante declaratii din timpul conferintei:
Yves Nissim, Deputy Chief CSR Officer, Orange Group
Ma ocup de partea de responsabilitate sociala in 35 de tari, din Franta pana in Botswana, Kenya sau Senegal. Sunt tari foarste diferite. Va voi explica strategia noastra cu transparenta. Sa vedem ce reprezinta responsabilitatea sociala corporativa.
Este vorba despre actorii companiei, despre investitori, despre ONG-uri. Desigur, vom face o analiza de risc si vom incerca sa vedem care este riscul de operare in diferite tari. CSR -ul este o afecere, si chiar inima afacerii, pentru ca reprezinta bani. Trebuie sa respectam regulile, si daca facem asta in fiecare tara in care suntem prezenti, evitam problemele juridice. Este vorba si despre brand, iar prezenta unei strategii duce la crearea unei imagini bune a companiei.
O atitudine responsabila poate sa stabileasca diferentele. Vorbim si despre zona de crestere. Am incercat sa definim ce inseamna strategie in CSR. Este vorba despre sprijinul acordat angajatilor, transparenta, calitatea si siguranta pentru clienti. CSR inseamna sa faci lucrurile bine in fiecare zi, sa imparti beneficiile lumii digitale cu un numar cat mai mare de oameni posibil, chiar daca sunt din zone sarace, indepartate sau sunt persoane cu handicap. In plus, ne intereseaza gasirea de solutii legate de mediu, de economisirea energiei.
CSR este un proces transversal, deoarece trebuie sa influentezi toate deciziile companiei. Incercam sa stabilim un dialog la scara europeana. In Romania, facem interviuri individuale pentru a afla ce isi doreste fiecare persoana. Lucrurile difera de la tara la tara.
Marile prioritati pe regiuni: in Europa Occidentala, prioritatea este experienta clientilor, sa faci bine ceea ce trebuie sa faci, siguranta si accesibilitatea serviciilor catre persoanele defavorizate. In Africa, prioritatea este inovarea in diferite domenii, aducerea oamenilor care sa ajute tara sa se dezvolte. O alta prioritate ebste accesibilitatea.
Daca mergem in Moldova, ne intereseaza dezvoltarea locala dinamica. O alta prioritate este inovarea, apoi accesibilitatea.
Oamenii inca nu stiu care sunt riscurile legate de telefoanele mobile. Avem 1,5 miliarde de telefoane functionale pe planeta. Cele 5 miliarde de telefoane care exista, dar nu mai sunt folosite, contin o serie de materiale, cum ar fi aurul, care sunt foarte rare. De aceea, valoarea unui telefon vechi poate fi de un euro, insa eforturile de reciclare sunt imense. Romania este o tara importanta din acest punct de vedere. Recuperam aici foarte multe telefoane. O metoda este urmatoare: veniti cu telefonul vechi si va dam bani sau un voucher. O alta varianta este aceea de a ne sprijini pe constiinta dvs. ecologica pentru a le duce la companiile de reciclare. A doua shcema nu functioneaza asa cum ne-am dori.
Problema protectiei copilului a aparut dintr-o serie de sondaje. Parintii nu-si mai pot controla copiii. Tinerii petrec pe internet 88 de minute pe zi, ceea ce este foarte mult. Patru din zece copii s-au confruntat cu riscuri legate de Internet in ultimii ani.
Trebuie sa educam si parintii, chiar daca nu tine, neaparat, de natura noastra de operatori. Comisia Europeana doreste reglementarea acestor lucruri. Exista o coalitie a operatorilor care incearca sa gaseasca solutii. Noi transferam strategia corporativa catre nivelul local.
Daca un client vrea sa ne paraseasca si il lasi sa plece la un alt operator care nu este la fel de bun ca noi, se va intoarce si nu ne va mai parasi niciodata. Nu sunt de acord cu acele clauze contractuale care spun ca daca semnezi contractul, ramai cu noi timp de doi ani.
Eugenia Deaconu, Public & Corporate Affairs Manager, Sodexo
Sodexo este cunoscuta in Romania prin faptul ca ofera angajatorilor posibilitatea sa-si motiveze angajatii prin intermediul unor solutii inovatoare. In acelasi timp, Sodexo este o companie cu un specific care o ajuta sa implementeze politicile de responsabilitate sociala, intrucat toate serviciile pe care le ofera au o trasatura comuna: conduc la imbunatatirea vietii celor care beneficiaza de aceste servicii. Fie ca sunt servicii de management pentru sedii, servicii de catering, securitate, intretinere, fie ca ofera servicii de motivare prin intermediul voucherelor, sau ca ofera servicii la domiciliu – viata beneficiarilor devine mai buna.
