Yoga a suferit o grea lovitură după ce steaua în ascensiune a domeniului s-a rostogolit, cu zgomot, înapoi pe pământ. După ce a fost acuzat de relaţii sexuale cu mai multe eleve, John Friend, fondatorul curentului Anusara, le-a spus discipolilor săi că se va retrage din activitate pentru o perioadă nedeterminată pentru a practica meditaţia şi terapia.
John Friend propovăduia bunătatea şi delicateţea, combinate cu deschiderea către iubire şi fericire. Anusara este, în prezent, unul dintre curentele yoghine cu cea mai mare ascensiune. Însă Elena Brower, o fostă confidentă a marelui yoghin, a declarat că oamenii din interiorul sectei cunoşteau pasiunea pentru femei a lui Friend şi apetitul său pentru petreceri şi distracţii, relatează The New York Times.
Puţini erau cei care îi cunoşteau comportamentul sexual, iar ipocrizia sa i-a supărat pe mulţi dintre adepţi. „Oamenii sunt foarte supăraţi, după ce au aflat că maestrul lor i-a minţit şi şi-a înşelat iubitele în mod repetat”, a declarat Elena Browne pentru Huffington Post.
De ce se mai miră oamenii?
Un factor determinant al uimirii oamenilor în privinţa lipsei de moralitate a unor maeştri din lumea practicanţilor de yoga este ignoranţa. Mulţi lideri ai curentelor yoga şi multe cărţi de specialitate menţionează adesea că disciplina s-a dezvoltat, iniţial, ca un cult pentru sexualitate.
Hatha Yoga, unul dintre părinţii stilurilor de yoga practicate peste tot în lume, a fost, la începuturile sale, o ramură a Tantrei. În India medievală, adepţii Tantrei au încercat să unească aspectele masculine cu cele feminine ale cosmosului pentru a atinge fericirea conştiinţei.
Ritualurile cultului tantric, bazandu-se pe o serie întreagă de simboluri, puteau include sexul în doi sau sexul în grup. Un text din acele timpuri îi sfătuia pe adepţi să respecte organul sexual feminin şi să se bucure de actul sexual. Printre candidaţii la idolatrizare se numărau actriţele, prostituatele şi surorile adepţilor.
Cu timpul, reputaţia curentelor Tantra şi Hatha a avut de suferit, practicanţii fiind acuzaţi că se complăceau în desfrâu sub pretextul spiritualităţii.
Noile curente au încercat eliminarea practicilor sexuale
La începutul secolului 20, maeştrii curentelor moderne au lucrat din greu pentru a şterge petele tantrice şi au dezvoltat o serie de discipline igienizate care au eliminat erotismul şi s-au concentrat pe sport şi sănătate.
Însă, de-a lungul timpului, mulţi practicanţi au realizat, pe propria piele, că practicile yoga pot intensifica impulsurile sexuale. Acelaşi lucru a fost dovedit de către cercetătorii din SUA, India şi Rusia.
Din momentul în care noua generaţie a descoperit yoga, excitaţia, transpiraţia, exerciţiile de respiraţie şi costumaţia sumară care au caracterizat practicile multor curente au generat rezultate previzibile. În 1995, relaţiile sexuale dintre profesori şi studenţi au devenit atât de răspândite, încât Asociaţia Profesorilor de Yoga din California le-a declarat imorale şi a solicitat creşterea standardelor spirituale. „Am elaborat un cod, deoarece încălcările regulilor deveniseră mult prea numeroase”, a declarat Judith Lasater, preşedintele asociaţiei.
Sfântul care a murit de atac de cord
Swami Muktananda (1908-1982) a fost un indian cu o mare carismă care purta ochelari de soare şi robe sclipitoare. În 1980, la apogeul gloriei sale, el a atras zeci de mii de adepţi, printre care se aflau actori renumiţi şi politicieni de top, şi a reuşit să clădească sute de centre de meditaţie peste tot în lume. Principalele centre de cult se aflau în California şi New York.
La sfârşitul anului 1981, când marele maestru a fost acuzat că era un fustangiu şi un ipocrit sexual care se folosea de ameninţări pentru a-şi ascunde caracterul duplicitar, el s-a autoproclamat „un sfânt persecutat” şi a murit de infarct la scurt timp.
Joan Bridges a fost una dintre iubitele sale. Ea avea 26 de ani, iar el avea 73. „Am fost atât încântată, cât şi confuză”, a declarat ea, referindu-se la primele clipe de intimitate dintre cei doi. „El propovăduia celibatul. Cum se împăca asta cu relaţiile sexuale? Nu am găsit răspunsul”, a spus ea.
