De la 84,61% la 45,72%. Iată diferenţa de promovabilitate la bacalaureat între anul 2004 şi anul 2011. Iar în 2012 pare a se repeta dezastrul de anul trecut, promovabilitatea fiind şi acum sub 50% în cele mai multe dintre judeţe. Bacul din 2012 e chiar mai slab, la nivel naţional: aproximativ 43% promovabilitate.
Ziua lacrimilor, ieri, în toată ţara. Zeci de mii de elevi s-au dus la licee, în ziua publicării rezultatelor examenului de bacalaureat. Şocul a fost mare pentru cei mai mulţi dintre ei, constatând că au fost respinşi. Practic, listele candidaţilor erau pline cu anunţurile seci – „respins”. Bacalaureatul se dovedeşte astfel şi în 2012 o piatră de moară pentru majoritatea candidaţilor. Examenul pare a fi deja o sperietoare, după experienţa de anul trecut, de când s-a început folosirea pe scară largă a camerelor de supraveghere în centrele de testare. În acest an s-au prezentat la examen 170.000 de absolvenţi de liceu, dar în schimb, conform datelor oficiale, 180.000 de elevi au preferat să nu dea ochii cu sălile de examen.
Pentru cei care însă şi-au testat cunoştinţele a fost un duş rece, pentru că în majoritatea judeţelor procentele de promovabilitate sunt jalnice. Cel mai grav e în Ilfov, unde numai 14% din candidaţi au fost admişi. La fel de rea este şi situaţia unor judeţe în care procentul de promovabilitate s-a prăbuşit pur şi simplu în acest an, faţă de anul trecut. Iată cazul Harghitei – 64,3% promovalilitate în 2011, şi numai 30,25% în acest an. În rest, în marea majoritate a ţării, promovabilitate de aproximativ 40-50%. Iată numai câteva exemple: Arad – 39,07%, Bacău – 45,43%, Buzău – 50,79%, Călăraşi – 37,15%, Gorj – 46,25%, Ialomiţa – 42,23%, Mehedinţi – 30,88%, Prahova – 45,49%. Bucureştiul a înregistrat în acest an o marjă de reuşită de numai 38,97%, cu trei procente mai puţin faţă de 2011.
Elevii de-a XI-a vor bac diferenţiat în funcţie de profilul liceului absolvit
Marea problemă pe care au reclamat-o elevii în acest an, dar şi anul trecut, a fost că toţi, indiferent de profilul liceului absolvit, au avut de rezolvat acelaşi gen de subiecte. Iată însă că în acest an elevii de clasa a XI-a au fost chestionaţi cu privire la modul în care vor ei să arate bacul de anul viitor, când vor intra în focurile examenului. Aşa cum a declarat fostul ministru al Educaţiei, Liviu Pop, liceenii îşi doresc practic un bacalaureat diferenţiat. Cei de la profilul mate-info vor să se axeze pe specificul lor, în schimb cei de la vocaţional sau tehnologic vor să aleagă între teme pe care ei
le-au studiat cu precădere în anii de liceu.
Andronescu cere sesiune extraordinară a Parlamentului
Se pare că elevii vor avea abia din 2013 exact genul de examen pe care îl doresc, diferenţiat în funcţie de profilul absolvit. Dar asta numai dacă Parlamentul va supune aprobării proiectul Legii educaţiei naţionale, care îşi aşteaptă de mai mult timp rândul la Senat, pentru a fi adoptat. Potrivit lui Liviu Pop, există la Parlament şi proiectul de Ordonanţă care permite bacul diferenţiat. Totul e ca parlamentarii să-şi dezbată în plen şi să adopte aceste acte normative. Legat de acest aspect, actualul ministru al Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a făcut apel pentru organizarea unei sesiuni extraordinare a Parlamentului, astfel încât încă din această vară să fie statuat modul de organizare a bacului din 2013.