Iar dimensiunea la care Sodexo ofera aceste servicii este impresionanta. Cu 413.000 de angajati, Sodexo este al 20 lea angajator din lume, cu 34.000 de locatii administrate in peste 80 de tari si cu 70 de milioane de consumatori serviti zilnic. Politica de CSR a inceput in Sodexo pornind de la angajatii sai si de la principiul potrivit caruia, daca am reusi sa integram in propria companie valori care sa schimbe modul de a gandi, de a trai si de a fi al propriilor angajati, de a respecta mediul inconjurator si de a se implica in actiuni umanitare in comunitatile in care traiesc, totul s-ar transforma intr-un proces cu un impact deosebit. In 2009, Sodexo si-a dat seama ca daca a reusit cu propriii angajati, a sosit timpul sa isi asume un pas inainte in performanta si sa se angajeze sa faca acelasi lucru cu toti stakeholderii: beneficiari, furnizori, parteneri, organizatii, etc.
In 2009, si-a asumat programul „Better Tomorrow Plan”, un program la nivel mondial pentru o dezvoltare sustenabila.
Desigur, responsabilitatea sociala incepe din interiorul unei companii, iar filozofia, misiunea, valorile, princiipiile etice si strategia trebuie sa fie aliate scopului de a fi o companie responsabila social. Asa cum mentionam si anterior, Sodexo este constienta ca amprenta cea mai vizibila a responsabilitatii sociale ramane asupra oamenilor cu care interactioneaza, iar impactul cel mai mare este asupra angajatilor. Proprii angajati au nevoie de repere morale si etice clare privind dezvoltarea, respectul pentru drepturile omului, acceptarea diversitatii, promovarea nediscrimarii, care sa stimuleze sentimentul de comunitate, sa ii incurajeze sa se implice si sa nu le pese numai de munca lor, ci si de lumea in care traiesc in general. Iar Sodexo este recunoscuta la nivel mondial pentru modul in care are grija de angajatii sai, aspect reflectat si de premiile primite, precum si de rezultatele studiilor de angajament.
Responsabilitatea sociala nu inseamna filantropie, ci sa iti desfasori activitatea respectand standarde si criterii prin care lumea in care traim devine o lume mai buna. Planul „Better Tomorrow Plan” este construit pe marginea a 3 mari piloni: nutritie sanatoasa si bunastare, implicare in comunitatile locale si in protectia mediului incojurator.
In ceea ce priveste nutritia sanatoasa si bunastarea, Sodexo dezvolta programe de educatie pentru o nutritie sanatoasa si aplica solutii inovatoare in toate locatiile pe care le manageriaza pentru a promova mancarea sanatoasa si consumul redus de grasimi, zahar si sare. Compania Sodexo este cunoscuta in lume pentru campaniile sale pentru educarea beneficiarilor sai in vederea adoptarii unui regim alimentar sanatos.
Implicarea in comunitatile locale ramane o componenta deosebita a companiei Sodexo. In anul 1996 a inceput o initiativa modiala de combatere a foametei si malnutriei in toate tarile in care compania este prezenta. A inceput prin a implica angajatii in actiuni de volunatariat, ulterior alaturandu-se acestora si o parte dintre clientii si furnizorii companiei. Cifrele sunt impresionante: in 2012 au avut loc 362 de initiative de combatere a foametei si malnutritiei, in parteneriat cu peste 400 de organizatii neguvernamentale. Luna aprilie este luna in care, in fiecare an, toti angajatii companiei fac voluntariat in campania globala Servathon, in care sunt implicate toate subsidiarele companiei.
In ceea ce priveste mediul inconjurator, sustenabilitatea este asigurata prin faptul ca Sodexo, prin specificul sau de activitate, interactioneaza cu o gama foarte larga de furnizori din domeniul alimentar si nealimentar, iar prin proiectul BTP isi propune sa lucreze cu furnizori care dezvolta produse si servicii in mod sustenabil si accepta sa semneze Codul de Conduită a Lantului de Furnizori Sustenabili la Nivel Global. De asemenea, are obiective clare privind reducerea consumului de apa, al emisii de carbon, al volumului deseurilor organice si neorganice.
Tot acest proiect este coordonat si manageriat global, exista chiar si o platforma online de management prin care toate tarile introduc initiativele.
Am intrat intr-o noua paradigma, cea in care protectia pentru viata si pentru Planeta au devenit obiective de management, iar Sodexo se numara printre corporatiile din lume care au integrat aceste obiective in strategia lor.
