Specialiştii Marsh România au întocmit o listă cu cele mai importante tendinţe pe care piaţa asigurărilor le va urma anul acesta. Energia alternativă şi zona intermediarilor vor fi două dintre formulele câştigătoare.
Sinteza Marsh privind principalele direcţii de dezvoltare a avut la bază modul de derulare a activităţii pe piaţa de profil în anul 2011 şi este probabil să se amplifice în 2012 ca urmare a unor condiţii de piaţă în plină evoluţie.
1. Atenuarea scăderii preţurilor cu asigurările
De la instaurarea crizei economice, piaţa asigurărilor a resimţit o acutizare a competiţiei, fapt ce s-a tradus printr-o scădere a preţurilor pe mai multe linii de asigurare. Totuşi, aceste scăderi sunt aproape de final întrucât nivelul daunalităţii este din ce în ce mai crescut. În altă ordine de idei, costurile cu reasigurarea nu au scăzut, ci se pot resimţi creşteri pe anumite riscuri, cum ar fi cele catastrofale care au adus daune-record, la nivel mondial, in 2011.
2. Diversificarea portofoliului
Creşterea daunalităţii pe anumite linii, cum ar fi RCA, va determina asigurătorii să încerce să-şi diversifice portofoliile, atât din punct de vedere al liniilor de asigurare pe care se concentrează, cât şi în ceea ce priveşte alegerea mai prudentă a clienţilor.
3. Brokerii, în avantaj
Clienţii au în continuare nevoie de consultanţă în ceea ce priveşte riscurile, si asigurările, simt nevoia unui expert care să-i ghideze în aceste perioade dificile. Altfel, în condiţiile în care piaţa de asigurări este într-o continuă scădere, piaţa de brokeraj a reuşit să înregistreze o creştere a nivelului de intermediere.
4. Energia alternativă – impact real
Dacă în 2011 proiectele eoliene şi cele solare au ţinut prima pagină a ziarelor, în 2012 se vor vedea efecte reale şi asupra pieţei asigurărilor. În anul în curs, multe dintre proiectele concepute în 2011 vor demara sau se vor materializa, ceea ce va avea un impact direct asupra pieţei de asigurări.
5. D&O
Poliţele de răspundere managerială vor resimţi o creştere, datorită obligativităţii acestei poliţe, dar şi numărului în creştere de daune pe această linie de asigurare. Multe companii, chiar şi de stat, încearcă să-şi îmbunătăţească protecţia acordată echipei manageriale printr-o poliţă Directors’&Officers’ Liability. Această schimbare îşi are rădăcinile şi în creşterea nivelului de educaţie a publicului vizat de acest tip de poliţă.
6. Eficientizarea activităţii – reorganizarea reţelelor
Întrucât daunalitatea este mare, veniturile asigurătorilor sunt în scădere, eficienţa devine foarte importantă pentru a atinge profitabilitatea pe piaţă. Astfel, în 2012 vor fi vizibile eforturi susţinute din partea asigurătorilor şi brokerilor de a-şi eficientiza activitatea prin sisteme IT de gestiune a procesului de vânzare, dar şi printr-o reorganizare a reţelei, poate chiar o reducere a numărului de agenţii şi sucursale.
7. Riscul de credit comercial
O dată cu creşterea numărului de insolvenţe şi falimente, riscul de credit comercial a crescut. Iar asigurarea de credit comercial a fost la mare cerere din partea companiilor care au conştientizat creşterea acestui risc.
8. Reanalizarea riscului
Companiile din România sunt într-un continuu proces de eficientizare. Astfel, acestea vor să analizeze dacă programele lor de asigurări răspund bine actualelor condiţii de piaţă.
9. Garanţii extinse
În 2011, specialiştii Marsh anunţau apariţia primelor programe de garanţie extinsă pentru electronice, produs care a intrat deja pe piaţă. De asemenea, numărul brandurilor auto care au introdus acest produs s-a mărit. Pentru 2012 se întrevede o dezvoltare a acestui segment de business prin intrarea pe piaţă a mai multor retaileri de IT&C, dar şi creşterea pieţei în sfera auto.
10. Asigurarea de locuinţe
O oportunitate pentru piaţa de retail din România rămâne legată de poliţele de asigurare a locuinţelor. O dată cu introducerea asigurărilor obligatorii s-a observat o creştere a nivelului de interes, iar asigurătorii reuşesc să fructifice acest interes promovând poliţele facultative, care sunt mai cuprinzătoare şi răspund mai bine nevoilor clienţilor.