18.2 C
București
luni, 28 octombrie 2024
AcasăSpecialÎncă o autostradă de hârtie pentru Târgu-Mureş

Încă o autostradă de hârtie pentru Târgu-Mureş

Cu toate că încă nu a terminat Autostrada Transilvania, Guvernul anunţă proiectul unei autostrăzi între Târgu-Mureş şi Iaşi.

 

Mureşenii mai au parte de o autostradă care nu există decât pe hârtie. Preşedintele Companiei Naţionale a Autostrăzilor şi Drumurilor Naţionale din România (CNADNR), clujeanul Mircea Pop, a anunţat dezgroparea proiectului Autostrăzii Carpatine, care va uni Târgu-Mureşul cu Iaşiul. Însă nimeni nu ştie de unde vor veni banii necesari pentru finanţarea proiectului. Şi asta cu atât mai mult cu cât lucrările la Autostrada Transilvania, care ar urma să unească Târgu-Mureşul cu Clujul şi cu Budapesta, dar şi cu Braşovul şi cu Bucureştiul, au fost blocate. „Ar fi bine să fie reluate lucrările la Autostrada Transilvania. Târgu-mureşenii fac mai multe afaceri cu partenerii din Occident decât cu cei din Moldova. Şi autostrada spre Iaşi ar fi utilă, însă mai întâi trebuie terminată Autostrada Transilvania. Altfel, riscăm să cădem în ridicol”, spune omul de afaceri Ioan Nistor, care activează în domeniul transporturilor.

Costuri uriaşe

Costurile anunţate pentru noua autostradă sunt uriaşe şi fac să pălească, prin comparaţie, costurile Autostrăzii Transilvania, care a ajuns să fie considerată drept cea mai scumpă din Europa. Astfel, pentru cei 289 de kilometri ai viitoarei autostrăzi între Târgu-Mureş şi Iaşi, autorităţile ar urma să plătească suma de 8,9 miliarde de euro. Acest lucru înseamnă un cost de peste 30 de milioane de euro pe kilometru. În comparaţie, un kilometru din Autostrada Transilvania a costat 23 de milioane de euro, preţ considerat uriaş prin raportare la piaţa construcţiilor de autostrăzi din Europa. Mai mult, standardele de cost aprobate de Guvern se referă la 6,1 milioane de euro pe kilometru, plus costul aşa-numitor „lucrări de artă”, adică poduri, podeţe, viaducte ori tunele. Mircea Pop a explicat preţul uriaş al noii autostrăzi tocmai prin faptul că ea va include asemenea lucrări. Este vorba de 43 de tuneluri, cu o lungime totală de circa 20 de kilometri şi de 322 de poduri, podeţe şi viaducte. Termenul de finalizare pentru noua autostradă ar fi de patru ani, de la începerea lucrărilor. Cel mai devreme, autostrada ar putea fi gata în 2018 sau 2019.

Coincidenţe curioase

Proiectul noii autostrăzi peste Carpaţii Orientali este lansat tot de aceeaşi guvernanţi care au pornit lucrările la Autostrada Transilvania, care a generat numeroase complicaţii. Autostrada Transilvania a fost dată fără licitaţie de fostul Guvern PSD, condus de Adrian Năstase, companiei americane Bechtel. Iniţial, autostrada dintre Borş şi Braşov, lungă de 412 kilometri, urma să coste 2,8 miliarde de euro. Ea urma să fie terminată până în 2012. Însă, în prezent, contractul cu Bechtel a fost reziliat. Compania americană a finalizat doar 52 de kilometri de autostradă şi a încasat peste un miliard de euro. Nici în 2004 şi nici acum nu sunt finalizate lucrările la autostrada de pe Coridorul IV, care ar beneficia de finanţare europeană, dacă suspiciunile legate de presupuse fraude legate de proiect se vor dovedi neîntemeiate. Nici pentru Autostrada Transilvania şi nici pentru Autostrada Carpatica nu sunt clare sursele de finanţare. Mai mult, actualul şef al CNADNR, Mircea Pop, a devenit celebru prin faptul că a proiectat centura de ocolire a Clujului, de pe ruta Vâlcele – Apahida. Centura nici acum nu este gata, iar preţul său a crescut de peste 10 ori. Mai mult, costul unui kilometru de centură, care este o şosea obişnuită, în zonă de deal, a ajuns la 10 milioane de euro, mai mult decât standardul de cost aprobat pentru un kilometru de autostradă în zona de munte.

Cele mai citite

Prestație dezamăgitoare pentru Florinel Coman la Al-Gharafa! Românul a ieșit accidentat

Florinel Coman, fost jucător al FCSB, a avut un meci dificil în Qatar Stars League, încheind partida cu o accidentare și o notă sub...

Bursa de Valori București și Depozitarul Central avertizează asupra unor escrocherii telefonice

Bursa de Valori București (BVB) și Depozitarul Central (DC) au emis un avertisment privind o serie de escrocherii în care persoane necunoscute pretind că...

Ce mai rapidă eliminare din istorie! Un brazilian a primit roșu după doar trei secunde – VIDEO

Rafael Silva, atacantul echipei Cruzeiro Belo Horizonte, a fost eliminat după doar trei secunde de joc în partida cu Athletico Paranaense, stabilind un nou...
Ultima oră
Pe aceeași temă