Dana Dobrescu, Communication Manager, Unilever
Va propun sa ne imaginam un brand care ajunge in 7 din 10 locuinte in 180 de tari, utilizat de 2 miliarde de utilizatori in fiecare zi. Acesta este Unilever. Planul Unilever pentru un stil de viata durabil a fost lansat in urma cu doi ani si arata cum ar trebui companiile sa abordeze business-ul in perioada urmatoare.
Sustenabilitatea si profitabilitatea nu trebuie privite separat, deoarece a face business sustenabil inseamna a face profit. Fiecare companie trebuie sa faca fata noilor provocari. Populatia creste de la an la an, schimbarile climatice sunt accelerate. Un miliard de oameni sunt obezi, doua miliarde de oameni merg la culcare flamanzi. Pentru companii exista noi responsabilitati. Brandurile care vin cu produce care corespund realitatii vor avea de castigat. Pana in 2020 ne-am propus sa dublam business-ul si sa-l decuplam de la impactul asupra mediului.
46% dintre consumatorii europeni sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru produse fabricate intr-un mod etic. 26% dintre romani ar plati cu 10% mai mult pentru un produs ecologic. Pentru companie, asta inseamna o crestere a cifrei de afaceri, inseamna un business in plus. Sustenabilitatea este o susrsa de inovatie. Faptul ca avem consumatori obezi ne-a determinat sa imbunatatim calitatea nutritionala a margarinei noastre. Sustenabilitatea inseamna economii de costuri, inseamna ca suntem mai eficienti daca reducem emisiile de dioxid de carbon din fabricile noastre.
Planul nostru vizeaza toate brandurile noastre, care sunt peste 300 in toata lumea. Toate tarile au obiective de sustenabilitate. Avem o responsabilitate completa de-a lungul intregului ciclu de viata al produselor noastre. Pana in 2020, ne-am propus sa ajutam un miliard de oameni sa-si imbunatateasca sanatatea si starea de bine, sa reducem cu 50% amprenta de mediu a produselor noastre si sa procuram materii prime 100% din surse sustenabile.
In Romania exista proiectul „Si eu traiesc sanatos” prin care le vorbim copiilor din ciclul primar ce inseamna un stil de viata sanatos, precum si proiectul „Igiena acasa si la scoala”. Noi reformulam produsele, avem obiective foarte clare legate de recomandarile internationale. 90% din margarinele Unilever au cu 33% mai putine grasimi saturate. Reducem, gradual, continutul de sare din produsele noastre si reducem numarul de calorii. In plus, in 2011 avem cu 55% mai putine emisii de dioxid carbon decat in 2008. 470 de mii de frigidere prietenoase cu mediul au fost instalate.
Tot ceaiul nostru din Europa este sustenabil. Sustinem 250.000 de mici fermieri cu plantatii de ceai. Investim, anual, un milion de dolari in ferme.
Materia prima a Unilever este din Europa, nu din Romania. Am fi interesati sa lucram cu fermierii din Romania, insa acest lucru este dificil, deoarece avem nevoie de calitate si cantitate constante.
Lavinia Toma, Head of Corporate Communications, Henkel Romania
Cresterea va veni din pietele emergente, consumul global va creste tot datorita pietelor emergente, clasa de mijloc, foarte importanta pentru companii, se va dubla, iar PIB-ul global va creste cu peste 300% pana in 2050. Insa resursele scad, iar, in prezent, consumam cu mult mai mult decat poate planeta sa ne ofere.
Ar trebui sa crestem fara sa consumam resurse. Avem nevoie de inovatii tehnologice si sociale. Noi va trebui sa producem fara sa poluam si fara sa afectam sansele generatiilor viitoare. In conditiile unui consum sustenabil, responsabilitatea este impartita intre mediul de afaceri, mediul politic si consumatori. Asta inseamna cooperare intre companii si stakeholderi, clientii companiilor, autoritatile si societatea civila.
Consumatorul declarativ este interesat de dezvoltarea durabila. Cand vine vorba despre fapte, avem o problema. Exista multe bariere in ceea ce priveste inovatiile din cauza costurilor resurselor. Companiile, impreuna cu media, trebuie sa educe consumatorul si sa-l ghideze pentru a avea un comportament sustenabil.
Henkel are in portofoliu branduri globale, un mix de angajati, 42% dintre vanzari sunt generate pe pietele emergente, 42% dintre vanzari sunt legate de 10 cele mai mari branduri. Adezivii Henkel lipesc orice, oriunde si oricand. De peste 20 de ani avem rapoarte de dezvoltare durabila. Din 1927 exista functia „responsabil cu siguranta”. Primul raport de sustenabilitate a aparut in 1992.
