Conducerea Administraţiei Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi a anunţat ieri, ca pe o victorie, stadiul avansat al modernizării danelor nr. 23 şi 25 din Portul Hercules Brăila, în valoare de 7,5 milioane euro. În opinia lui Mihai Ochialbescu, fostul director general al APDM, retras acum pe o funcţie din eşalonul doi, este un proiect important, în condiţiile în care în porturile de la Dunărea Maritimă, Brăila, Galaţi şi Tulcea, se investeşte foarte puţin.
„E ca şi cum de la Cernavodă Dunărea ar ajunge direct la Constanţa”, a spus Ochialbescu. Proiectul „Modernizarea cheului în Portul Brăila, în danele 23 şi parţial 25″ e finanţat în principal de MDRT din banii europenilor, în cadrul POS Transporturi, Axa Prioritară 2. Prin Fondul European de Dezvoltare Regională s-au alocat 69,25% din finanţare, iar restul de la bugetul Ministerului Transporturilor. Valoarea este de 7,5 milioane de euro.
Contract de 7,5 milioane euro acordat prin negociere
În decembrie 2010, când Mihai Ochialbescu era director general al APDM, a fost demarată selectarea firmelor care să execute lucrările, metoda aleasă fiind „negociere cu publicarea unui anunţ de participare”. Pe 28.02.2011 con-tractul a fost atribuit consor-ţiu-lui Vega 93 Galaţi&Consitrans SRL Bucureşti. Consitrans nu are experienţă în construcţii por-tuare, ocupându-se cu consul-tan-ţă, proiectare şi asistenţă teh-nică la lucrări de drumuri şi auto-străzi. Vega 93 e specializată în construcţii, modernizări de drumuri şi lucrări hidrotehnice. A fost semnat contractul nr. 72/01.03.2011. Valoarea estimată a lucrărilor era de 30.557.000 lei fără TVA, iar contractul a fost semnat la valoarea de 29.785.095 lei.
Numai 3 licitaţii la 22 de contracte
Tocmai contractul de modernizare a celor două dane din Portul SC Hercules a fost motivul pentru care, în octombrie 2011, fostul ministru al Transporturilor Anca Boagiu l-a demis pe Mihai Ochialbescu. Anca Boagiu era nemulţumită de faptul că Ochialbescu acorda contracte de milioane de euro prin „negociere directă” sau metode similare de selectare a firmelor. Din 22 de contracte încheiate de APDM în 2011, numai pentru trei fusese organizată licitaţie. Modernizarea de la Hercules a fost picătura care a umplut paharul.
Statul investeşte în portul lui Bunea Stancu
Altă conotaţie duce spre politică, acţionarul majoritar al Portului SC Hercules SA Brăila fiind preşedintele CJ şi al PSD Brăila, Gheorghe Bunea Stancu. El deţine 62% din acţiunile Bursagrirom SA Brăila, firmă pe care a înfiinţat-o în 1995, ceilalţi acţionari fiind directorul Hecules SA, Sorin Costin (consilier municipal PNL), Ciprian Iustin Stan, Paul Ioan Vasilache şi Cristina Grigorescu.
Obiectul de activitate al Bursagrirom SA e „comerţul cu ridicata al cerealelor, seminţelor, furajelor şi tutunului neprelucrat„. Asta nu l-a împiedicat pe Stancu să preia, la privatizare, controlul mai multor foste societăţi de stat, Concivia SA (construcţii), Istru SA (restaurante) şi Portul Hercules. La Portul Hercules SA Brăila, Bursagrirom deţine 85,5% din acţiuni, „cuponarii” deţin 13,4%, iar statul, prin AVAS, are 0,7%.
Modernizare degeaba
Modernizarea portului lui Bunea Stancu de către APDM nu e o premieră. În 2009-2010, APDM a modernizat, tot din banii Ministerului Transporturilor, şi dana 40 din Portul Hercules. După ce s-au dat câteva milioane de euro pe modernizarea ei, dana 40 nu a mai putut fi folosită, pentru că pe 31.10.2010 marinarii de la Hercules SA au scufundat chiar în dreptul ei, la mal, o barjă încărcată cu piatră.
No comment!
Actualul director al APDM, George Petcu, nu a putut fi contactat ieri, pentru a comenta situaţia. Avea telefonul închis pentru că la APDM era organizată o şedinţă AGA.