Joi se împlinesc 38 de ani de la inaugurarea drumului naţional Transfăgărăşan, considerat de către editorii publicaţiei Cars Route ca fiind cel mai frumos şi spectaculos drum din lume.
Deşi se crede că ideea construirii unui drum peste munţii Făgăraşilor i-a aparţinut lui Nicolae Ceauşescu, au existat schiţe şi planuri pentru construirea unei astfel de şosele încă înainte de 1960.
Iniţial, proiectul a fost abandonat din lipsă de fonduri, însă ideea a fost reluată după finalizarea lucrărilor la hidrocentrala de la Vidraru, conform site-ului transfagarasan.info.
Citeşte şi FOTO: Lux incredibil! Vezi cum arată avioanele din flota aeriană a lui VLADIMIR PUTIN!
Lucrările au demarat în decembrie 1969. În partea de sud au lucrat geniştii din cadrul Regimentului 1 Râmnicu Vâlcea, iar în partea de nord au lucrat cei din cadrul Regimentului 52 Alba Iulia. Militarilor li s-au alăturat lucrătorii civili atraşi de salariul de aproximativ 6.000 de lei pe lună, o sumă considerabilă în acea perioadă.
Deşi Ceauşescu a hotărât, iniţial, construirea unui drum cu o singură bandă, în 1971 a schimbat planurile, iar şoseaua a devenit un drum naţional cu două benzi, deoarece zona munţilor Făgăraşi urma să devină un loc plin de staţiuni de iarnă cu peste 100 de kilometri de pârtii de schi şi de bob, cu patinoare şi cu hoteluri, conform transfagarasan.info.
Citeşte şi FOTO: Cum arată, în INTERIOR, cel mai modern SUBMARIN NUCLEAR american
Proiectul staţiunilor montane a fost abandonat din lipsă de fonduri. Deşi lucrările la Transfăgărăşan trebuiau finalizate în 1973, condiţiile meteo nefavorabile au amânat inaugurarea până la 20 septembrie 1974.
A urmat asfaltarea drumului, iar şoseaua a căpătat aspectul actual abia în anul 1980. Iniţial, numele şoselei trebuia să fie „Nicolae Ceauşescu”, însă acesta a refuzat, iar cel mai spectaculos drum din România a primit numele de „Transfăgărăşan”.
În timpul construirii drumului şi-au pierdut viaţa 40 de muncitori, iar în memoria lor au fost construite două monumente: Poarta Geniştilor şi Poarta Întâlnirii. De-a lungul drumului au fost turnaţi 290.000 de metri cubi de beton pentru zidurile de sprijin, iar şoseaua trece peste 830 de podeţe şi 27 de viaducte. La construcţia drumului au fost dislocate aproximativ trei milioane de tone de rocă şi au fost folosite 6520 de tone de explozobil.
Conform capitalul.ro, pe Transfăgărăşan se află şi cel mai lung tunel din ţară, Tunelul Bâlea, care are o lungime de 887 de metri.
În apropierea tunelului de lângă Lacul Bâlea, Transfăgărăşanul ajunge la altitudinea de 2042 metri şi este situat pe locul doi în România ca altitudine, după şoseaua Transalpina, care ajunge la o altitudine de 2145 de metri.
Galeria de mai sus conţine o serie de imagini fascinante cu drumul Transfăgărăşan, considerat ca fiind cea mai spectaculoasă şosea din lume. Fotografiile sunt pe măsura!