Estimări sumbre: 43% promovabilitate pe ţară
Primele estimări arată că procentul de promovabilitate la Bacalaureat, în acest an, este de aproximativ 43%. Dacă această cifră se va adeveri, mai ales după expirarea termenului pentru contestaţii, atunci vom avea un rezultat mai slab cu peste un procent, faţă de anul trecut. Contestaţiile pot fi depuse începând din data de 9 iulie, ele vor fi rezolvate între 10 şi 12 iulie, şi rezultatele vor fi comunicate pe 13 iulie. Situaţia de acum nu înseamnă altceva, după cum a spus ministrul Educaţiei, decât că în vara aceasta se vor desfăşura cursuri de pregătire pentru elevii care n-au reuşit la bac, în prima sesiune, cât şi pentru cei care nu s-au prezentat la examen. A doua sesiune a acestui test naţional e programată în august. Ecaterina Andronescu a spus că va cere liceelor ca în următoarea perioadă să organizeze astfel de cursuri de pregătire. „Le recomand elevilor care nu au promovat examenul de bacalureat să nu se descurajeze, întrucât urmează etapa din august, iar până atunci voi cere şcolilor să organizeze cursuri”, a declarat ministrul Educaţiei. Atenţie însă, cei care îşi imaginează că sesiunea din august a bacului va fi mai puţin dificilă, se înşală. „Nu ar fi corect faţă de cei care au promovat acum”, a spus categoric ministrul Andronescu faţă de posibilitatea ca sesiunea din august să se dovedească mai permisivă.
Necesitatea examenului de admitere în liceu
Un profesor cu vastă experienţă apreciază că nu toţi tinerii ar trebui să ajungă în liceu, pentru că pur şi simplu nu toţi au dragoste de carte. Ştefan Vlaston a predat mai bine de 30 de ani într-un liceu tehnologic, acum este preşedintele unei asociaţii cu caracter educativ, EDU-CER, şi susţine că, la nivelul întregii ţări, o treime din elevi sunt excepţionali, altă treime învaţă împinşi de la spate de părinţi şi profesori, iar ultima treime sunt tineri care n-au nici în clin, nici în mânecă cu ideea de învăţătură.
Profesorul Vlaston face astfel o legătură între bacalaureat şi mult necesarul examen de admitere la liceu pentru absolvenţii clasei a VIII-a. Un astfel de examen i-ar trimite practic pe elevi acolo unde le e locul, pe unii la o şcoală de meserii, iar pe alţi spre carte, la licee cu diverse profiluri. Pe de altă parte, Ştefan Vlaston arată că şi bacalaureatul în sine s-a schimbat. Nu mai este examenul uşor din alţi ani, prin care putea trece oricine, mai ales de când şi supravegherea candidaţilor e mai strictă, prin camerele de luat vederi, şi astfel fraudele mai greu de realizat. Bacul mai greu i-a şi făcut pe jumătate din absolvenţii de liceu din acest an, adică 180.000, să nu vină la examen.
Urmează analize şi discuţii în tot sistemul educativ
Rezultatele slabe la bacalaureatul din acest an vor duce însă şi la ample analize în sistemul educativ. Ministrul de resort a vorbit de discuţii şi evaluări la nivelul fiecărui liceu în parte, pentru a se vedea de ce elevii nu au fost în stare să obţină note de trecere, mulţi dintre ei fiind respinşi cu medii penibile, de 2 sau 3. Deşi nu există încă o statistică foarte clară la ora asta, se ştie că sunt, ca şi anul trecut, licee unde nici un absolvent de clasa a XII-a nu a luat bacul.
Situaţia aceasta va fi discutată şi la nivelul Ministerului Educaţiei, cu specialişti în domeniu. Ecaterina Andronescu a explicat că promovabilitatea scăzută acum, asemănătoare procentului din 2011, arată că nu s-au tras învăţămintele necesare după eşecul de anul trecut. Actualul ministru al Educaţiei susţine că principalul motiv al notelor mici luate de elevi la bacul din acest an nu e nici pe departe legat de existenţa camerelor de supraveghere, ci de faptul că subiectele de la acest test nu au fost adecvate cu materia învăţată de elevi pe parcursul liceului. Asta înseamnă că analizele care vor urma de-acum încolo vor avea ca scop tocmai eliminarea acestor inadvertenţe.
Când va exista totuşi un bacalaureat care să testeze cu adevărat cunoştinţele absolvenţilor de liceu? Greu de spus, a confirmat ieri chiar ministrul Educaţiei. Mai sunt de modificat legi şi ordonanţe. Mai sunt de făcut analize cu specialişti, pe tema elaborării subiectelor. Să ne aşteptăm la un bac mai bun la anul? „Nu aştept minuni într-un an”, a conchis Ecaterina Andronescu.