Raportările Guvernului privitoare la gradul de absorbţie a fondurilor nerambursabile europene se bat cap în cap, în funcţie de ministerul care furnizează cifrele.
Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, spune că gradul gradul de absorbţie a ajuns la 11% în cazul infrastructurii de transport. Ministerul Afacerilor Europene vorbeşte însă doar de 2,49%, cifră valabilă pentru finele lunii noiembrie.
O identitate nu există în consecinţă nici în privinţa sumelor absolute. Ministerul Afacerilor Europene spune că până la finele lui noiembrie s-au primit de la Comisia Europeană (CE) 113 milioane euro cu titlul de sume rambursate, însă ieri Boagiu a spus că s-au făcut rambursări de 330 de milioane de euro. „În perioada 2007-2010 am contractat 1,7 miliarde euro, iar în 2011 suma este de 1,8 miliarde euro. Am avut rambursări de 330 milioane euro, iar ţinta pentru anul viitor este să ajungem la un grad de absorbţie de 40%”, a afirmat ieri Boagiu ieri. Unde este adevărul?
Transporturile includ şi plăţile din buget
Cifrele menţionate de ministrul Transporturilor nu includ doar banii primiţi efectiv de la CE, ci şi pe cei plătiţi constructorilor de autostrăzi din bugetul de stat. CE nu a mai onorat nicio rambursare de sume României începând cu luna iulie 2011.In urma bănuielilor CE că procedurile de achiziţie pe anumite proiecte nu au fost tocmai ortodoxe, pentru a evita pierderea banilor, Guvernul a decis să nu mai trimită cereri de rambursare, până nu face propriile sale verificări pe proiecte. Spre exemplu, licitaţiile pentru autostrăzi pe coridorul IV de transport pan-european, Nădlac-Sibiu, au fost puternic contestate de firmele de construcţii ce au acuzat nereguli. Lucrările pe unul din tronsoane nu au fost nici până în prezent atribuite în urma contestaţiei licitaţiei în justiţie. „Avantajul a fost că în cazul depistării unor nereguli banii rezultaţi din corecţiile aplicate nu erau pierduţi, ci puteau fi folosiţi pentru alte proiecte. Dacă ar fi fost făcute corecţiile de către CE, atunci o parte a finanţării ar fi fost pierdută”, spune un director din Ministerul Afacerilor Europene.
Potrivit acestuia, autoritatea de management pentru infrastructura de Transport (ministerul Transporturilor) precum şi auditorii proiectelor au încheiat verificările, iar trimiterea cererilor de rambursare va fi reluată cât de curând. „Sunt şanse minime ca în cazul acestor proiecte verificate CE să nu fie de acord să ramburseze banii”. Pentru a putea finanţa totuşi lucrările, statul s-a împrumutat de 2,2 miliarde lei pe pieţele financiare şi a făcut plăţi din aceşti bani, urmând ca ulterior, după deblocarea rambursărilor, să îşi recupereze banii de la CE. Sumele ce vor fi CE au fost însă periate, Guvernul nu spune care e rezultatul auditului făcut, cu ce sume s-au diminuat solicitările de rambursare şi cât vom plăti în plus dobânzi la banii împrumutaţi de la bănci, în locul celor primiţi gratis de la CE.
Am ajuns la 370 kilometri autostradă
Potrivit ministrului Transporturilor, în acest an fost finalizaţi 58 kilometri de autostradă – tronsoanele Timişoara-Arad (32 km), centura ocolitoare Constanţa (aproximativ 8 km) şi Medgidia-Constanţa (circa 25 km). România are în prezent aproximativ 370 km de autostradă, în timp ce în execuţie se află alţi 434 km (lucrări de 4,09 miliarde euro), în curs de semnare a contractelor sunt 25,6 km (134 milioane euro) şi în curs de licitare alţi 111 km (1,1 miliarde euro), afirmă ea.