Un zbor de demonstraţie al primului avion de pasageri rusesc construit după căderea Uniunii Sovietice, Superjet 100, s-a sfârşit tragic în apropierea Jakartei; accidentul este un coşmar pentru industria de aviaţie civilă din Rusia.
O mare parte din cele 47 de persoane aflate la bordul aeronavei ruseşti erau reprezentanţi ai mai multor companii aeriene din Indonezia – posibili cumpărători, curtaţi intens de compania rusească Suhoi, care a proiectat şi construit Superjet 100. Zborul a decolat în jurul orei 14.30 şi urma să dureze 60 de minute; însă numai 30 de minute mai târziu, aeronava a dispărut de pe radarul aeroportului din capitala Indoneziei. În ultima comunicare cu controlorii de zbor, piloţii le-au cerut acestora permisiunea să coboare la o altitudine de 1.800 de metri. Peste câteva minute, avionul avea să se lovească de muntele Salak – un vulcan inactiv, acoperit adeseori de o ceaţă deasă şi considerat de piloţii indonezieni drept o zonă deosebit de periculoasă, după cum relatează publicaţia germană Der Spiegel.
Cauzele accidentului sunt încă necunoscute, însă indiferent dacă se va constata că a fost vorba de o greşeală de pilotaj (deşi membrii echipajului care conducea aeronava se numărau printre cei mai buni piloţi ai Rusiei) sau de o defecţiune tehnică, companiei Suhoi îi va fi foarte greu să treacă peste această catastrofă; aeronava Superjet 100, care are o capacitate de 98 de locuri şi o autonomie de 4.500 de kilometri, este un proiect de prestigiu al guvernului Rusiei, care doreşte să transforme industria aeronautică într-un simbol pentru modernizarea ţării. Până în 2025 vor fi investite 42,5 miliarde euro în dezvoltarea unor noi modele de avioane, în speranţa că Rusia va deveni, alături de Airbus şi Boeing, al treilea centru al industriei aeronautice mondiale – cu o cotă de piaţă de 10%. Liniile aeriene din Asia de Sud-Est urmau să se numere, conform planului rus, printre principalii cumpărători. După accidentul de miercuri, şansele ca acest lucru să se mai întâmple au scăzut considerabil.