În acest weekend s-a încheiat la Mangalia încă o ediţie a Galei Tânărului Actor. Din păcate, evenimentul a fost îndoliat de moartea „părintelui” său, regizorul Cornel Todea.
Gala HOP, căci aşa se numeşte ea de 15 ani încoace, acest concurs constituind primul „hop” din viaţa unui actor debutant, a fost deschisă nu de maestrul său de ceremonii din fiecare an, Cornel Todea, ci de preşedintele UNITER, actorul Ion Caramitru, care a anunţat că această „înlocuire” s-a făcut în ultimul moment, pentru că regizorul Cornel Todea „e suferind”. Nu au trecut însă nici 24 de ore de la deschiderea evenimentului, când participanţii au aflat din presă ştirea morţii celui care a pus bazele Galei HOP. Actorul Marius Rizea, membru al juriului, care preluase rolul de amfitrion de la Ion Caramitru, a anunţat în mod oficial trista veste chiar înaintea începerii celei de-a doua seri de concurs.
Pe site-ul UNITER a apărut o emoţionantă „epistolă” care suna cam aşa: „Dragă domnule Todea, prietenii, colegii, concurenţii, noi toţi cei prezenţi la Gala Tânărului Actor HOP îţi mulţumim pentru ceea ce ne-ai oferit de-a lungul timpului, pentru generozitatea-ţi de care ne-am bucurat, pentru dragostea cu care ne-ai înconjurat în fiecare moment al vieţii tale. Suntem aici, la Mangalia, în cea de-a doua zi a celei de-a XV-a ediţii ale Galei HOP şi ne simţim mai singuri, dar ştim că eşti şi vei fi mereu cu noi, când îţi vom duce mai departe visul început din dragoste pentru teatru”.
Show must go on
Şi pentru că şi artistul dispărut şi-ar fi dorit ca spectacolul să continue, Gala HOP a continuat apoi, conform programului.
Dacă în anii trecuţi juriul s-a plâns că nu prea a avut de unde alege, interesul pentru această competiţie în rândul absolvenţilor şcolilor de teatru fiind destul de scăzut, anul acesta însă numărul celor înscrişi în concurs a fost foarte mare. Cantitatea nu asigură însă şi certitudinea calităţii competitorilor, iar adevărul este că, deşi mulţi, tinerii actori nu au fost şi foarte buni, cu câteva excepţii, desigur, care s-au regăsit şi pe lista premianţilor.
Diplome şi „coroniţe”
Pentru a doua oară consecutiv premiul pentru cel mai bun actor i-a revenit unui tânăr şcolit la Târgu Mureş. Andrei Chiran preia astfel ştafeta de la laureatul de anul trecut, Andrei Gherghe, dovedind că şcoala de teatru din Ardeal scoate pe piaţă, cu consecvenţă, actori performanţi. Andrei Chiran nu este la primul premiu „profesionist”, el fiind laureat în studenţie la Festivalul de Teatru Atelier pentru rolul jucat în spectacolul „Animale de hârtie”, montat de regizorul Gavril Cadariu la Teatrul Ariel din Târgu Mureş. Mai mult chiar, Andrei Chiran joacă deja pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti în montarea lui Theodor Cristian Popescu, „Elevul din ultima bancă”.
De altfel, impresia generală pe care au lăsat-o actorii ardeleni, de la Târgu Mureş şi din Cluj, a fost cu mult mai bună decât cea a tinerilor şcoliţi în Capitală. De la Cluj au venit câştigătorii secţiunii grup a competiţiei, absolvenţii de anul acesta ai secţiei maghiare a Facultăţii de Teatru din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai, studenţii unuia dintre cei mai buni actori ai Teatrului Maghiar din Cluj, Jozsef Biro. În buna şcoală a musicalului unguresc, în spectacolul „10″ tinerii au dat o raită muzical-teatrală prin mai toate formele de a face un spectacol. Energie, umor de calitate, talent debordant, multă muzică, dans, acrobaţie, toate acestea au fost ingredientele unui spectacol la care s-a aplaudat în picioare şi unde actorii au fost rechemaţi la rampă de mai multe ori. Show-ul „10″ a luat nu doar premiul „oficial” al juriului, ci şi pe cel „neoficial”, dar nu mai puţin important, al publicului.
Premiul pentru cea mai bună actriţă i-a revenit Loredanei Cosoveanu din Iaşi (tot din Iaşi venea şi câştigătoarea de acum două ediţii, Laura Bilic, iată încă un semnal pozitiv). Loredana Cosoveanu, deşi proaspăt absolventă, a apărut deja în câteva montări ale Naţionalului ieşean, ea jucând într-o adaptare după „Ivanov” a lui Cehov, „Despre oameni şi alte păcate”, regia Vasilica Blohat, dar şi în două montări ale lui Radu Afrim, „Dawn Way. Oameni slabi de înger (ghid de folosire)” şi „Visul unei nopţi de vară”, în care interpretează unul dintre rolurile principale,
Hermia.
După moartea regretatului Ştefan Iordache, marele premiu al Galei HOP poartă numele acestui uriaş actor. Anul acesta, premiul i-a revenit tinerei actriţe Sabrina Iaşchevici, absolventă a UNATC Bucureşti, pentru rolul Winnie din „Ce zile frumoase!” de Samuel Beckett. Din fericire pentru spectatorii bucureşteni, acest spectacol poate fi văzut şi de către marele public la UNTeatru.
Nu doar Ştefan Iordache este omagiat printr-un premiu acordat în cadrul Galei HOP, ci şi alţi actori de legendă ai scenei româneşti. Astfel, Premiul „Sică Alexandrescu”, premiul special al juriului, s-a acordat ex-aequo actriţei Simona Arsu, care a absolvit anul acesta Facultatea de Teatru din cadrul UBB Cluj, pentru rolul Groparul din spectacolul „Noaptea Bufonilor”, după texte de William Shakespeare, şi actorului Alexandru Nagy, absolvent al UNATC Bucureşti, pentru rolul Domnul cu baston din „Buzunarul cu pâine” de Matei Vişniec, iar Premiul „Timică”, oferit de Asociaţia Master Class, s-a acordat actriţei Fulvia Folosea, absolventă a Facultăţii de Teatru din cadrul UBB Cluj, pentru „Concert de binefacere”, după Eric Bogosian.
Publicul a optat, prin voturile sale, la secţiunea individual, pentru tinerii actori Claudia Chiraş şi Alin Stanciu.
Ia tirada de unde nu-i!
Un moment simpatic a fost cel în care actriţa Dorina Lazăr s-a ridicat să acorde premiul pentru „cea mai bună interpretare a unei tirade de teatru clasic”. Acest premiu are o poveste întreagă. În urmă cu câţiva ani, fiind prezentă la Gala HOP, actriţa a observat cu stupoare că mai toate textele contemporane pe care au ales să le interpreteze tinerii actori debordau de vulgaritate. Atunci, ea s-a ridicat din fotoliul de spectator în seara decernării premiilor şi a declarat că va dona din banii ei suma de 1.000 de lei pentru un premiu destinat tinerilor actori care se întorc spre teatrul clasic. De remarcat că de atunci şi până azi cei 1.000 de lei nu şi-au găsit la nici o ediţie actorul şi tirada. „Nici anul acesta nu am avut cui să dau acest premiu, dar pentru că nu vreau să mă întorc cu banii la Bucureşti, îi invit pe actorii maghiari din Cluj, care m-au umplut de încântare, să spargem banii de premiu la cârciumă”, a declarat, spre hazul sălii, directoarea Teatrului Odeon.