Avem o abordare sustenabila a intregului lant valoric, ne intereseaza ce se intampla si in faza de aprovizionare, de transport, dar si de consum sau de reluarea ciclurilor sub forma de deseuri.
Henkel este implicata activ in campania de constientizare a opiniei publice in domeniul reabilitarii termice. Avem inovatii si in domeniul cosmeticelor, sampon sub forma de pudra, tratamente sub forma de spuma. Henkel este singurul producator care a lansat detergentul compact pe piata romaneasca, Persil Expert. Este un detergent mai prietenos cu mediul, iar ceea ce conteaza este numarul de spalari, si nu cantitatea.
Pentru noi conteaza feedback-ul pozitiv din partea clientilor, pozitiile fruntase in clasamentele relevante la nivel local, regional sau global, precum si dezvoltarea unui business sustenabil si profitabil.
Raluca Fisher, presedintele Asociatiei Green Revolution, ne vorbeste despre CSR si sustenabilitatea in blogosfera
Green Revolution are proiecte in zona de B2B si B2C. Proiectele trebuie sa fie usor de inteles pentru bloggeri, trebuie sa fie subiecte „cool” sau trebuie sa-i identificam bine pe bloggeri. Trebuie sa-i cunoastem pe cei care sunt recunoscuti ca lideri de opinie, trebuie sa stim ce ii preocupa si sa purtam un dialog permanent si lung cu ei. Trebuie sa le acordam transparenta de care au nevoie pentru a avea incredere in noi. I-am invitat la evenimente, la picnic, pe biciclete si i-am implicat in studii si intr-un dialog activ.
ONG-urile nu au buget de media buying. Avem parteneriate media. In ultimii ani, anumiti bloggeri au inceput sa perceapa o taxa pentru ajutorul pe care ni-l ofera si pentru ceea ce scriu pe blogurile personale. Remuneratia trebuie sa fie si una de imagine, nu doar financiara. In plus, fara un sponsor, nu exista un proiect, indiferent cat de competenti suntem noi.
Este mult mai simplu sa facem parteneriate media. Intr-un proiect de-al nostru, Mega Image si Dorna au hotarat sa investeasca intr-un proiect de educatie ecologica. Ne-am hotarat sa facem o poveste pentru ca cei mici sa invete intr-un alt mod. Anul acesta am „lansat” o nava spatiala in Parcul Tineretului.
Publicul tinta primar este format din copii intre 6 si 14 ani, precum si familiile acestora. A trebuit sa adaptam mesajele. Totul este cu acces gratuit. Avem 18 parteneriate media, 6 in online si 12 in offline. Insa nu atrage bloggeri.
Pe partea de online, am avut o campanie Facebook. Interactiunea merge foarte bine. Blogging… nimic. I-am invitat pe blogeri la nava la „lansare”, i-am invitat sa vina cu copiii, insa au refuzat, ba ca „sunt la serviciu”, ba ca „am un copil foarte mic”, ba ca „nu ma intereseaza”. Au fost peste 76 de spoturi, advertoriale. 58% dintre oameni au auzit de proiect de pe Internet.
Alina Stanciu, Managing Director, Ogilvy Public Relations
Cred ca toti suntem responsabili de consumul sustenabil. Cu totii stim ce inseamna sustenabilitatea, insa ramane ca, atunci cand iesim din aceasta sala, sa vorbim cu clientii nostri, cu angajatii companiei.
„Consumul sustenabil de apa” este unul dintre proiectele care ne preocupa. Foarte putina apa de pe planeta poate fi folosita pentru nevoile omului. Trebuie sa stim cum este distribuita apa in lume pentru a sti cum putem s-o procuram. Exista un miliard de oameni care traiesc in zone cu deficit sever de apa. O a doua problema este poluarea apei. Nu am gasit studii clare despre problema apei in Romania. In multe articole din media am citit faptul ca 70% din apa folosita in Romania este irosita.
Amprenta de apa este definita ca fiind acea cantitate de apa necesara pentru un produs. De exemplu, pentru a face o bere buna, degeaba ai o cantitate mare de apa daca acea calitate a apei nu este buna. Apoi cantitatea de apa trebuie redusa in interiorul companiei, consumul trebuie eficientizat. Angajatii trebuie educati in directia economisirii apei. Noi trebuie sa avem grija, in primul rand, de angajatii nostri, apoi de consumatori.
