12.5 C
București
luni, 30 septembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăAutostradă cu rol motivaţional pentru vecinii de la vest. Bechtel va termina...

Autostradă cu rol motivaţional pentru vecinii de la vest. Bechtel va termina în acest an 18 kilometri din A3

Deşi are aproximativ 20 de kilometri de autostradă pe care lucrările sunt aproape terminate, respectiv segmentul ce începe la Suplacu de Barcău, firma americană Bechtel a primit dispoziţie de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) să se ocupe, dimpotrivă, de kilometrii de lângă graniţa cu Ungaria. Surse din cadrul proiectului afirmă că astfel Ministerul Transporturilor doreşte astfel să motiveze  vecinii de la vest să înceapă segmentul lor din autostrada M35, ce va face legătura între oraşul Debreţin şi graniţa noastră la Borş.

 „Firma Bechtel va termina în 2012 lucrările la tronsonul dintre km 42 şi km 60, adică între localităţile Spinuş şi Biharia. Vor mai rămâne de terminat anul viitor 3-4 kilometri până la graniţă. Pe lungimea ce va fi terminată în acest an lucrările nu sunt începute. Ar fi fost de aşteptat ca porţiunea în lucru să fie cea dinspre Suplacu de Barcău ce este aproape definitivată”, afirmă oficiali din cadrul proiectului ce au solicitat anonimatul. Bechtel a ajuns la 40% stadiu fizic mediu al lucrărilor pe tronsonul 3C Suplacu de Barcău-Borş, lung de 64 de kilometri.

Cum exproprierile au fost definitivate, singura cauză ce ar putea împiedica definitivarea celor 18 kilometri ar fi insuficienţa banilor alocaţi. CNADNR a achitat firmei Bechtel până la finele anului trecut datoriile vechi de 90 de milioane de euro, fără TVA, însă există în prezent o dispută privitoare la unele pretenţii financiare formulate de americani. 

18 kilometri, din care 10 cu acces spre câmp 

Deschiderea celor 18 kilometri nu va ajuta prea mult automobiliştii. Un prim motiv este că lungimea sectorului ce este accesibil prin noduri rutiere este de doar 10 kilometri. Al doilea motiv este că, spre deosebire de nodul rutier de la km 60- localitatea Biharia care face legătura cu un drum important , respectiv DN19 Satu Mare-Carei-Oradea, cel de la est, de la km 50 – localităţile Salard şi Sârbi, dă într-un drum comunal, lipsit de interes.

Pentru a termina restul de 46 de kilometri în 2013, CNADNR ar trebui să cureţe un teren de 7 hectare în zona Suplacu de Barcău pe care se găsesc mai multe sonde dezafectate ale OMV-Petrom. Eliberarea terenului de acestea ar trebui să aibă loc în acest an. 

Soarta incertă pentru restul de 300 de kilometri 

Fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, anunţa anul trecut că s-ar fi primit acceptul Comisiei Europene pentru construirea unor sectoare ale autostrăzii Transilvania din fonduri europene. Totodată, Ministerul Transporturilor a început timid licitaţii pentru realizarea restului de tronsoane. Cu toate acestea, lucrurile nu par a avansa rapid. Oficiali ai Comisiei Europene au anunţat că finanţarea proiectului va fi făcută de abia în următorul exerciţiu financiar, respectiv 2014-2020. Pe de altă parte, din cauza caietelor de sarcini de calitate discutabilă realizate de CNADNR, licitaţiile au şanse mari să fie blocate de firmele nemulţumite. La începutul acestui an o firmă deţinută de un important asfaltator român a obţinut la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor suspendarea licitaţiei pentru construirea a 8 kilometri din autostradă între Gilău şi Nădăşelu. 

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă