Aducerea aproape de realitate a votului obligatoriu, în condiลฃiile în care proiectul de lege al celor doi traseiลti, Tudor Ciuhodaru ลi Mircia Giurgiu, a devenit în cele din urmฤ literฤ de lege, meritฤ o dezbatere în toatฤ regula.
Iar asta, chiar dacฤ un asemenea proces va fi, inevitabil, presฤrat nu doar cu luฤri raลฃionale de poziลฃie, ci ลi cu revฤrsฤri uriaลe de umori ลi chiar dacฤ intrarea în vigoare este în continuare condiลฃionatฤ de trecerea prin cealaltฤ Camerฤ, promulgarea legii de cฤtre preลedinte ลi, eventual, de o hotฤrâre a Curลฃii Constituลฃionale. Bineînลฃeles, în situaลฃia în care legea va fi ลi atacatฤ la aceastฤ Curte, ceea ce este de aลteptat dacฤ avem în vedere ritmul halucinant de alert în care instanลฃa cu pricina a fost pânฤ acum implicatฤ – cฤ a fost vorba de câini, cฤ a fost vorba de tฤieri de pensii ลi salarii, cฤ a fost vorba de împreunarea perversฤ a unora cu Securitatea, înainte de 1989.
Pe de altฤ parte, cu toate cฤ este încฤ proaspฤt, subiectul poate fi lejer introdus în aria controversei, iar asta încฤ de pe acum. Aici vor fi de urmฤrit douฤ paliere – unul priveลte forma, celฤlalt fondul.
Înainte de a ne întreba esenลฃialul, anume dacฤ este bun sau rฤu votul obligatoriu în România de astฤzi, ar fi cazul sฤ ne pronunลฃฤm pe formฤ. Ce credibilitate au, deci, iniลฃiatorii legii?
Dupฤ cum am spus mai sus, Ciuhodaru ลi Giurgiu sunt doi traseiลti politici cu patalama, iar acest detaliu neonorant din CV-ul lor ar fi cazul sฤ ne stârneascฤ din start dubii cu privire la sinceritatea cu care au pornit la drum, la cât sunt de capabili cei doi în a evita cฤderea în pฤcatul superficialitฤลฃii, la cât sunt de intim dispuลi cei doi în a urma linia unor principii, din moment ce au abdicat pânฤ acum de la comandamente etice infinit mai laxe.
În al doilea rând: când a trecut prin furcile caudine ale Parlamentului acest proiect? O ลtie acum toatฤ lumea, cฤ la finele Sฤptฤmânii Mari, când atenลฃia opiniei publice, dar ลi a politicienilor, este copleลitฤ de mireasma relaxantฤ a mini-vacanลฃei de Paลti, a discuลฃiilor interminabile despre rolul ลi rostul mielului în România secolului XXI, a dezbaterilor docte, comparative, despre cum fac turism bulgarii ลi cum îl fac românii în aceastฤ perioadฤ specialฤ.
A devenit un obicei funest pentru consolidarea democraลฃiei autohtone ca evenimente-cheie, cu adresabilitate naลฃionalฤ, sฤ fie livrate pe piaลฃa publicฤ în cele mai neavenite momente, fix când simลฃurile publicului sunt, ลi este de natura evidenลฃei, anesteziate.
Ultima experienลฃฤ de acest tip am trฤit-o cu toลฃii cu ocazia Crฤciunului ลi Revelionului trecut, când o reformฤ de cert interes naลฃional, precum cea a sฤnฤtฤลฃii, a fost lansatฤ la apฤ când tot omul se concentra nu pe miel, ci pe purcel. Unii pentru cฤ-l aveau, alลฃii pentru cฤ nu.
Sฤ fie, deci, o coincidenลฃฤ sau totul ลฃine de o continuitate atent ลi cinic cultivatฤ?
În al treilea rând: cum s-a metamorfozat proiectul celor doi parlamentari în lege? ลtim azi cฤ tacit, tacit, tacit. Nu contest – este o proceduฤ parlamentarฤ legalฤ ลi, nu contest, legea privind obligativitatea votului, sub rezerva unor sancลฃiuni cât se poate de drastice, nu este nici prima, nici ultima lege care trece astfel de filtrul Legislativului. Este, însฤ, cu adevฤrat corect faลฃฤ de cei vizaลฃi, faลฃฤ de noi toลฃi? Prefer naivitฤลฃii, dulcea îndoialฤ.
Iar cu acestea am expediat deconspirarea formei. Totuลi, nici pe fond lucrurile nu stau cu mult mai bine.
Prin traducerea votului într-o sarcinฤ popularฤ validatฤ prin lege, acest drept fundamental care o bunฤ perioadฤ în istorie a funcลฃionat ca filtru pentru politicile de segregare socialฤ, de rasฤ ลi pe criterii de sex, asistฤm la transformarea unui drept universal într-o obligaลฃie de circumstanลฃฤ.
Sฤ fie asta o alchimie binevenitฤ, va fi ea eficientฤ, putem vorbi de un proces în spiritul vremurilor ลi de o temelie solidฤ pentru progres?
Chiar dacฤ iniลฃiatorii ลi-or fi propus sฤ dea un impuls decisiv participฤrii active a cetฤลฃenilor la viaลฃa cetฤลฃii, pe fondul unei prezenลฃe la vot tot mai reduse, intenลฃiile bune trฤdeazฤ ample lucrฤri de amenajare a unui drum ireversibil spre Iad.
Este o rฤtฤcire incalificabilฤ, oricât de mult te-ar frustra momentul, sฤ operezi o reducลฃie atât de brutalฤ ลi de buimacฤ a universalului la particular, a dreptului la obligaลฃie, a opลฃiunii conลtiente la un tip insolubil de supunere impusฤ în contra-spiritului actualei civilizaลฃii occidentale.
