Victor Ponta a reuลit performanลฃa de fi constrâns sฤ retragฤ doi dintre miniลtri numiลฃi chiar de el în cabinetul pe care îl va conduce (Victor Alistar ลi Corina Dumitrescu) chiar înainte de a ajunge în faลฃa Parlamentului pentru învestire. Startul ar trece drept unul nefericit pentru orice nou Executiv. Episodul ia însฤ amploare când asta se întâmplฤ sub privirile atente ale publicului autohton, dar ลi sub lupa special ลlefuitฤ pentru acest moment a cancelariilor occidentale, extrem de interesate cu privirile la intenลฃiile strategice ale noii orânduiri. Pe 10 mai, chiar în Parlamentul European, USL are o ลansฤ bunฤ de a repara ceva din ce a stricat în aceste prime zile ale genezei Guvernului Ponta. Sฤ vedem, aลadar, despre ce este vorba.
Pornind de la numirile ลi retragerile de miniลtri încฤ ne-miniลtri, este de reliefat, în primฤ instanลฃฤ, mesajul contradictoriu transmis de noul premier al României, care întâi construieลte fฤrฤ un discernฤmânt adecvat unei anumite situaลฃii, pentru ca apoi sฤ joace cartea înลฃeleptului de ultim moment, redobândindu-ลi simลฃul orientฤrii abia atunci când îi devine pânฤ ลi lui clar cฤ sania pe care o trage dupฤ el poate scฤpa periculos de sub control.
Raportat la provocฤrile de fond care l-ar aลtepta de acum încolo pe orice prim-ministru – iar Ponta are neลansa de a prelua cârma ลฃฤrii într-un moment politic ลi economic suficient de delicate – impresia este cฤ avem în faลฃฤ un domn premier ale cฤrui vulnerabilitฤลฃi ลi limite au devenit vizible mult prea devreme.
Însฤ cele douฤ mari bâlbe cu care a început guvernul USL (Alistar ลi Dumitrescu) chiar înainte de a trece efectiv la treabฤ nu au legฤturฤ doar cu lipsurile, pe de o parte, ลi datoriile cฤtre terลฃii care i-au impulsionat cariera, pe de altฤ parte, ale lui Victor Ponta.
Este mai degrabฤ vorba de o stare de spirit dominantฤ de la bun început în PSD (indiferent cum s-a acest partid, de la FSN încoace) ลi exacerbatฤ în ritm tot mai alert în PNL-ul controlat de Crin Antonescu ลi Dan Voiculescu.
Ea se traduce într-o beลฃie perpetuฤ ลi o frenezie dipreลฃuitoare a cumulului de funcลฃii, de influenลฃฤ ลi de surse de bani, care au la bazฤ nimic altceva decât incompatibilitatea ลi conflictul de interese. Nu este deloc întâmplฤtor cฤ primele trei scandaluri la care s-a expus incredibil de uลor noul cabinet au fost legate de situaลฃia mai mult decât controversatฤ a trei dintre miniลtri sฤi: Victor Alistar, Corina Dumitrescu ลi Mircea Diaconu.
Nu, nu este întâmplฤtor. Este, ziceam, o stare de spirit. Una pe care USL nu doar cฤ o pฤstreazฤ pentru uz intern, ci o exportฤ oricând ลi în orice cantitate atunci când se iveลte ocazia.
Ultima oarฤ, indiferenลฃa acestei stฤri de spirit faลฃฤ de principii ลi faลฃฤ de imperativele unei etici profesionale ลi politice adecvate s-a manifestat plenar în Parlamentul European, unde ลi socialiลtii români, ลi liberalii autohtoni au fฤcut totul ca sฤ împiedice demersul Monicฤi Macovei de a obลฃine amânarea descฤrcฤrii de gestiune pentru câteva agenลฃii europene la care, în calitate de raportor al PE, a descoperit situaลฃii grave de conflict de interese la vârf, transparenลฃฤ ลi cheltuieli aberante.
Dacฤ pornim de la premisa banalฤ cฤ eurodeputaลฃii se aflฤ la Bruxelles ลi Strasbourg pentru a servi interesele cetฤลฃenilor europeni, inclusiv români, culoarea politicฤ diferitฤ ลi o altฤ doctrinฤ nu sunt argumente juste pentru a descuraja demersuri care pot conduce la maximizarea gradului de transparenลฃฤ ลi îmbunฤtฤลฃirea standardelor de eticฤ în instituลฃii vitale pentru cetฤลฃeni.
Bineînลฃeles, eurodeputaลฃii români de la PSD ลi PNL nu sunt singurii demnitari europeni care au pus obstacole semnificative, ajungând ca prin poziลฃia îmbrฤลฃiลatฤ sฤ serveascฤ de minune industriilor ลi deloc consumatorilor.