Comisia Europeana a lansat campania „Generation Awake” prin care le explica cetatenilor faptul ca alegerile lor fac diferenta. Exista ghidul Awake pentru apa. Un hamburger are nevoie de 2393 de litri de apa pentru a fi produs si distribuit.
In cadrul aceste campanii, diferit este faptul ca informatiile ajung, in mod real, la toata lumea.
Lacramioara Botezatu, CSR Media, va lansa Instrumentul CSR de prezentare unitara a proiectelor
Suntem patru jurnalisti care, acum un an si o luna, ne-am hotarat sa scriem despre CSR. Ne-am facut si o platforma on-line unde scriem despre aceste lucruri. Pana acum am publicat peste 1000 de articole, vizualizate de peste 850.000 de cititori.
In Romania nu exista informatii despre investitiile CSR. Ne adresam companiilor, dar si publicului larg. Oricine poate afla ce s-a investit in orasul sau. Harta va fi utila si autoritatilor locale, ONG-urilor, pentru strategii CSR in Romania. Proiectele sunt puse pe site-ul proiecte.csrmedia.ro in functie de adresa beneficiarului.
Proiectul a fost realizat pe ceea ce companiile si oficialii au comunicat. Inca nu am intrebat efectiv companiile, dar probabil c-o vom face.
Mircea Tomescu, Managing Director, Graffiti PR, despre CSR si sustenabilitate in blogosfera
Oamenii au un set de roluri pe care le joaca in acelasi timp. Fiecare rol vine cu un set diferit de asteptari. Plecand de la teoria rolului social, ne-am intrebat care sunt asteptarile legate de blog. Am subliniat trei dintre ele si provind din industrii clasice. Lumea se asteapta ca bloggerul sa fie jurnalist. De la un jurnalist, te astepti sa se implice in subiect, sa-l analizeze si sa vina cu valoarea adaugata.
Lumea se asteapta ca el sa fie un publisher, sa cunoasca cererea de pe piata de continut, isi promoveaza si isi vinde produsele pentru profit. Un alt nivel este cel de celebritate, sunt persoane care se bucura de renume si influenteaza agenda mass-media. Bloggerii indeplinesc toate cele trei roluri.
Bloggerii mixeaza in mod natural cele trei roluri. Insa clientii nu pot sa le mixeze.
De ce ne intereseaza bloggerii? Inainte, traseul mesajului era clar: stimul, angajament si actiune. In prezent, lucrurile sunt mai complicate. Mesajul trece prin cautare, verificari, articole pe aceeasi tema, apoi intervine angajamentul si, in sfarsit, actiunea.
Japonezii au facut o cercetare si au aflat ca exista o corelatie directa extrem de puternica intre numarul de postari din social media despre un film si numarul de oameni care achizitioneaza bilete. In plus, japonezii nu au gasit absolut nici o corelatie intre bugetul de advertising si numarul oamenilor care vor sa mearga la film.
Exista „inteligenta colectiva”. Implicarea comunitatilor 2.0 poate imbunatati design-ul unui proiect, poate reduce costurile, poate minimiza riscurile.
Ultima forma de conflict este binele colectiv si binele personal. Exista o tensiune si pentru bloggeri, de exemplu, un proiect profitabil dpdv financiar, dar in afara politicii sale editoriale.
Un exemplu de campanie desfasurata cu bloggeri este campania „DA lapte” cu Dani Otil. Proiectele cu jurnalisti pot fi desfasurate sub forma de povesti autentice, create in urma experientei directe cu proiectul. Proiectele pentru editori sunt proiecte pe termen mediu, presupun dezvoltarea de continut complex.
Alina Stanciu, Managing Director, Ogilvy Public Relations, despre CSR in social media
Noi vrem ca bloggerii nu doar sa afle informatia, ci sa se implice la randul lor, sa schimbe comportamentul pe termen lung. Comisia Europeana si-a propus sa educe populatia in ceea ce priveste biodiversitatea. Romania a fost una dintre primele tari in care a fost lansata, in 2009-2010.
Bugetul era limitat si ni s-a spus sa fim creativi. In primul rand, am lansat campania in blogosfera. Apoi ne-am dus la oameni care aveau ceva de spus in zona de „green” pe care i-am implicat ca ambasadori ai proiectului. Media a auzit puncte de vedere pertinente. La TNB am organizat „piata biodiversitatii”. „Mai mult verde” si alte ONG-uri au venit cu voluntari, si ei au organizat evenimentul din Piata. Ne-am dus in scoli si am incercat sa educam copiii privind biodiversitatea. Bloggerii s-au implicat foarte activ in toate etapele campaniei. Aceste lucruri s-au intamplat in primul an de campanie.
