Între 28 martie și 2 aprilie la Cinema Elvire Popesco și Cinema Muzeul Țăranului se desfășoară cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București (BIEFF).
Cele două programe tematice de anul acesta vor fi “Searching for Transcendence: Spi-rituality in the Digital Age” și “Cutting the Cord: Family Love and Its Discontents”.
Venim pe lume legați de un cordon. Nu doar de cel ombilical, fizic palpabil, ci de un cordon metaforic – făcut din legături familiale și sociale cu rol decisiv în programarea a cine suntem și ce putem deveni.
Explorând experiențe umane trăite de-a lungul acestui cordon ombilical simbolic, filmele din programul competitiv “Cutting the Cord” „investighează natura profund contradictorie a legăturilor noastre afective, care pe de o parte ne hră-nesc, ne protejează și ne susțin în dezvoltarea noastră personală, în timp ce, pe de altă parte, ne pot limita libertatea și impulsul natural de a explora viața, prin modele de comportament și de gândire mai mult sau mai puțin conștiente, dar adânc imprimate în propriul psihic”, după cum afirmă Adina Pintilie, curatorul selecției BIEFF.
Câștigător al Ursului de Aur pentru scurtmetraj la Berlinale 2017, “Small Town”, de Diogo Costa Amarante, vorbeşte despre momentul acela înfricoșător în care avem revelația condiție noastre muritoare.
Tot din competiția Berlinalei revin la BIEFF artiștii Jonathan Vinel și Caroline Poggi, cu “Our Legacy”, o meditație despre sex, iubire și Internet, ce traversează linia de demarcație între jocul video și cinema-ul di-gital.
Între real și virtual
Filmele din programul “Searching for Transcendence” poartă spectatorul, prin experiențe reamintite sau directe, către pragul transcendenței.
Transpunere în 3D a unei patrule sud-coreene de-a lungul zonei demilitarizate de la granița cu Coreea de Nord, “489 Years”, de Hayoun Kwon – câștigător al Premiului Juriului Ecumenic la Festivalul Internațional de Scurtmetraj de la Oberhausen – pune problema (im)posibilității de a reprezenta și experimenta spațiul tranzițional al granițelor, văzute ca limite ce separă mai mult decât simple geografii.
Cu alte două premii de la Oberhausen vine la BIEFF și “If It Was”, o intervenție lo-fi a subconștientului ludic și copilăros al artistei câștigătoare a prestigiosului Turner Prize, Laure Prouvost, în spațiul muzeal.
“Fiesta Forever”, al lui Jorge Jacome, este o plimbare virtuală prin peisajul post-clubbing, bântuit de amintirile fantomatice ale experiențelor vieții de noapte.