După Regiotrans, Softrans şi Transferoviar, şi Astra Vagoane Călători Arad va începe să opereze trenuri de de lung parcurs, chiar din această lună.
Din a doua parte a lunii în curs cei care vor să ajungă de la Bucureşti la Arad vor avea alternativă la societatea de stat CFR Călători.
Cum aceasta nu a mai cumpărat de mult vagoane noi produse la Arad, omul de afaceri Valer Blidar a decis să-şi facă propriul tren, pe care să-l pună pe şinele din România, el fiind operat de compania Astra Trans Carpatic. Trenul, denumit „Transcarpatic”, va fi operat zilnic pe ruta Bucureşti-Arad.
„Deocamdată suntem în probe, iar trenul va intra efectiv în circulaţie în a doua parte a lunii. Iniţial, garnitura va fi compusă din patru vagoane: unul de dormit, două cuşete şi un vagon clasă”, a declarat pentru „România liberă” Valer Blidar, care a precizat că preţul biletelor nu va fi mai mare decât cel practicat de CFR Călători. Omul de afaceri arădean spune că, în plus, călătorii de la cuşetă vor primi gratuit apă şi cafea, iar cei de la vagonul de dormit vor servi şi o gustare, toate incluse în preţul biletului.
Vagoanele produse la Arad sunt noi şi beneficiază de toate facilităţile, inclusiv fiecare cabină de la vagonul de dormit este dotată cu duş propriu. Valer Blidar spune că este pregătit să suplimenteze garnitura, după ce cererea va creşte, cu încă un vagon de dormit şi unul cuşetă.
Compania arădeană vrea să se extindă şi să opereze pe mai multe rute, inclusiv internaţionale, fiind studiată posibilitatea introducerii de trenuri Timişoara-Viena. Pe parcurs intern, Valer Blidar se gândeşte să introducă garnituri pe traseul Timişoara-Baia Mare. „Este prima concurenţă reală pentru CFR Călători”, spune fără modestie patronul companiei arădene, care precizează că îşi bazează afirmaţia pe faptul că vagoanele sale sunt nu cele mai moderne din România, ci şi din Europa.
Alte trei companii private suflă în ceafa operatorului de stat
Astra Vagoane Călători nu este prima companie care concurează CFR Călători, însă este vorba de cea mai mare distanţă pe care trenurile de stat şi private vor circula în paralel, având în vedere că de la Bucureşti la Arad sunt 621 km pe calea ferată.
Prima companie care a făcut concurenţă operatorului feroviar de stat este Regiotrans Braşov, fondată de oamenii de afaceri Costel Comana (care s-ar fi sinucis acum doi ani în toaleta unui avion din Costa Rica) şi Iorgu Ganea. După ce a început cu preluarea unor linii ferate de la compania de infrastructură CFR SA, pe care a introdus propriile trenuri, Regiotrans a intrat, acum mai bine de zece ani, şi pe rute de lung parcurs, la concurenţă cu CFR Călători, aşa cum România liberă a anunţat în premieră la vremea respectivă.
Prima rută „atacată” de Regiotrans a fost Braşov-Bucureşti, pentru ca apoi ea să fie extinsă, pe perioada verii, până la Constanţa. Acum, în afară de multe rute regionale, pe distanţe scurte, garniturile Regiotrans asigură şi legătura între Ploieşti Vest şi Iaşi, tot la „dublaj” cu CFR Călători.
Un alt operator privat care asigură legături feroviare pe distanţe ceva mai mari este Transferoviar Călători (TFC), companie deţinută de omul de afaceri clujean Călin Mitică, vărul mai cunoscutului Gruia Stoica, proprietarul Grupului Feroviar Român (GFR). TFC a devenit cunoscută în principal atunci când a preluat de la CFR Călători ruta de navetişti Bucureşti (Titan Sud)-Olteniţa, dar ea are şi curse zilnice din Bucureşti spre Buzău, Galaţi şi Târgovişte.
În fine, ultimii itraţi pe piaţă sunt oltenii de la Softrans, firma de transport feroviar înfiinţată de producătorul de locomotive Softronic. Compania craioveană, deţinută de oamenii de afaceri Ionel Ghiţă, Ion Gârniţă, Augustin Popescu şi Oana-Adriana Miulescu, operează zilnic, cu trenul Hyperion, un automotor de ultimă generaţie, ruta Craiova-Bucureşti Nord-Braşov. În perioada sezonului estival, trenul are traseul Craiova-Bucureşti Nord-Constanţa.