Ulterior, am implicat bloggerii si specialistii pentru a ajunge la consumatori prin intermediul retelelor de socializare. Implicarea consumatorilor a fost foarte mare. Am avut de partea noastra si ONG-urile, si bloggerii, precum si consumatorii influentati de bloggeri si de specialistii din presa.
Eficienta campaniei de CSR poate fi masurata prin schimbarea comportamentului consumatorilor.
Chinezu’ – Cristian China Birta, blogger
Am facut multe lucruri in viata, altfel nu as fi putut sa fiu un blogger bun. Bloggerii au in comun cu CSR-ul „sufletul”. CSR-ul inseamna suflet. Companiile comunica, de cele mai multe ori, lucruri legate de CSR ca si cum ar fi o carte tehnica. Oamenii au auzit de CSR, dar nu stiu ce inseamna.
Asa cum comunicati intr-un anumit fel cu presa, trebuie sa comunicati intr-un anumit fel si cu noi, bloggerii.
In Romania exista 63.500 de bloguri, 200.000 de postari pe luna. Pentru campania EcoRom despre colectarea selectiva, am lansat Comandamentul National pentru Colectare Selectiva 2.0. Am lansat Comandamentele Judetene. In prezent, vorbim pe tema asta cu 100 de bloggeri din toata tara. Nici un blogger nu a fost platit sa scrie.
Nu intelegem de ce barbatii bloggeri sunt mai influenti decat femeile bloggeri, mai ales ca exista foarte multe bloggerite care scriu dumnezeieste. Probabil ca unii dintre noi am inteles mai bine ce inseamna sa vinzi un produs, ce inseamna comunicare si marketing. Multe bloggerite scriu extraordinar de bine, insa nu stiu sa-si vanda blogul. Exista bloggerite care vin foarte puternic din urma.
Cristian Onetiu, co-fondator Life Care, despre prosperitatea sustenabila romaneasca si visul american
O societate coerenta este societatea care a avut curajul sa stea in fata pustii ca in 1989.
Eu sunt primul antreprenor din familia mea. Compania noastra vinde produse bio. Valoarea nutritiva a produselor pe care le gasim pe rafturi ne omoara prin forme din ce in ce mai agravante de cancer care sunt din ce in ce mai frecvente si apar la varste din ce in ce mai mici.
Fundatia Life Care a aparut pentru a nu mai cheltui bani pe tot felul de sponsorizari. La un moment dat am cheltuit pentru a sponsoriza un guru care trebuia sa mearga in India, pentru ca nu mai stiam pe cine ajutam si pe cine nu. Astazi, bugetul pentru sponsorizare are o directie clara.
Life Care este una dintre companiile de top din Europa in domeniul vanzarilor directe ale produselor BIO. Noi nu transferam doar produse clientilor nostri, ci si cunostinte despre un trai mai sanatos, despre cum poti sa-ti depasesti limitele, despre un stil sanatos de viata. Tot ceea ce promovam are un sens preventiv, trebuie sa ai grija de viata inainte sa te imbolnavesti.
Secretele nespuse ale povestii noastre de succes sunt viziunea, cei trei P si H.S.S.I.. Inainte de a vorbi despre responsabilitatea sociala, fiecare dintre noi avem o responsabilitate personala. Inainte de a te gandi la ce faci pentru altii, trebuie sa faci un gest de eroism si sa te gandesti la tine.
Viziunea noastra este aceea de a organiza o organizatie antreprenoriala ai carei membri sa contribuie sa contribuie impreuna si prin exemplul personal la o lume mai buna, oferind mai departe fiecarui om interesat o oportunitate de a-si imbunatati viata si de a-si implini visele.
Noi nu stricam nimic pentru a incerca dupa aceea sa reparam ceva. Business-ul nostru este CSR. Cei trei P sunt People, Profit si Planet. Noi masuram permanent nivelul de satisfactie, apartenenta si actiune la comunitatea noastra.
Florina Onetiu, VP Communication, Life Care, despre responsabilitatea crearii primei comunitati BIO din Romania
Acum opt ani de zile, daca ati fi cautat pe Google ce inseamna BIO, n-ati fi gasit nimic care sa aiba legatura cu viata sanatoasa. Acum veti gasi zeci de pagini. Noi am fost primii care am scris pe Google ce inseamna BIO, ce inseamna produs BIO si ce inseamna viata BIO. BIO nu mai este un concept, ci o traire, un mod de viata si o manifestare.