E drept, mare parte din cele ce se întâmplฤ cu România îลi are rฤdฤcinile adânc înfipte în neimplicarea civicฤ a unor vaste categorii sociale, a unui vast numฤr de oameni. Prezenลฃa slabฤ la vot din ultimii ani stฤ ca o dovadฤ vie în acest sens.
Un Ciuhodaru sau un Giurgiu vor crede cฤ vor rezolva problema plasând niลte amenzi ลi restrângând individului niลte drepturi, cât or fi ele de fundamentale.
Sฤ fie, însฤ, chiar atât de simplu? Rezolvฤ legea lor problema de fond, anume slaba prestaลฃie a multora dintre politicieni, corupลฃia care a devenit endemicฤ la vârf, lipsa de voinลฃฤ în a trata cauzele bolii ลi miลto-ul cu care sunt abordate pânฤ ลi efectele ei?
Rezolvฤ votul obligatoriu incoerenลฃa societฤลฃii civile ลi, mai mult decât incoerenลฃa, incapacitatea acesteia de a coagula suficientฤ forลฃฤ ลi de a dezvolta o masฤ criticฤ, în zona civicฤ, relevantฤ pentru a avea succes în persuadarea autoritฤลฃii?
Ce bine ar fi fost! Dar asta sigur nu se va întâmpla. Pentru astfel de lucruri este nevoie de responsabilitate, nu doar colectivฤ, ci individualฤ, e nevoie de timp, e nevoie de înลฃelegere a culturii democratice, e nevoie de informare. E, deci, nevoie de fiecare dintre noi…
Civismul nu se face cu parul, responsabilitatea nu e un dat, ci se clฤdeลte, iar solidaritatea înseamnฤ rafinament nu atavism ลi tocmai de aceea ar trebui înลฃeleasฤ ca încununarea unui efort amplu.
De cealaltฤ parte, nici corupลฃia ลi nici incultura care macinฤ intestinele autoritฤลฃii nu vor fi îndepฤrtate numai cu duhul blândeลฃii.
În acest din urmฤ caz chiar e nevoie de legi ลi, pasul doi, de sânge rece întru aplicarea lor. Interesant, însฤ, cum dinspre zona politicฤ disponibilitatea legiferฤrii fฤrฤ cusur ลi a penalizฤrii obscene se dovedeลte largฤ pentru cei mulลฃi, dar strâmtฤ pentru cei puลฃini.
Unii vor zice chiar cฤ baronii care dominฤ judeลฃele primi-vor loviturฤ durฤ prin impunerea obligativitฤลฃii ca tot omul sฤ voteze la alegeri. Cฤ votul se va „scumpi”, cฤ manipularea electoratului va avea marje de manevrฤ dramatic reduse.
Sฤ fie fix asta arma cu care putem îngenunchia nenorocitul de baron ลi acest stil de a face politicฤ prin care a fost pervertitฤ aceastฤ artฤ pânฤ în cele mai intime interstiลฃii?
Din contrฤ, ลansele cele mai mari sunt sฤ obลฃinem contrariul. În faลฃa unui vot obligatoriu, a unor amenzi ลi ameninลฃฤri cu restrângerea unor drepturi (din punctul meu de vedere colosale), coroborat cu stilul semi-dictatorial în care se face politicฤ în judeลฃe ลi, deci, cu puterea uriaลฤ pe care o dezvoltฤ baronul local prin „curtenii” sฤi în teritoriu, este mai aproape de adevฤr cฤ electoratul care pânฤ acum nu se deplasa la vot, din lehamite, sฤ renunลฃe forลฃat la tihna sa barbarฤ ลi sฤ punฤ ลtampila din RESEMNARE. Iar când o pune aลa ลi când alternativele sunt limitate sau inexistente, oare pe cine va alege? Oferฤ cineva garanลฃii cฤ „spiritul de turmฤ” a fost eradicat în România? Nici cu tuberculoza nu am reuลit asta.
Dacฤ pânฤ acum au tฤcut, cei aproape 50% din românii cu drept de vot care au refuzat pânฤ acum sฤ meargฤ la urne au în sfârลit ocazia sฤ se facฤ auziลฃi. Ei sunt potenลฃialele victime ale rigorilor noii legi, în cazul cฤ aceasta va trece de filtrele Preลedinลฃiei ลi Curลฃii Constiuลฃionale. Dacฤ nici de data asta nu îลi vor formula punctul de vedere, cฤ e pro, cฤ va fi contra, atunci, cu adevฤrat, Ciuhodaru, Giurgiu ลi alลฃii ca ei, care pun semnul egalitฤลฃii între boligaลฃie ลi drept, au fir întins la pescuit.
P.S.: Ca orice cetฤลฃean cu drept de vot din ลฃara asta, m-am lovit de fiecare datฤ de oferta electoralฤ îndoielnicฤ. De fiecare datฤ am mers însฤ la vot. Uneori am ales pe cineva, alteori mi-am anulat singur votul, ลtampilând tot ce am întâlnit în cale. O consider drept cea mai onestฤ formฤ de protest. Mฤcar prin simpla dislocare din confortul unei duminici acasฤ ลi deplasarea la secลฃia de votare dai dovadฤ cฤ te intereseazฤ ce se întâmplฤ în jur. Dacฤ nici pe tine însuลฃi nu te intereseazฤ de tine însuลฃi, atunci orice pretenลฃie pe care o emiลฃi faลฃฤ de altul îลi pierde valoarea.