Denunţarea fustangiilor înseamnă dărâmarea universului spiritual al miilor de adepţi. Multe femei au dezvoltat sentimente de culpabilitate. În cazul multora dintre ele, confuzia a durat ani întregi.
Abuzuri sexuale şi milioane de dolari despăgubire
Swami Satchidananda (1914-2002), un adevărat superstar din lumea yoghinilor, şi-a chemat adepţii la Woodstock. În 1991, o fostă adeptă a strigat din mijlocul audienţei: „Cum te poţi numi lider spiritual, după ce ne-ai molestat pe mine şi pe alte femei?”. Protestatarii din faţa hotelului unde maestrul se adresa adepţilor purtau pancarte pe care scria „Stop abuzului” şi „Opriţi ipocrizia”.
Un alt caz celebru este cel al lui Swami Rama (1925-1996), un bărbat înalt şi chipeş, cu o carismă de invidiat. În 1994, una dintre victimele sale l-a dat în judecată pentru că a abuzat-o atunci când ea avea 19 ani. În 1997, la scurt timp după moartea sa, femeia a primit, prin hotărâre judecătorească, despăgubiri de aproape 2 milioane de dolari.
Mai mulţi foşti adepţi din cadrul centrului Kripalu de yoga din Berkshires, SUA, au obţinut despăgubiri în valoare de peste 2,5 milioane de dolari. Guru a mărturisit că a avut aventuri cu mai multe femei, după ce a ţinut discursuri sforăitoare despre valorile spirituale ale castităţii.
Gregorian Bivolaru, controversatul guru autohton
„Grig” Bivolaru a înfiinţat Mişcarea de Integrare Spirituală în Absolut (MISA) în anul 1989. Însă, în acel moment, dosarul său era departe de a fi impecabil. În 1977, Bivolaru a fost condamnat la un an de închisoare pentru multiplicare şi răspândire de materiale pornografice, ocultism şi magie neagră. A scăpat de închisoare, deoarece sentinţa a fost pronunţată în preajma zilei de naştere a lui Nicolae Ceauşescu, iar dictatorul a dispus, printr-un decret prezidenţial, graţierea în masă a infractorilor „mărunţi”.
A doua condamnare s-a produs în 1984, după ce a evadat din sediul Securităţii unde fusese închis, temporar, pentru prestarea fără autorizaţie a activităţii de profesor de yoga. Printre ucenicii săi a început să circule, din acel moment, povestea că evadarea sa a fost posibilă datorită unor tehnici speciale de yoga. În 1989, Bivolaru a fost arestat din nou pentru distribuirea unor materiale cu conţinut obscen. Scandalurile sexuale din MISA şi lungul şir de probleme juridice cu care s-a confruntat au reprezentat rezultatul firesc al unor practici controversate.
În 2007, mai multe cursante de yoga au constatat că au ajuns „actriţe porno” fără voie, după ce imaginile în care fetele participau la o probă de iniţiere (orgasmul urinar) au fost vândute de către alţi adepţi MISA unei case de producţie de filme porno din Occident.
În primăvara anului 2008, MISA şi toate filialele internaţionale au fost excluse din Federaţia Internaţională de Yoga şi din Alianţa Europeană de Yoga din motive de implicare în afaceri sexuale, subiect pe care presa din România l-a relatat pe larg în acel moment.
În primăvara anului 2009, presa daneză a relatat că filiala daneză a MISA este implicată în producerea de filme porno şi prostituţie. În octombrie 2009, televiziunea publică din Finlanda a prezentat un film documentar intitulat „Faţa întunecată a unui cult tantric”. După deschiderea unei filiale MISA în Argentina, presa locală a criticat sexul în grup practicat de adepţi, precum şi filmarea şi distribuirea orgiilor ca filme porno.
În februarie 2010, Cecilia Tiz, o forstă instructoare MISA din Germania, a relatat faptul că tinerele din MISA sunt încurajate să întreţină relaţii sexuale cu mai mulţi parteneri, spunând că astfel îşi vor explora feminitatea. „Ceea ce e grav e faptul că transformă femeile cu studii superioare în prostituate, iar ele cred că astfel evoluează spiritual”, a declarat Cecilia în 2010.
„Drama” lui Friend continuă
Povestea legată de John Friend se află în plină desfăşurare. Până acum, cel puţin 50 de maeştri Anusara s-au retras din activitate, iar soarta mişcării este neclară. Într-o scrisoare adresată adepţilor săi, John Friend a declarat că va face o declaraţie publică prin care va vorbi, cu transparenţă, despre întreaga situaţie.
„Nu mai suport un profesor ale cărui acţiuni au afectat, în mod ireparabil, imaginea iubitei noastre comunităţi”, a declarat Sarah Faircloth, un fost instructor de Anusara din SUA.