Am trecut de la conceptualizare, la traire si apoi la manifestare. Criteriile dupa care am construit prima comunitate BIO romaneasca au fost reverenta, respectul si responsabilitatea. Ne-am axat pe cunoasterea de sine, ideea de a-i inspira pe altii si puterea de a darui celorlalti.
Responsabilitatea reprezinta responsabilitatea personala, responsabilitatea viziunii create si responsabilitatea fata de urmasi. Nu Life Care a inventat viata BIO, insa noi am fost norocosii care au adus-o in Romania.
Reverenta inseamna un sentiment de veneratie pentru oameni si mediul inconjurator, manifestata prin grija fata de natura, culegerea roadelor naturii pentru folosul omenirii si daruirea de oportunitati si suport pentru un trai aproape de natura si de viata. Noi am fost primii care am certificat produsele cosmetice BIO in Romania conform reglementarilor europene.
Lavinia Toma, Head of Corporate Communications, Henkel Romania, despre angajarea clientilor in initiativele de CSR
Ceresit este un brand foarte valoros in Europa de Est. In primavara am avut ideea de a demara o campanie. o parte din banii proveniti din vanzari s-au cheltuit pentru refacerea cladirilor afectate de zapada. O alta campanie este Ceresiada. Exista si campania „Loctite reda viata obiectelor tale”.
Cooperam cu chimisti pentru transformarea deseurilor in surfactanti. O alta tehnologie tine de solutiile pentru suprafete fara solventi. Henkel si-a propus prin campania „Masina sustenabila” sa faca masinile mai usoare, mai stabile si mai eficiente. Masinile moderne au astazi la bord peste 15 kg de tehnologii si aplicatii Henkel. Adidas este unul ditnre cei mai importanti clienti pe segmentul adezivi industriali si tehnologii.
Mircea Tomescu, Managing Director, Graffiti PR
Toti consultantii sunt de acord ca CSR-ul devine diferentiator in brand. Asta inseamna bani pentru companie. Consumatorii prefera companiile responsabile. Povestea incepe in State. Exista o multime de indicatori de imagine care se schimba in functie de CSR.
Modul in care te raportezi emotional la un brand este foarte important. Exista industrii care traiesc doar din comunitatile de brand.
Exista o cercetare facuta in 2002 care spune ca, daca bagi bani in brand advertising, obtii brand sales. Reputatia brandului vine din cativa indicatori. Reputeatia de brand iti da posibilitatea de a pune un pret premium si de a obtine „market share”.
Exista generatia „Generosity”. Este un trend foarte interesant. Oamenii devin generosi, deoarece acesta este un nou indicator de status. Exista inca un tip de generozitate, acela in care le oferi altora recunoastere pentru ceea ce au facut.
Un alt trend este „transperiences”, un fel de trans media experience. Consumatorii vor sa se angajeze in experiente in cat mai multe moduri. Vorbim despre mai multe platforme, mai multe programe, Trebuie sa pui efectul „uau”, know how, dezvoltare. In afara au construit un cinematograf care nu pornea daca nu pedalai la bicicleta, sunetul il auzeai pe telefon. Impactul social a fost enorm.
Leszek Jakubovski, consultant international, Investors in People Romania
In 1991, mi-am vandut afacerile si am inceput carierea de consultant international. Inceputul anilor ’90 a fost o perioada revolutionara in care era envoie de schimbari radicale. Mentalitatile oamenilor s-au schimbat dramatic catre Vest. Revolutia s-a transformat in evolutie. Gandirea si atitudinile oamenilor s-au transformat dupa multa vreme de stagnare.
Responsabilitatea sociala corporatista a inceput in Marea Britanie in 1964. Multe tari spun ca a inceput acum 10-15 ani. Nu este adevarat! Eu faceam asta la 16 ani. In 1977, inainte sa vindem afacerea pe care am inceput-o, am ajuns la 150 de angajati si aveam o cifra de afaceri de 7 milioane de lire. Managementul general si angajatii s-au dedicat comunitatii si ne-am construit o imagine de implicare sociala. Am facut asta pe gratis.
Am fost presedinte al Camerei Cambridge de Juniori, apoi presedinte regional al Camerei Britanice de Juniori, apoi al Camerei de Comert si Industrie in districtul Cambridge. Am fost onorat, apoi, si am devenit membru de comitet al Fundatiei Richmond in Cambridge alaturi de multi lorzi.
Numai prin eforturi individuale se poate construi o societate in care fiecare doreste sa traiasca. Noi faceam asta cu mult inainte de 1989 si inca avem nevoie sa facem asta, insa trebuie sa actionam. Raspunderea sociala corporatista este vorba si despre un exemplu moral si etic, despre un angajament pe viata fata de oameni, despre relatia cu angajatii si este, in mare parte, voluntara.
