12.5 C
București
luni, 30 septembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăÎncepe operaţiunea "marea peticeală" a drumurilor naţionale. Cum putea fi evitată?

Începe operaţiunea „marea peticeală” a drumurilor naţionale. Cum putea fi evitată?

După ce a cheltuit zeci de milioane de euro pentru deszăpezirea drumurilor naţionale şi a puţinelor autostrăzi – chiar dacă acestea au stat mai mult închise decât deschise în timpul ninsorilor – Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) se pregăteşte să dea alte zeci de milioane de euro pentru acoperirea gropilor apărute în asfalt peste iarnă. Lucrările de reparare ce vor fi efectuate în această primăvară vor depăşi 25 de milioane de euro, estimează specialiştii.

Gropile din asfalt sunt cauzate de faptul că, înainte de începerea iernii, CNADNR nu realizează lucrările de întreţinere periodică a drumurilor, obligatorii prin normativele tehnice.

„Cauza gropilor este faptul că fisurile apărute în carosabil nu sunt colmatate înainte de începerea iernii. Apa pătrunde prin acestea şi, îngheţând, îşi măreşte volumul cu 9%. Apar microfisurile, acestea se transformă în fisuri şi la urmă se fărămiţează stratul rutier”, explică un inginer de drumuri. El spune că lucrările sunt obligatorii conform normativului de întreţinere dar că ele nu se fac „dovada fiind apariţia gropilor”. Colmatarea, lucrarea ce ar trebui făcută cu prioritate înainte de începerea iernii, presupune etanşarea fisurilor cu un mastic special şi nu e de loc scumpă.

Plombarea gropilor, de zece ori mai scumpă

„Materialele folosite la colmatare costă 2 lei pe fiecare metru liniar, iar cu tot cu manoperă costul e de 7 lei”, spune un fost director de întreţinere al companiei. Consecinţele neefectuării acestor lucrări sunt plata unor sume înzecite primăvara, respectiv 40 de lei pe metrul pătrat de plombă.

Este neclar de ce, ştiind că fără tratamentul de toamnă drumurile se vor distruge, CNADNR nu efectuează aceste lucrări. Nu este exclusă ipoteza că tratamentele nu se fac deliberat pentru ca în primăvară asfaltatorii să aibă parte de alte contracte grase după cele de deszăpezire. Fostul director de întreţinere menţionat afirmă că pe fondul unui neprofesionalism al unor persoane din cadrul CNADNR şi din dorinţa de a ajusta cheltuielile companiei la nivelul veniturilor se taie exact de la aceste lucrări de întreţinere periodică ce sunt foarte necesare.

Cum în fiecare primăvară sunt de reparat aproximativ 2,5-2,8 milioane metri pătraţi, rezultă că asfaltatorii români mai încasează şi din plombarea gropilor aproape 25 milioane euro. Luând în calcul o lăţime a unui drum naţional de 7 metri, rezultă că suprafaţa ce trebuie plombată este egală cu cea a 375 de kilometri de drum naţional. CNADNR nu a răspuns ieri întrebării noastre privitoare la sumele cheltuite în toamnă cu tratamentele periodice efectuate, precum şi la motivele pentru care nu s-au realizat lucrările necesare.

Citeşte aici cum Primăria Generală a Municipiului Bucureşti plăteşte regilor asfaltului de opt ori mai mulţi bani pentru întreţinerea străzilor.

 

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă