Comertul electronic a devenit o metoda foarte utilizata in zilele noastre, atat de antreprenorii la inceput de drum, cat si de firmele deja avansate din punct de vedere comercial. Fiind un mediu atat de cunoscut, popularitatea sa vine odata cu diferite pareri, conceptii si mituri create de alti utilizatori. In acest articol ne propunem sa iti prezentam toate miturile legate de comertul electronic, care, sa fim seriosi, ne-am fi dorit sa fie adevarate.
“O persoana poate face milioane online dintr-un garaj!”
Orice afacere este dificila in cele mai bune si prospere momente ale ei. Mai ales in aceste perioade, trebuie sa continui sa lupti pentru pozitia in care te afli, sa te dezvolti. Cu siguranta multi dintre voi ati auzit ca cei mai bogati afaceristi din lume si-au inceput carierele din garajul propriei case: Steve Jobs, cofondatorul si directorul general al Apple; Jeff Bezos, fondatorul Amazon; fratii Disney, fondatorii de la studiourile Disney si multi altii; insa cu siguranta nu a fost usor.
Multi oameni considera ca o persoana cred ca isi pot incepe afacerile astfel. Nu este imposibil, insa necesita o cantitate imensa de munca. Nimic nu vine gratuit.
Comertul electronic reprezinta venituri pasive
Magazinele online nu sunt pentru cei lenesi. Vanzarile nu sunt pentru cei slabi. Daca vinzi produse digitale, poate vei scapa cu mai putina munca depusa, insa in cazul celor care confectioneaza manual produsele pe care le vand, timpul de lucru si acuratetea de care este nevoie intr-o astfel de afacere trebuie rasplatite pe masura. Personal, nu cunosc nici un vanzator care sa nu intampine mici complicatii ale acestui domeniu de comert, ce pot aparea la orice pas. Nu exista nimic pasiv in cazul venitului. Este totul activ.
1. Daca vei construi un magazin, vei avea mai multi clienti?
Nu este adevarat. Serviciul de creare a unui magazin online este gratuita si foarte usoara in zilele noastre. Poti utiliza platforme precum Woocommerce, Shopify, etc. sau orice alta metoda pentru a infiinta un site de unul singur. Internetul este un spatiu nesfarsit. Este, la propriu – infinit. Cu cat creeaza un magazine online mai multi oameni, cu atat se aglomereaza mai repede piata. Cu cat exista mai multe magazine online, cu atat va fi mai mare distanta dintre tine si clientul tau. Echivalentul acestui aspect in lumea reala a comertului ar fi deschiderea unui magazin intr-un desert, langa alte 50 de magazine care vand exact acelasi lucru dar fara a avea un oras in apropiere sau un drum care sa ii aduca pe clienti la tine.
Nu asa functioneaza. Drumurile trebuie construite, oamenii trebuie informati, strategiile de marketing avansate si executate iar clientii, vanati.
2. Oferirea optiunii de transport gratuit este o alegere inspirata?
Nu este complicat deloc, mai ales daca ti-ai structrat afacerea corect de la bun inceput. Optiunea de transport gratuit este preferata de multi. Da, este un lucru important, insa pentru cei la inceput de drum, acea mica taxa de transport ii poate ajuta sa treaca de momentele grele, in care nu produc venit.
Doua lucruri sunt importante pentru asigurarea unor costuri reduse de transport si niciunul nu este complicat. Primul este volumul. Cate colete trimiti in fiecare zi? Daca volumul este mare, poti negocia preturi mai mici cu firma de curierat cu care colaborezi. Pe locul doi, marjele de produs. Daca marjele pot sustine costurile de transport, atunci clientul tau nu va mai avea grija acestui lucru. Asadar, alege produsele cu marje inalte.
3. Poti vinde orice online?
Probabil poti vinde orice pe internet, cel putin o data. Poate ca as putea vinde si o pereche de sosete vechi daca as incerca, insa construirea unei afaceri prin vanzarea acelui tip de produs online va fi imposibila. Variabilele necesare infiintarii sau de creare magazine online sunt vaste. Exista tot felul de costuri neprevazute precum productia produsului, costurile de ambalare, de expediere si de retur, marketing, publicitate, costuri de stocare, chirie, crearea magazinului online, intretinere, dezvoltare, etc.
4. Concurenta mea locala ma impiedica sa am vanzari mari?
Au trecut vremurile domeniilor locale, implicit concurentii locali. Daca cineva observa ca produsul tau este prea scump, il poate gasi pe Google, intr-o versiune mai ieftina de la o companie din strainatate, il poate comanda, expedia gratuit si il va primi pana la sfarsitul saptamanii. Nu uita de restul lumii. Nu doar concurenta ta este acolo, ci si clienti noi si potentialele oportunitati de extindere a afacerii tale.
5. Clientii vor adora marca noastra pentru ca suntem speciali?
Este foarte important sa folosesti diverse instrumente pentru a-ti face brandul sa iasa in evidenta. Bineinteles, nu tuturor le va placea, cu totii suntem diferiti. Nu meriti banii nimanui, trebuie sa ii castigi. Comunica cat mai mult cu clientul tau, arata-i ca iti pasa atat de el cat si de afacerea ta.
6. Comertul electronic va inlocui magazinul clasic?
Poate parea asa, insa treaba sta in felul urmator: vechiul retail moare, nu si lumea reala. Retailerii care nu se adapteaza si cei care refuza integrarea vor disparea. Cei care nu ofera solutii multi-canal vor avea probleme in urmatorul deceniu.
Amazon tocmai ce si-a deschis primul magazin de carti in offline. Ai auzit bine, marele Amazon a infiintat primul magazin din caramida si mortar si putem fi siguri ca vor avea succes.
7. Care sunt diferentele intre un magazin offline versus un magazin online?
· Rata de conversie este mai mare intr-un magazin traditional, fata de unul online. Daca 10 oameni intra in magazinul tau, cel putin 3 vor cumpara ceva. Online, daca 10 persoane iti viziteaza magazinul, doar 0.1 va achizitiona un produs.
· Logistica este mai simpla offline decat online. In magazin: oamenii intra, aleg produsul, il platesc, iau bonul si pleaca. In online: oamenii trebuie sa ajunga cumva la site-ul tau, fie prin cautari, fie prin reclame, navigheaza pe site pentru a ajunge la categoria care ii intereseaza, aleg produsul, il adauga in cos, intra in cart, fac checkout-ul, ofera toate informatiile necesare plasarii comenzii, plaseaza comanda si apoi ies. Dupa primirea comenzii, aceasta trebuie procesata, cautata in depozit, impachetata si trimisa la curier. Diferenta este vizibila.
· Oamenii nu vor sa ofere informatiile personale in magazin. Este valabil si in mediul online, insa in putine cazuri.
Pe scurt, daca doresti crearea unui magazin online ce vinde un produs real, nu digital, poate vei lua in considerare optiunea deschiderii unui magazin traditional. O afacere offline iti poate completa prezenta online.