Diferentele dintre tarile bogate si cele sarace nu tin de varsta. India, Egiptul sunt tari sarace. Canada, Australia, Noua Zeelanda sunt tari tinere si bogate. Bogatia nu tine de resurse. Japonia importa lucruri, le transforma, apoi le exporta.
Cand am ajuns in Romania in 2002, am observat ceva extraordinar legat de intelectualitatea din Romania. Atunci, care este diferenta? Atitudinea oamenilor. Daca am avea atitudini adecvate, am avea profituri fenomenale. In Romania, nu exploatam potentialul oamenilor.
Exista o mare legatura intre investitia in oameni si CSR. O multime de schimbari au avut loc in Romania, insa acestea sunt superficiale.
Isi permite Romania sa nu investeasca in oameni? Parerea mea este ca nu.
Alina Pavel, CSR Coordinator, Orange Romania, despre tehnologii de comunicare si informare
La Orange, vrem sa oferim un plus de valoare societatii. Vrem sa promovam un comportament responsabil, in primul rand in cadrul companiei. Ne-am dat seama, la un moment dat, ca programele noastre de CSR sunt bune, insa nu raspund nevoilor concrete pe care le are societatea in acel moment. Anul trecut am inceput dialogul social.
Directiile sunt implicarea in comunitate, integrarea digitala, protejarea mediului, protectia copilului si filantropia corporatista prin Fundatia Orange.
Cand spunem protectia copilului, ne referim la protectia copilului in legatura cu telefonia mobila si accesul la internet. La Orange, actiunile filantropice sunt total separate de CSR. Noi vrem sa devenim un antrenor digital si vrem sa folosim tehnologia pentru a rapsunde unor nevoi sociale.
Orange Explorer este o aplicatie pe mobil. Descarci aplicatia, scanezi markerul si ai parte de o expozitie virtuala graffiti in statiile de metrou sau de animatii 3D la muzeul Antipa.
Mihai Alexandru Badescu, Marketing & Strategy Manager Romania & Moldova, Erricson Romania, despre tehnologii de comunicare si informare
Exista un trend clar de mutare a populatiei la orase. Trendurile care influenteaza orasele sunt urbanizarea, conectarea tuturor lucrurilor, iar afacerile pot sa fie una langa alta. Nu in ultimul rand, vorbim despre sustenabilitate, altfel riscam sa ajungem la un colaps. In fiecare ora exista 7500 de oameni care se muta la orase in fiecare ora. 70% dintre oameni se vor muta la orase pana in 2050, iar suprafata oraselor va fi de doar 2% din suprafata totala a planetei.
Orasele presupun cu 15% mai putina infrastructura pentru acelasi numar al populatiei, insa ne confruntam cu problemele criminalitatii sau ale bolilor. Daca exista un lucru care va obtine un real beneficiu in urma unei conectari, cu siguranta acea conectare va fi disponibila acelui lucru.
Poate ca ar trebui sa inceapa procesul de insufletire a tehnologiei. Vom avea 50 de miliarde de dispozitive conectate la retea. Acum vorbim despre un trend in care obiectele vor fi conectate.
Toata lumea vorbea, in urma cu cativa ani, despre tehnologiile „green”. Acum ne intrebam cum putem sa transformam consumul mic intr-un consum inteligent. Este vorba despre folosirea tehnologiei pentru a construi un viitor sustenabil. Vorbim despre smart energy, smart building.
Orasul ne raspunde, ne spune ce putem face pentru ca dezvoltarea sa fie sustenabila. Erricson a creat un mecanism pentru dezvoltarea tehnologica a unui oras. Dezvoltarea tehnologica este direct proportionala cu calitatea vietii intr-un oras.
Stockholm Royal Seaport este o platforma industriala care va fi schimbata, pana in 2030, cu un cartier sustenabil. Locurile de munca vor fi create de la inceput, locuintele vor fi ecologice, zona se afla foarte aproape de centru. Proiectul este foarte complex, foarte multe companii sunt implicate.
In New York s-a implementat un sistem cu apometre digitale care transmit, in timp real, informatiile de consum. Daca s-a spart o teava, decizia de reparatie poate fi luata imediat. In Bucuresti, reparatia unei tevi dureaza intre trei si cinci zile.
Proiectul Smart Santander a fost facut cu fonduri europene. Este vorba despre prima implementare reala, la scara larga, a conceptului „smart city”. Vor exista 20.000 de senzori care vor transmite populatiei o multime de informatii: parcare inteligenta, monitorizearea mediului si multe altele.