Dar ei, europarlamentarii români, ne intereseazฤ la Bucureลti în cel mai înalt grad, cu atât mai mult cu cât, de sฤptฤmâna trecutฤ, partidele pe care le reprezintฤ au preluat guvernarea ลi, implicit, accesul la pârghii instituลฃionale prin care vor putea consolida sau, din contrฤ, zdruncina un fenomen care face ravagii în România de 20 de ani.
Iar în Europa, aflฤm din dezvฤluirile raportorului Macovei, flagelul conflictului de interese, al chelutielilor exagerate ลi nejustificate din banii puลi la comun de contribuabilii europeni a câลtigat substanลฃial teren pe fondul unor reglementฤri prea laxe.
În ciuda puลฃinelor ลansei pe care, iniลฃial, i le-a dat cineva Monicฤi Macovei ลi în condiลฃiile unui lobby agresiv fฤcut de industrie printre europarlamentari, la sfârลitul lunii martie Comisia pentru Control ลi Buget din Parlamentul European a votat totuลi descฤrcarea de gestiune pentru 28 de agenลฃii descentralizate ale UE, dar ลi amânarea descฤrcฤrii pentru trei dintre ele (fix cele pentru medicamente, mediu ลi siguranลฃa alimentarฤ).
Joi, 10 mai, se va exprima ลi plenul legislativului de la Bruxelles.
Dacฤ ลi plenul va confirma votul pozitiv din Comisia pentru Control ลi Buget, vom fi în faลฃa unui semnal fฤrฤ precedent ลi a unei plasฤri cât se poate de explicite a intereselor consumatorilor înaintea celor ale industriei.
Dar pentru ca o reformฤ de asemenea amploare sฤ poatฤ ลi deveni realitate este nevoie de un efort uriaล din partea multor politicieni – efortul de a-ลi depฤลi condiลฃia ลi de a reuลi o echilibristicฤ deloc simplฤ între consemnul dat de partid ลi de grupul european la care este afiliat ลi, de cealaltฤ parte, propria conลtiinลฃฤ.
Din semnalele date pânฤ acum de PSD ลi PNL, consemnul va fi defavorabil recomandฤrilor formulate de Monica Macovei.
Prin urmare, unicul aliat pentru interesele românului, francezului sau ale germanului de rând rฤmâne conลtiinลฃa fiecฤrui eurodeputat.
Nu este loc pentru alte detalii, dar iatฤ mai jos una dintre numeroasele nereguli relevate de raportul întocmit de Monica Macovei. La Agenลฃia Europeanฤ de Mediu, directorul executiv a fฤcut parte, între 2010 ลi 2011, ลi din consiliul de administraลฃie a ONG-ului Earthwatch – iar în 2010, 29 de angajaลฃi ai Agenลฃiei au fฤcut vizite de studiu în cadrul mai multor proiecte legate de biodiversitate gestionate de Earthwatch. Doar pentru aceste cฤlฤtorii în zona Caraibilor ลi a Mฤrii Mediterane, instituลฃia europeanฤ a plฤtit Earthwatch suma de 33.791 euro.
Uitându-se doar pe acest cazul concret, semnalat mai sus, orice om de bunฤ-credinลฃฤ îลi poate da seama cฤ pentru conลtiinลฃฤ, ultima redutฤ, chiar nu ar fi loc de ezitฤri.
Totuลi, nu poลฃi sฤ nu te întrebi dacฤ incidentele Alistar, Dumitrescu ลi chiar Diaconu nu joacฤ totuลi un rol? Rolul unui semnal concret, dat de noua putere inclusiv propriilor europarlamentari, cu privire la tratamentul preferenลฃial, protector, pe care Victor Ponta ลi USL ar fi tentaลฃi sฤ îl acorde conflictului de interese.
Eurodeputaลฃii români, socialiลti ลi liberali, pot infirma astfel de ipoteze peste doar câteva zile.
P.S.: Aลadar, cum vor vota – pentru sau contra conflictului de interese? Vom afla pe 10 mai.
Grupul liberalilor români din PE: Norica Nicolai, Renate Weber, Cristian Buลoi, Adina Vฤlean ลi Ramona Mฤnescu.
Grupul social-democraลฃilor român din PE: Victor Boลtniaru, Corina Creลฃu, Sabin Cutaล, Viorica Dฤncilฤ, Ioan Enciu, Ioan Mircea Paลcu, Rovana Plumb (între timp devenitฤ ministru), Daciana Sârbu, Claudiu Tฤnฤsescu, Adriana ลขicฤu ลi Cฤtฤlin Ivan (în martie, domnul Ivan, lider al grupului social-democrat român din PE, a votat pentru continuarea în spiritul conflictului de interese; în plus, a considerat demersul Monicฤi Macovei unul nociv. E cu atât mai interesant de vฤzut ce va face ลi la plen, pe 10 mai).